3381
Sök

Rostiga yttertrösklar! Vad göra?

1 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Okej, såhär är läget: Jag är ganska så nybliven bilägare och har aldrig tidigare pysslat med bilar. Alls. Men nu äger jag alltså en och vill då naturligtvis ta hand om den på bästa möjliga sätt. Så därför tänkte jag vända mig till er som har koll innan jag börjar pilla på bilen och råkar förstöra den bortom all räddning. Bilen ifråga är en Seat Ibiza -96 som är köpt för en billig penning.

Jag har nu noterat att den lilla rost som jag kunde skymta för ett tag sedan tycks ha vuxit till sig rätt rejält under vintermånaderna och det känns som att något snart måste göras. Rosten sitter i en skarv/fog direkt under dörren (Vilket jag har läst mig till är bilens yttertrösklar. Eller kallas det något annat?) och det är såpass att det liksom börjar flagna, typ flikar som böjer sig utåt. Ser inte speciellt trevligt ut.

Min fråga är nu alltså: hur allvarligt kan det här vara? Jag tänker då främst på risken för att rosten käkar upp eventuella bärande delar. Kan det räcka med att jag slipar bort rosten, målar på zinkfärg, spacklar och lackar över eländet eller krävs det rejälare lagningar med ny plåt etc?

Den gick igenom besiktningen utan anmärkning för en vecka sedan, så jag antar att den ser okej ut på undersidan och det är väl egentligen det som är viktigt ur ren säkerhetssynpunkt?

Sök