4290
Sök

Byte hjullager bak, Polo 03, centrumbult

1 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Ska byta hjullager bak på min Polo. Undrar om någon vet med vilket moment centrumbulten skall dras med efter bytet. Och om det är något i övrigt att tänka på?

Mvh Anders

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 februari 2011
Polo -03 har väl samma bakhjulslager konstruktion som "alla" VW med framhjulsdrift, dvs koniska lager där "centrumbulten" dras precis så mycket att man inte kan känna nått glapp när man sliter/drar med monterad fälg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 474 Inlägg
21 februari 2011
Du behöver förutom nya lager, hjullagerfett även avfettning för att kunna få bort allt gammalt fett...Se till att axelns tätningsyta längst in (den packboxen tätar mot) är utan rost eller liknande, får man inte den ytan tillräckligt slät så kommer det leta sig in vatten så småningom o förstöra lagret i förtid...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 februari 2011
Det märker du. Dra hårt först så känner du om hjulet går tungt. JAg vågar inte säga hurdant det är, fr jag kommer helt enkelt inte ihåg...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 474 Inlägg
21 februari 2011
Som Twin_cam säger kan man dra hårt en gång för att dra ihop lagrena, men du skall sedan lossa på muttern tills du känner ett minimalt glapp o sedan dra så mycket att du inte kan känna något glapp alls, hjulet skall rulla lätt. Man bör kontrollera om det fortfarande är glappfritt efter typ 100 mil, skulle man då känna ett liitet glapp så efterdrar man en aning...

Sök