Rquired skrev:
Vill tyvärr ställa mig till din motpart TS, men vill först göra det klart att jag håller med dig i princip; Att du gjorde fel genom att inte köra lagligt spelar ingen roll för dels så körde han på dig och dels så hade du troligen flugit av vägen oavsett om din bil varit 100% laglig eller inte. Det är inte så mycket man kan göra om man får en smäll i den farten du fick.
Men, nu är livet tyvärr inte rättvist. Du har fått ett mycket bra erbjudande, jag hade nog accepterat detta. För det ser som sagt inte ljust ut om du drar ärendet vidare, han kan förneka att han inte blinkade, du körde olagligt, du körde för fort, du körde en "sportbil" en vinterdag trots att du har ett alternativ (V70n).
Hur rätt du än har i teorin finns risken att du åker på upp till hela summan.
Vi tar en liknelse, du har två personer framför dig varav en har begått ett rånmord. Den ena är en välklädd äldre dam utan en enda anmärkning i registret medan den andre är en 20-årig man klädd i säckiga kläder samt har en historia med småbrott och kanske missbruk bakom sig (Missbruk och brott är alltså substitut för din fortkörning, att du var oförsäkrad etc. Inget illa menat.)
20-åringen vet att han är oskyldig, men du måste erkänna att han framstår som rätt skyldig? Mänskliga fördomar är tyvärr en faktor du måste ta hänsyn till, och det ser inte bra ut att du körde för fort i en sportbil som inte var förberedd på att tas i trafik.
Dessutom har du skrivit något mycket misstänkt på ett forum, nämligen meningen "men nu när det kom lite snö blev suget för stort och jag tog ut den en sväng". Hur tror du det låter i deras ögon, oskyldigt eller som buskörning?
Tro inte att dom aldrig hittar dig på internet för det finns många exempel på att så är fallet, och de vet att de ger dig en schysst uppgörelse. Tackar du nej till denna och kräver mer pengar av dem så skall du se på vilken kapacitet försäkringsbolag har till utredningar.
Kort och gott, det finns en mycket liten chans att du kanske kommer undan med kanske ytterligare 10.000:- i ersättning (För att hoppas på full ersättning är inte realistiskt) men en mycket stor chans till att du får en sämre ersättning än den du har idag eller kanske helt utebliven sådan.
Är det värt det?