Nya lagen om rondellkörning, blinka ut vid endast utkörning.....

Bosse-buss
3 april 2012 · 210 Inlägg

Bullet--- skrev:
Kommer fortsätta blinka vänster(om jag ska till vänster) och sedan blinka höger vid utfart då jag är övertygad att det fungerar bra.För om mötande ser att jag blinkar vänster så kör dem inte rätt ut framför en om jag nu skitit i det.

Du gör fel då enligt reglerna men det kvittar kanske? Blinka vänster är bara dumt eftersom du inte kan annat än följa runt i cirkulationsplatsen. Det enda som behövs är högerblinkersen vid rätt tillfälle innan du lämnar cirkulationsplatsen oavsett om du ska av i den första, andra, tredje eller kanske den sjätte avfarten. I små cirkulationsplatser måste högerblinkersen på ganska tidigt vid färd rakt fram för att visa för andra var man ska.

Det är detta vänsterblinkandet som många tror är det rätta som gör att förvirring uppstår för de som ska in i cirkulationsplatsen från motsatta hållet då hälften inte blinkar vänster vilket de inte ska göra. Många tror då att de som inte blinkar vänster när det ska runt i cirkulationsplatsen slarvar vilket de alltså inte gör. De är vänsterblinkarna som ställer till det.

habomaster
3 april 2012 · 463 Inlägg

Bullet--- skrev:
Kvittar om jag bryter mot reglerna eller om du folk tror att andra blir förvirrade, jag ser en förbättring och trafiken flyter på smidigare med vänsterblink. Ser folk att man blinkar vänster behöver folk inte stanna eller köra in i rondellen i önödan(= mindre stopp,mindre bränsleförbrukning)då dem vet för säkert att jag ska till vänster annars ska dem gissa sig till om jag ska till höger rakt fram,till vänster eller ska vända och köra hållet jag kom ifrån.

Det kanske flyter bättre för dig, men inte för trafiken i allmänhet eftersom de som ska in på samma ställe som du åker ut ser din vänsterblink innan du hinner slå om till högerblink och följaktligen stannar eftersom de tror att du ska passera.. Därför ska man inte använda vänsterblink alls i rondeller.

Bosse-buss
3 april 2012 · 210 Inlägg

Kvittar om jag bryter mot reglerna eller om du folk tror att andra blir förvirrade, jag ser en förbättring och trafiken flyter på smidigare med vänsterblink. Ser folk att man blinkar vänster behöver folk inte stanna eller köra in i rondellen i önödan(= mindre stopp,mindre bränsleförbrukning)då dem vet för säkert att jag ska till vänster annars ska dem gissa sig till om jag ska till höger rakt fram,till vänster eller ska vända och köra hållet jag kom ifrån.

Vad det ska se är att du inte blinkar och då ska du vidare på vägen som bara går åt ett håll i rondellen. Missar de att du ska rakt fram och ut i avfarten innan den de står i för att köra in i har du slagit på högerblinkersen för sent. Gissa behöver ingen göra om alla bara använder högerblinkersen i rätt ögonblick. Men jag förstår ändå ditt tänk. Problemet är att om alla ska göra som du och vara övertydliga med vänsterblinkers så ska ingen följa trafikreglerna som gäller i en rondell.

Som jag fattat det så är det inte absolut förbjudet att blinka vänster. Man kan göra det för att vara övertydlig. Det skulle vara helt förbjudet för nu fortsätter både de som blinkar vänster och de som inte gör det i rondellen. Detta tillsammans med alla som skiter i högerblinkersen gör att trafikljus är det ända rätta för att undvika nära-olyckstillbud. Det flyter sämre men rent trafiksäkerhetsmässigt är trafikljus att föredra.

Senast redigerat av Bosse-buss (3 april 2012)

Muttley
3 april 2012 ·

habomaster skrev:

Bullet--- skrev:
Kvittar om jag bryter mot reglerna eller om du folk tror att andra blir förvirrade, jag ser en förbättring och trafiken flyter på smidigare med vänsterblink. Ser folk att man blinkar vänster behöver folk inte stanna eller köra in i rondellen i önödan(= mindre stopp,mindre bränsleförbrukning)då dem vet för säkert att jag ska till vänster annars ska dem gissa sig till om jag ska till höger rakt fram,till vänster eller ska vända och köra hållet jag kom ifrån.

Det kanske flyter bättre för dig, men inte för trafiken i allmänhet eftersom de som ska in på samma ställe som du åker ut ser din vänsterblink innan du hinner slå om till högerblink och följaktligen stannar eftersom de tror att du ska passera.. Därför ska man inte använda vänsterblink alls i rondeller.

Därför ska man sluta blinka vänster efter sista avfarten och börja blinka höger direkt.

Principen som de vill ha är mycket bra, att man bara ska blinka sig ut. Men den funkar inte i praktiken eftersom inte ens hälften blinkar sig ut ur rondeller. Så därför tycker jag de är bättre om folk blinkar sig vänster då folk verkar köra på att de ska ut i rondellen om man inte blinkar alls. Och jag har testat de här med enbart högerblink i alla städer i skåne och de funkade inte.

kenth66
3 april 2012 · 1 212 Inlägg

// jag har lite små skavanker på bilens högra sida, jag gjorde rätt i rondellen så nu får försäkrings bolaget för mot parten ta det // ni fattar nog undermeningen i detta,, jag väntar på svar från tidigare som skickat till den lokala polis myndigheten ang svar.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Bosse-buss
5 april 2012 · 210 Inlägg

Principen som de vill ha är mycket bra, att man bara ska blinka sig ut. Men den funkar inte i praktiken eftersom inte ens hälften blinkar sig ut ur rondeller. Så därför tycker jag de är bättre om folk blinkar sig vänster då folk verkar köra på att de ska ut i rondellen om man inte blinkar alls. Och jag har testat de här med enbart högerblink i alla städer i skåne och de funkade inte.

Håller med dig i sak men tycker ändå att bara för att folk struntar i högerblinkersen när det ska ut så ska inte andra behöva blinka vänster när de kör omkring i rondellen. Du förstår säkert mitt tankesätt och själv har jag helt slutat blinka vänster när det gäller rondeller. Varken i mitt vardagliga jobb som busschaufför eller som privatbilist i bil eller på mc. Kör in och runt och blinkar höger när jag passerat avfarten innan den jag ska av och tycker det fungerar utmärkt.

Senast redigerat av Bosse-buss (5 april 2012)

Eddy Galen, inte dum.
5 april 2012 · 1 324 Inlägg

När jag tog körkortet för 2 år sedan om 8 dagar (yay ingen prövotid!) Så var läraren jävligt nitisk (som man är) i rondeller. Ska jag vänster ska jag blinka vänster, sedan ska man blinka höger precis när man har passerat avfarten innan. Ska man rakt fram ska man blinka höger efter avfarten innan etc.

Jag har haft ledare som har sagt att det finns inga "riktiga" lagar om detta, men trafikflödesmässigt så är utblinkningen bra.

Så när jag kör "bra" så gör jag så.

jag läste inte hela tråden, så om någon har skrivit ett liknande inlägg så ursäktar jag.

Senast redigerat av Eddy (5 april 2012)

Bosse-buss
5 april 2012 · 210 Inlägg

Eddy skrev:
När jag tog körkortet för 2 år sedan om 8 dagar (yay ingen prövotid!) Så var läraren jävligt nitisk (som man är) i rondeller. Ska jag vänster ska jag blinka vänster, sedan ska man blinka höger precis när man har passerat avfarten innan. Ska man rakt fram ska man blinka höger efter avfarten innan etc.

Jag har haft ledare som har sagt att det finns inga "riktiga" lagar om detta, men trafikflödesmässigt så är utblinkningen bra.

Så när jag kör "bra" så gör jag så.

jag läste inte hela tråden, så om någon har skrivit ett liknande inlägg så ursäktar jag.

Reglerna var att det var fritt att använda vänsterblinkersen om man ville. Nu heter det att det finns inget krav att göra det. Aningen luddig formulering ... Använder alla högerblinkersen i rätt ögonblick när de ska svänga ut så fungerar regeln om att bara använda högerblinkersen för den som inte blinkar fortsätter i rondellen.

Men vid en krock så tolkas nog reglerna olika. Men att åka dit för att man inte använde vänsterblinkersen vid en infart och någon kör på dig för att de trodde du skulle rakt fram skulle vara märkligt. Bilen har inte blinkat höger och då borde den andre fatta att bilen ifråga ska fortsätta inne i rondellen. Enligt reglerna då ja ...

Att alla trafiklärare skulle vara uppdaterade kanske inte är ett faktum.

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 april 2012 · 10 427 Inlägg

Skickade en fråga till Polismyndigheten i Dalarna för ett tag sen och fick detta korta svaret:

"Hej Stefan.

Om du blinkar vänster i en cirkulationsplats så får du inte böter. Däremot ska man blinka höger
när man lämnar cirkulationsplatsen.


MVH
S-Å Axelson/Trafikenheten Dalarna"

Enkelt wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 april 2012 · 13 746 Inlägg

steifan skrev:
Skickade en fråga till Polismyndigheten i Dalarna för ett tag sen och fick detta korta svaret:

"Hej Stefan.

Om du blinkar vänster i en cirkulationsplats så får du inte böter. Däremot ska man blinka höger
när man lämnar cirkulationsplatsen.


MVH
S-Å Axelson/Trafikenheten Dalarna"

Enkelt wink

ungefär som all logik säger man kan ALDRIG ge tecken för ofta bara för sällan

nu behövs inte vänsterblinket eftersom man är SKYLDIG att blinka höger när man lämnar rondellen
smile

vill man ha lite nya delar till bilen är en rondell ett säkert kort på att få lite nya grejer på bilen

jag provoserar gärna folk lite i rondeller
men det är mer för att dom ska lära sig att man ska titta sig för och ge tecken smile

ungefär samma sak på påfarter aldrig att jag släpper ut någon som inte blinkar vänster ut på motorvägen
då får dom ligga kvar på vägrenen

det kanske är dumnt men blir så trött på folk som aldrig lär sig vad blinkerspaken är tillför

sen brukar jag undvika att krocka med dumma folk men dom får sig nog en rejält tankeställare skulle jag tro

ett ställe som det brukar vara jävligt nära är en påfart på e20 vid Eurostop här i örebro kommer man från centrum och åker ner på motorvägen för färd mot gbg/oslo så är det en dubbelpåfart där dom som kommer från Eurostophållet har väjningsplikt med stora skyltar men inte en jävel fattar det
och det är ett par gånger iveckan det är sååå jävla nära att man smäller

det är tur för dom att man iallfall är lite rädd om deras hälsa annars hade jag nog skickat ett antal personer till sjukhuset med bussen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
kenth66
12 april 2012 · 1 212 Inlägg

steifan skrev:
Skickade en fråga till Polismyndigheten i Dalarna för ett tag sen och fick detta korta svaret:

"Hej Stefan.

Om du blinkar vänster i en cirkulationsplats så får du inte böter. Däremot ska man blinka höger
när man lämnar cirkulationsplatsen.


MVH
S-Å Axelson/Trafikenheten Dalarna"

Enkelt wink

tack!  har börjat vänja av mig med vänster blink nu big_smile  tycker faktiskt det är jätte kul att köra genom rondellerna idag med enbart höger blink, får många sura blickar på mig smilesmile

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Eisenhut
12 april 2012 · 1 827 Inlägg

Det står klart och tydligt i Transportstyrelsens broschyr att

"Det finns inget KRAV på att ge tecken eftersom det endast finns ett val av körriktning"

Detta betyder ju att man mycket väl får blinka vänster men man måste inte...

http://www.transportstyrelsen.se/Global … 9302_7.pdf

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 april 2012 · 10 427 Inlägg

Eisenhut skrev:
Det står klart och tydligt i Transportstyrelsens broschyr att

"Det finns inget KRAV på att ge tecken eftersom det endast finns ett val av körriktning"

Detta betyder ju att man mycket väl får blinka vänster men man måste inte...

http://www.transportstyrelsen.se/Global … 9302_7.pdf

Redan med i inlägg nr 12 i denna långa tråd cool

Ljepone * Studerande *
12 april 2012 · 563 Inlägg

"Blinkar" enbart när jag lämnar cirkulationsplatsen, samt om jag byter fil från den inre till det yttre... funkar fint big_smile

Bensinskallen P o r s c h e
13 april 2012 · 1 700 Inlägg

Growe skrev:

steifan skrev:
Skickade en fråga till Polismyndigheten i Dalarna för ett tag sen och fick detta korta svaret:

"Hej Stefan.

Om du blinkar vänster i en cirkulationsplats så får du inte böter. Däremot ska man blinka höger
när man lämnar cirkulationsplatsen.


MVH
S-Å Axelson/Trafikenheten Dalarna"

Enkelt wink

ungefär som all logik säger man kan ALDRIG ge tecken för ofta bara för sällan

nu behövs inte vänsterblinket eftersom man är SKYLDIG att blinka höger när man lämnar rondellen
smile

vill man ha lite nya delar till bilen är en rondell ett säkert kort på att få lite nya grejer på bilen

jag provoserar gärna folk lite i rondeller
men det är mer för att dom ska lära sig att man ska titta sig för och ge tecken smile

ungefär samma sak på påfarter aldrig att jag släpper ut någon som inte blinkar vänster ut på motorvägen
då får dom ligga kvar på vägrenen

det kanske är dumnt men blir så trött på folk som aldrig lär sig vad blinkerspaken är tillför

sen brukar jag undvika att krocka med dumma folk men dom får sig nog en rejält tankeställare skulle jag tro

ett ställe som det brukar vara jävligt nära är en påfart på e20 vid Eurostop här i örebro kommer man från centrum och åker ner på motorvägen för färd mot gbg/oslo så är det en dubbelpåfart där dom som kommer från Eurostophållet har väjningsplikt med stora skyltar men inte en jävel fattar det
och det är ett par gånger iveckan det är sååå jävla nära att man smäller

det är tur för dom att man iallfall är lite rädd om deras hälsa annars hade jag nog skickat ett antal personer till sjukhuset med bussen smile

Håller fullständigt med. Blir så förbannad på folk som skiter i reglerna, extremt jävla irriterande och farligt....

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Bosse-buss
14 april 2012 · 210 Inlägg

Tänk om och tänk rätt!

Man blinkar inte bara för att en väg råkar svänga. Det skulle vara böter och absolut förbjudet att använda vänsterblinkersen i en rondell. Du kör in i en rondell och du kan inte annat än att följa vägen som råkar svänga vänster hela tiden. När man ska svänga av vägen som går runt, runt blinkar man naturligtvis och i en rondell kan man bara svänga av till höger och då är det högerblink som gäller.

När blilister använder vänsterblinkersen för att vara övertydliga så får de som inte gör det arga blickar när det som ska få på fan är de som ska rakt fram i rondellen och ska av i första avfarten inte blinkar höger! Ska bilen fortsätta i rondellen eller svänga av, det är frågan och förvirring uppstår när vissa blinkar vänster och andra inte.

Regeln i rondeller är mycket enkel och gjord för att missförstånd inte ska uppstå. Högerblinkers när man lämnar rondellen, punkt!

Senast redigerat av Bosse-buss (14 april 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 april 2012 · 13 746 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Tänk om och tänk rätt!

Man blinkar inte bara för att en väg råkar svänga. Det skulle vara böter och absolut förbjudet att använda vänsterblinkersen i en rondell. Du kör in i en rondell och du kan inte annat än att följa vägen som råkar svänga vänster hela tiden. När man ska svänga av vägen som går runt, runt blinkar man naturligtvis och i en rondell kan man bara svänga av till höger och då är det högerblink som gäller.

När blilister använder vänsterblinkersen för att vara övertydliga så får de som inte gör det arga blickar när det som ska få på fan är de som ska rakt fram i rondellen och ska av i första avfarten inte blinkar höger! Ska bilen fortsätta i rondellen eller svänga av, det är frågan och förvirring uppstår när vissa blinkar vänster och andra inte.

Regeln i rondeller är mycket enkel och gjord för att missförstånd inte ska uppstå. Högerblinkers när man lämnar rondellen, punkt!

det är rätt sjukt att folk har sånna problem med rondeller

eftersom en rondell är väldig enkel men endå är dom mesta förbannat dåliga på att köra rondeller
men det är mesta dels äldre män som jag haft problem med
dom tror dom vet hur dom ska göra men dom har i själva verket inte en aning

fruntimmer åker oftast jävligt sakta och kanske gör en del fel men pga deras försiktighet blir det inte ett direkt problem förutom att man blir galen på att åka 2km/h runt en rondell

ynge personer har jag inte upplvet som ett problem i en rondell förutom att det kan gå några varv på häng i rondellen men det är inget problem direkt

dom där vänsterblinkarna som inte blinkar ur rondellerna är ett RIKTIGT stort problem
men man märker detta mest på små orter där dom fått en hög med rondeller ganska snabbt

men som sagt det är gubbar som inte blinkar ur och gör dumma saker


dom värsta folken i rondeller är dom som väljer högerfilen går in i rondellen och går upp till vänsterfil och sedan genar dom ur rondellen i högra körfältet
man blir ganska förvirrad över deras betenede då man inte riktigt förstår avsikten

sen finns det dom som går in i vänsterfilen och helt enkelt betraktar en 2filig rondell som en enfilig och tittar inte det minsta inte ens blinka

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang