4287
Sök

Saab 9000 byta till starkare fjädrar "fram"

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
hej jag har en hemmabygge     http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA    en buggy

ramen är hemmabyggd, och bakre upphängningen är frågan om här

jag tog original-motor-fäst-ramen från bilen så att motorn, växellåda, drivaxlar, A armar hamnar på original avstånd från varandra men, fjädrarna monterade så lågt jag kunde ( så jag fick maximal avstånd från marken till bottnen av buggyn) , men när buggyn började närma sig slutet och jag sänkte ner allting på dess egna hjul så trycktes bakfjädrarna ( originalt framfjädrarna på en 9000) ihop lite mer än jag skulle gilla, och nu är bakändan ganska nära marken ( och eftersom denna fordonet kör man inte på vägarna så ofta så vill jag ha mer markavstånd)

och det enda jag kan göra är ju att byta till hårdare fjädrar ( eftersom när man hissar upp denna just nu så sträcks fjädern ut och det är riktigt nära en annan del av chassit fullt utsträckt, så jag kan inte höja )

för de första var får man tag i starkare / hårdare fjädrar fram till en 9000 ,fjädrar med samma längd och storlek som original

andra hur långt kan man gå, jag menar att alla som har sett buggyn under bygget har kommenterat vinkeln på drivaxlarna , att vad skulle vara max-vinkeln man kan ha på dem ( just nu är det rakt ) och inte riskera katastrofal skada i en snar framtiden

tredje vad tycks om sådana gummimojänger från biltema som man ska pressa in i fjädern " För att undvika nedhäng när spiralfjädrarna börjar bli slitna. Tre stycken i varje fjäder rekommenderas. "

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

595 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
fjädrarna för automat9000 och aero är hårdare  , även 2,3 T

men hur mycket är dem starkare ?, och man får leta efter dem på skroten typ eller?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

5 710 Inlägg
4 mars 2011
Aerons fjädrar är mycket riktigt hårdare men oxo lägre vilket du inte vill ha.
En variant är att svarva en stor bricka som du lägger i fjäderns överände så att fjäden blir med inspänd.
Några längre/hårdare fjädrar i samma dimension har iaf inte jag hittat men har du byggt en ram osv själv kan ju byta av fjäder till annan modell inte vara något större problem?
9-5:an fjäder är ett alternativ eller så får du springa lite på Biltema o mäta. Här kan vara lite hjälp:
http://hoftware.com/erally/btfjad.php

De där gummiprylarna tror jag inte är något för dig....kan lova att de kommer försvinna efter lite elak körning.

MVH Jonas
..............

595 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
jonTe skrev:
Aerons fjädrar är mycket riktigt hårdare men oxo lägre vilket du inte vill ha.
En variant är att svarva en stor bricka som du lägger i fjäderns överände så att fjäden blir med inspänd.
Några längre/hårdare fjädrar i samma dimension har iaf inte jag hittat men har du byggt en ram osv själv kan ju byta av fjäder till annan modell inte vara något större problem?
9-5:an fjäder är ett alternativ eller så får du springa lite på Biltema o mäta. Här kan vara lite hjälp:
http://hoftware.com/erally/btfjad.php

De där gummiprylarna tror jag inte är något för dig....kan lova att de kommer försvinna efter lite elak körning.

först jag har ingen rejäl verkstad så jag har ingen svarv och har inte tillgång till någon heller

andra fjädrar för min costum ram ja, bottenänden måste ju vara samma som original och överänden kan jag ju borra nya hål men vill inte modifera ramen så hemskt mycket för då försämras hållbarheten

men länken är ju lysande , ska ta mäta original och leta efter något kraftigare
( så att man kan ta isär fjädern från stötdämparen och byta ut den?)

men då återstår frågan om max vinkel som man kan ha på drivaxlarna , och undvika för mycket slitage
( för alla varnade mig under bygget när dem såg den)

Sök