4365
Sök

Hjullagerbyte. Mercedes W124 -93

Forummoderator
18 430 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
En 300D Automat. 1993.

Bilen går prima och ska nog behållas ett tag. Hjullager höger fram låter inte kul. Håller säkert ett bra tag till men ljudet irriterar mig...

Kan jag med normala bilkunskaper och verktyg byta detta själv? Har gjort det en gång på en BMW M535. -87. Gick sådär. Lät bra i 3 dagar... Använde inte momentnyckel då. Halvsmart. Numera är man 10 år klokare så varför inte? Eller lämna in och få garanti...

Mvh
Alexander

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 april 2011
Stor risk att jag har fel nu men jag har för mig att det går att spänna den, finns någon typ av låsning med en insex skruv under koppen. Men nu blandar jag säkert ihop allt igen - som vanligt tongue

Inte säkert att det håller om man spänner.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
18 430 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Stor risk att jag har fel nu men jag har för mig att det går att spänna den, finns någon typ av låsning med en insex skruv under koppen. Men nu blandar jag säkert ihop allt igen - som vanligt tongue

Mvh Tommy

Du menar "Dra åt" det gamla lite extra? Eller? Jag har Haynes och ska kolla i den men IRL-kommentarer är alltid bra. Lagret är ju kört så man kan ju alltid prova. Har ju andra bilar hemma att köra med om det går åt H-E.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 april 2011
Dieselsmurfen skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Du menar "Dra åt" det gamla lite extra? Eller? Jag har Haynes och ska kolla i den men IRL-kommentarer är alltid bra. Lagret är ju kört så man kan ju alltid prova. Har ju andra bilar hemma att köra med om det går åt H-E.

Jo precis, har för mig att jag gjorde det på en 190 en gång.. men kan lika gärna ha varit på en stridsvagn - blandar ihop det mesta nu för tiden, haha.

Ett ordentligt hjullagerras kan dock ställa till med ḿer skada än på själva lagret om det vill sig illa.
På min förra Ford så hjullager rasade rejält, skadade hjullagerhuset så även den fick bytas.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

606 Inlägg
28 april 2011
kompis till mig har bytt flera gånger på sin w124 och han är inte speciellt bilkunnig på såsätt och han klarar det iaf tongue

Kan det lagas ska det lagas! :)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 april 2011
jottosson skrev:
kompis till mig har bytt flera gånger på sin w124 och han är inte speciellt bilkunnig på såsätt och han klarar det iaf tongue

Är det därför han har fått byta dom flera gånger? tongue

Mvh Tommy

Sök