Nira eller Civinco?

Knape
11 mars 2011 · 125 Inlägg

så en så länga har ni kommit fram till. nej till civinco pnp. även utan pnp. men nu har det kommit upp link som ja tittat på. verkar trevligt för sitt pris. tänkte ta å ladda ner programvaran från nira å liknande så man kan testa att "mappa" innan jag väljer sprut. vilket är absolute enklast att mappa? vill ju gärna ha funktioner så när man lärt sig mappa så kan man börja använda dom;)

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
torpis Forummoderator
11 mars 2011 · 10 572 Inlägg

Knape_V40 skrev:
så en så länga har ni kommit fram till. nej till civinco pnp. även utan pnp. men nu har det kommit upp link som ja tittat på. verkar trevligt för sitt pris. tänkte ta å ladda ner programvaran från nira å liknande så man kan testa att "mappa" innan jag väljer sprut. vilket är absolute enklast att mappa? vill ju gärna ha funktioner så när man lärt sig mappa så kan man börja använda dom;)

Att mappa är inte svårt men stressande. Du måste samtidigt läsa av och bedömma om värdena är rimliga för Lambda, EGT, mottryck, samtidigt som du har hörlurarp å dig och lyssnar efter spikningar. Samtidigt måste du bevaka oljetryck, oljetemp, vattentemp och ev andra temperaturer som är kritiska.

När du mappar kör du svep över hela registret och justerar löpande den parameter som är aktuell samtidigt som du bevakar oven nämnda värden så att du ligger rätt. Samtidigt som du håller bilen på vägen och håller ögon och öron öppna för ev haverier, läckage glapp och oljud etc.

Det är ingen del i sig som är svår, men det är stressigt att hinna med allt på en gång i början.

vilket sprut du väljer spelar mindre roll beträffande att mappa bränsletabellen... där det skiljer är när du skall få en jämn tomgång på en 1.8l motor med 1600cc spridare, justera acc-pumpen så lambda inte sticker vid plötsliga gaspådrag, att bilen inte rycker på motorvägen och att skrotet helt enkelt startar när det är både +30 och -25grader.

Att plocka fram toppeffekten tar "5minuter" resten tar livet ut i princip.


"Prisvärt" är alltid relativt, megasquirt för 1600kr som alltid rycker lite på farthållaren på motorvägen eller Nira för 15000kr som alltid fungerar perfekt.  Vilket är mest prisvärt?  beror heltk lart på applikationen enligt min mening

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Knape
11 mars 2011 · 125 Inlägg

okej, verkar som de får bli nira då? så hoppas jag att du har kvar din gamla mapp på 450 kittet torpis så får du skicka den till mig. Så köper ja EXAKT lika saker som du hade så slipper ja mappa!! Wohoo;)
nä men får väl se vad jag väljer. ingen annan som har nått bra förslag?

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
vr6rotrex
11 mars 2011 · 248 Inlägg

Knape_V40 skrev:
så en så länga har ni kommit fram till. nej till civinco pnp. även utan pnp. men nu har det kommit upp link som ja tittat på. verkar trevligt för sitt pris. tänkte ta å ladda ner programvaran från nira å liknande så man kan testa att "mappa" innan jag väljer sprut. vilket är absolute enklast att mappa? vill ju gärna ha funktioner så när man lärt sig mappa så kan man börja använda dom;)

tanka hem link programvaran och kika på den ,mycket enklare än nirat och enligt mig bättre upplagt
som gör att man kommer igång snabbare och ser helheten

att man kan koppla in mera funktioner innebär igentligen bara att man har flera ,aux utgångar ,an ingångar samt digitala ingångar på sprutet ,det är absolut inget som krånglar till det och programeras för vad dom ska användas till

pma mig om du har frågor om vissa funktioner så ska jag hjälpa dig

ett par bilder på hur jag lagt upp mitt mappningsfönster samt loggning
,linket kan logga 20ggr/s

http://i283.photobucket.com/albums/kk32 … /link1.jpg
http://i283.photobucket.com/albums/kk32 … /link2.jpg

Senast redigerat av vr6rotrex (11 mars 2011)

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
Knape
11 mars 2011 · 125 Inlägg

laddade ner det mer verkade som jag var tvungen att ha ecu i datorn för att "mappa" men tack för bilderna såg trevligt men svårt ut;)
ska leka lite med polaren nira till hans evo så får ja se om ja fattar nått av de;)

vr6rotrex skrev:

Knape_V40 skrev:
så en så länga har ni kommit fram till. nej till civinco pnp. även utan pnp. men nu har det kommit upp link som ja tittat på. verkar trevligt för sitt pris. tänkte ta å ladda ner programvaran från nira å liknande så man kan testa att "mappa" innan jag väljer sprut. vilket är absolute enklast att mappa? vill ju gärna ha funktioner så när man lärt sig mappa så kan man börja använda dom;)

tanka hem link programvaran och kika på den ,mycket enklare än nirat och enligt mig bättre upplagt
som gör att man kommer igång snabbare och ser helheten

att man kan koppla in mera funktioner innebär igentligen bara att man har flera ,aux utgångar ,an ingångar samt digitala ingångar på sprutet ,det är absolut inget som krånglar till det och programeras för vad dom ska användas till

pma mig om du har frågor om vissa funktioner så ska jag hjälpa dig

ett par bilder på hur jag lagt upp mitt mappningsfönster samt loggning
,linket kan logga 20ggr/s

http://i283.photobucket.com/albums/kk32 … /link1.jpg
http://i283.photobucket.com/albums/kk32 … /link2.jpg

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
torpis Forummoderator
11 mars 2011 · 10 572 Inlägg

Notera att jag inte vill styra dig från civinco till Nira, eller från Link till Nira utan bara att du förstår vad du köper innan du köper. Överraskningar undviker man helst när det gäller så mycket pengar.

Sen kan man ju titta på vad liknande bilar använder och där är svaret Nira i detta fallet. Då kan det vara poäng att välja just Nira.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Knape
11 mars 2011 · 125 Inlägg

nä, de förstår jag väl. tycker synpunkterna du lagt upp har varit bra å de tackar man för! har alltid funderat på nira innan men tänkte att de kanske fanns nåt billigare men likvärdigt...

torpis skrev:
Notera att jag inte vill styra dig från civinco till Nira, eller från Link till Nira utan bara att du förstår vad du köper innan du köper. Överraskningar undviker man helst när det gäller så mycket pengar.

Sen kan man ju titta på vad liknande bilar använder och där är svaret Nira i detta fallet. Då kan det vara poäng att välja just Nira.

Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Mikael_S
30 mars 2011 · 79 Inlägg

torpis skrev:
Mja, det är klurigt det där.   Vill du ha kvar ett 13år gammalt elsystem när du köper ett nytt sprut värt lika mycket som hela bilen?   Ne, ganska glasklart att du skall dra nytt kablage.  Tänk om du pluggar in och det inte fungerar, börja felsöka i det råttboet som en originalkabelstam är. *urk*

Håller inte med där. Orginal härvor brukar generellt sett vara mycket välbyggda, när gemeneman drar kablar brukar det bli hej och hå. Jag själv föredrar att använda orginalhärvan och byta kontakt eller liknande och då få alla jordar, skärmar osv på rätt ställe

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Sharky
30 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Och jag håller med både Torpis och dig. Gamla härvor kan vara riktigt ruttna och svåra att "tränga igenom" rent mentalt men å andra sidan så är amatörbyggda hemma-härvor ett riktigt gissel.

/Göran

Mikael_S skrev:
Håller inte med där. Orginal härvor brukar generellt sett vara mycket välbyggda, när gemeneman drar kablar brukar det bli hej och hå. Jag själv föredrar att använda orginalhärvan och byta kontakt eller liknande och då få alla jordar, skärmar osv på rätt ställe

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
RD_87 Skrotsamlare
5 april 2011 · 4 031 Inlägg

Lite OT men all form av seriös kabeldragning i bil tar en jävla tid, kräver en massa verktyg & en ängels tålamod. Jag håller just på att renovera mitt system med alla kontakstycken och tillbehör, mycket pill blir det smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang