Skillnad mellan vanliga och powerflex bussningar....

Putteliten
7 juli 2012 · 9 079 Inlägg

Såg på Audin att bussningarna i framvagnen inte är sådär jättebra. Märks även vid gaspådrag att den beter som som en kåt snok som en del säger.

Vad kommer skillnaden bli om jag köper nya orginal eller om jag köper Powerflex? (eller liknande)
Ös på jag vill veta ALLT!

SportPilot Ubåtsingenjör
7 juli 2012 · 7 232 Inlägg

powerflex är mycket hårdare ! ska även hålla längre

alltid blir ju mer stumt och allt vibrerar lite mer dvs lite sportigare wink hehe

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Putteliten
7 juli 2012 · 9 079 Inlägg

CHEEVA skrev:
powerflex är mycket hårdare ! ska även hålla längre

alltid blir ju mer stumt och allt vibrerar lite mer dvs lite sportigare wink hehe

Hehe, sportigt. tongue Kommer den spåra å ha sig också eller?

SportPilot Ubåtsingenjör
7 juli 2012 · 7 232 Inlägg

inget jag har märkt av iaf, eller jo lite men de kan lika gärna va för 20" are och 235 sulor

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spokenratt
7 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Jag skulle aldrig montera nya org.. powerflexen håller längre och beroende på vilka man byter så får man en mycket mer direkt/distinkt känsla i bilen.Typ motorbussningar på volvon, käns mycket mer direkt vis gaspådrag och växlingar..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Driftar_N
10 juli 2012 · 227 Inlägg

Dessutom rukar powerflex eller andra bussningar av hårdare modell vara delade i 2 och skitenkla att montera jämfört med en original gummibussning i ett stycke som ska pressas på plats..

caromania Forummoderator
10 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Byt till powerflex, skulle påstå att man märker skillnaden i respons.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Havretigern
10 juli 2012 · 145 Inlägg

en gång powerflex alltid powerflex/prothane

Putteliten
10 juli 2012 · 9 079 Inlägg

spokenratt skrev:
Jag skulle aldrig montera nya org.. powerflexen håller längre och beroende på vilka man byter så får man en mycket mer direkt/distinkt känsla i bilen.Typ motorbussningar på volvon, käns mycket mer direkt vis gaspådrag och växlingar..

Driftar_N skrev:
Dessutom rukar powerflex eller andra bussningar av hårdare modell vara delade i 2 och skitenkla att montera jämfört med en original gummibussning i ett stycke som ska pressas på plats..

caromania skrev:
Byt till powerflex, skulle påstå att man märker skillnaden i respons.

Vet att man får en närmare känsla och bättre respons med hårdare bussningar till motor, fram/bakvagn mm, men hur blir det med buller och stötighet mm. Audin är ju en glidarbil vill ju inte att det varenda liten sten på vägen ska kännas igenom hela bilen.

Senast redigerat av Putteliten (10 juli 2012)

caromania Forummoderator
10 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Jag har powerflex fram och stenhårda bussningar bak. Jag kan inte höra någon skillnad och då är min bil vansinnigt tyst eftersom det var en gammal lyxbil i halvmiljonklassen då när det begav sig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Putteliten
10 juli 2012 · 9 079 Inlägg

steifan skrev:
..och givetvis finns det andra fabrikat på polyuretan-bussningar än Powerflex.
Exempelvis SuperPro eller SuperFlex (rostfria hylsor smile ) m.fl.

Skrev ju faktiskt Powerflex eller liknande.
Finns det inga bussningar som är lite hårdare än orginal? Verkar ju bara finnas antingen orginal eller stenhårt??

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Putteliten skrev:

steifan skrev:
..och givetvis finns det andra fabrikat på polyuretan-bussningar än Powerflex.
Exempelvis SuperPro eller SuperFlex (rostfria hylsor smile ) m.fl.

Skrev ju faktiskt Powerflex eller liknande.
Finns det inga bussningar som är lite hårdare än orginal? Verkar ju bara finnas antingen orginal eller stenhårt??

Njaa, isåfall får man nog jämföra shore-värden mellan tex original gummibussningar och några eftermarknads-polyuretanbussningar. Men det kan nog vara lite lurigt att få fram.

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Bytte ut lite gamla gummibussningar i framvagnen på min gamle Volvo 740 som exempel:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 5bpu87.jpg (SuperFlex-bussningar)
..och har inget negativt alls att säga om resultatet, kändes mycket tightare helt enkelt och
då hade inte bilen rullat sådär toklångt heller när jag bytte (dock typ 20 år gammalt gummi).
Skulle lätt kunna byta ut alla bussningar på hela bilen till polybussningar smile



Dock är jag lite mer reserverad på BMWn då jag nyligen bytte ut främre "bakre länkarmsbussningarna"
till typ motsvarande original. Enda bussningen i framvagnen på E46 förutom två st till krängningshämmarna
så det är ju en ganska "vital" del av framvagnen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 17e4dd.jpg
Ganska stor skillnad i vägkänsla (delvis negativt), så jag är lite tveksam till att gå ett steg till och byta till polybussningar där.  Men måste ju prova bara för att smile Bussningarna jag bytte ut hade väl suttit där sedan 2004 / typ 10 000 mil eller de så var inte tvärslut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang