Clintan66 skrev:
MrJansson92: Säkert min som du sett eller hört om. Jag kör med dubbla fjädrar bak.
Nu vet jag inte hur dina fjädrar ser ut eller hur de är monterade på 740. Om du har dämparen innan för fjädern eller de sitter var för sig. På Bmw sitter alla fall fjädern för sig själv och dämparen för sig. Fjädern på Bmw är formad som ett ägg. Smal ner till går ut och smal upp till igen. Jag kör med Mercedes fjäder inuti Bmw fjädern för de måste gå fritt från varandra. Det finns spel mellan dem på 5 mm när Mercedes fjädern är inuti Bmw fjädern.
Har ingen bild i denna datan, men är kanon nöjd med resultatet. Pga kraftigt Tyskstuk där även mina fälgar sticker utanför skärmkanten med 2 cm, så var jag tvungen att hitta på något efter flertal test med diverse olika satser som inte pallade hålla upp bilen på banan utan skärm skrap och jag använder bilen dagligen, så något hel stumt var inte på G heller för det måste kunna fjädra för bibehålla väg egenskaper i övrigt. Helstumt, så är väghållningen kass på det hållet.
Fjädrarna måste vara lika långa, så de båda ligger mot chassit och bär bilen lika mycket annars håller de inte utan kommer brytas av på sista fjäder varvet som exempel. Du kommer även få kapa en bra bit av original fjädern för annars har du röven i himlen. Chassit orkar inte tynga ner bilen så pass.
Original Coilover fjäder som jag har på är c:a 22 cm hög totalt. ner kapad till 16 cm som är lagom för min bil. Kapade även Mercedes fjädern till 16. Stoppat i Mercedes fjädern svetsat ihop dem nertill. Ovansidan lagt på en plåt och svetsat fjädrarna var för sig i den.
Sedan kör jag med E30 dämpare på för de är 5,5 cm kortare än original dämparna. Varför dessa är pga annars när du hissar bilen, så kan fjädern lossna/trilla ut när du hissar upp bilen.
Har du tankar på detta och undrar något, så bara hojta till, så ska jag försöka ordna fram bild. Hjälpa dig om du undrar över något.
Jag är jättenöjd med resultatet. Bilen fungerar klockrent på banan osv. Hon är hård så klart, men fjädring och väg hållningen är kalas.
Nu har jag kört med detta i c:a 2 års tid och modifierat en del andras bilar också. De är jättenöjda de med.