3907
Sök

Fråga vid sänkning v70n

2 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Har en v70n -04 med ca 12000 mil på mätaren, som är sänkt med volvos fjädersats. Bilen är betydligt lägre bak än fram. Har funderat på att byta till en sats som sänker mer fram, men är det nån som kan tro nått om hur bilen kommer bli. Kommer den fortfarande bli lägre bak än fram pga dämparna har haft den positionen under en längre tid.

När jag bytte till vinterdäck såg jag att den slitit väldigt mycket på insidan av däcken bak. Syns tydligt att däcken lutar inåt i överkant när jag väl kollade. Efter det gjorde jag en hjulinställning, han som gjorde det tyckte bilen va mycket sänkt. Enligt vad han sa kan man motverka slitaget lite genom att justera toe in (tror jag han sa), det är nu gjort till max.

Men hur har ni andra gjort med sänkta v70n, är det bara gilla läget med ökat däckslitage eller höja bilen som gäller ??

//Jimmy

5 089 Inlägg
26 februari 2011
Däckslitaget ska inte öka bara för att du har sänkt bilen. camber och toe går att justera fram så det ska inte vara några bekymer att ställa rätt om du åkt till en seriös firma. och hur är toe ställd till max? 0.08 graden in?
Även bak går att ställa toe. om alla vinklar är innom marginalerna ska det inte slita däck.
Och en framhjulsdriven bil blir ju tyvärr lite högre fram pg.a svängradien.

\Lindgren

2 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Fram är det ingen fara, det är bak det gäller och där går det inte att justera camber. Och enligt däckfirman så justerar man då på toe in för att klara en annan hjulvinkel bak. Det är pga som han sa att bilen är väldigt låg bak för han var tvungen att sätta toe in på max för att camber vinkeln var så stor bak.

Jo att den blir "lite" högre fram kan jag kanske köpa men nu ser ju min bil ut att vara väldigt baktung.

//Jimmy

Sök