Turbo till sierra2.9a

Basmange
14 augusti 2012 · 35 Inlägg

va rekommenderas för turbo om man ska ha en lågtryks till en 2.9a sierra, en v6a altså, saab 9-5a 2.3as turbo el?
funderar på göra ett väldit enkelt ingrepp, o bara svetsa "rör" på befintliga grenrör, 1 på varje grenrör el koppla ihop till en turbo, behöver inte få ut max effekt på bygget me o måste svetsa grövre grenrör o så.

nån här ute lär ha nå idé & erfarenhet vid provat på d för.

:cool:
Ford Sierra "Driftingbilen" (1989)
Ford Sierra "Gamm bettan" (1993)
noclaF Styrande position i resebranchen
14 augusti 2012 · 174 Inlägg

Denna på youtube har lite spec  sök på: Vebotrim : Ford Sierra 2,9 Turbo

Saab 99 LE (1975)
Big_JN
14 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

Skogenracing.com har ju en hel del erfarenhet av att turbokonvertera 2,9:an, kolla på deras forum!

Big Al Dr. Turbo
14 augusti 2012 · 459 Inlägg

Skit i v6:an ... jag har ett komplett turbokitt liggandes hemma till dohc:en bara handla wink

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
Basmange
14 augusti 2012 · 35 Inlägg

Tack för svaren. få kolla in o se om man blir nå klokare. smile

har ju redan en v6a så lite jobbit o bygga om till en 2.0a wink va ska du ha för kittet o va följer med?

:cool:
Ford Sierra "Driftingbilen" (1989)
Ford Sierra "Gamm bettan" (1993)
AndreasPlars
14 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

Sitter samma turbo på Saabs 2,3t som 2,0t och den rekommenderas inte...  inte ens Aerons turbo även om den håller riktigt bra till skillnad mot de som sitter på LTT.

En rekommendation beror ju på effektmål!


M.V.H.

Saab 900i (1989)
Basmange
14 augusti 2012 · 35 Inlägg

okej. tack för d svaret.
hade ba tänkt skrämma upp den lite lätt, 200+ el så. o vill att d ska hända nå direkt man trycker ner gasen så att säga, inte få den där turbokicken sen på registret, där av en lågtrykare.

:cool:
Ford Sierra "Driftingbilen" (1989)
Ford Sierra "Gamm bettan" (1993)
Big Al Dr. Turbo
14 augusti 2012 · 459 Inlägg

Har turbo (t25), grenrör, downpipe, ic, slangar, tryckvakt och spridare på tryckrör. Suttit på en dohc tidigare så är som bara fixa oljan till turbon, soppan till spridarna och montera , 3000:- har ja tänkt mig för det. smile

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
AndreasPlars
14 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

Snabb spoolning betyder ofta trångt avgashus. Det ger högre mottryck vid fullgas på högre varvtal och ökar risken för spikning. O-bra på en icke kompsänkt sugmotor.
Du har relativt stor slagvolym så tror inte det blir nåt problem med seg respons...
Jag hade satsat på nån Mit TD04 15t från Volvo med 7cm² hus.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Basmange
14 augusti 2012 · 35 Inlägg

Big Al. okej, ja d lätt ju som ett vetit pris, synd d inte va på den andra bruksbilen jag tänkte bygga på då som bara står just nu.


A.P snabbspolningen är större spridare o d då el va? nollinsatt i såna här byggen med stressfläkt.
joo d är ju hyfsat stor motor på så viss. o vad är d för turbo då, Mit TD04, vilken volvo har den??
har annars bara byggt ljud o vart nöjd me motoreffekten som vart standard.

:cool:
Ford Sierra "Gamm bettan" (1993)
Ford Sierra "Driftingbilen" (1989)
LuddizR
15 augusti 2012 · 219 Inlägg

850 T5 har den turbon smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
Basmange
15 augusti 2012 · 35 Inlägg

okej, ja den lär ju inte växa på träd me andra ord sad

:cool:
Ford Sierra "Driftingbilen" (1989)
Ford Sierra "Gamm bettan" (1993)
LuddizR
15 augusti 2012 · 219 Inlägg

ne svår att få tag i hmm

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
AndreasPlars
15 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

16t duger nog också: http://www.blocket.se/vastmanland/Turbo … 11&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Turbo_TD04H … 11&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Tu … 11&w=3
Vet inte vad 13t har för avgashus...  Men skulle nog minst vilja ha 7cm²

Mvh

Saab 900i (1989)
Big_JN
15 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Snabb spoolning betyder ofta trångt avgashus. Det ger högre mottryck vid fullgas på högre varvtal och ökar risken för spikning. O-bra på en icke kompsänkt sugmotor.


M.V.H.

Fördelen med Cologgne V6:an (2,8 & 2,9 m,m) är att dom har lågt komp till att börja med och går därför bra att överladda.

AndreasPlars
15 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

Big_JN skrev:

AndreasPlars skrev:
Snabb spoolning betyder ofta trångt avgashus. Det ger högre mottryck vid fullgas på högre varvtal och ökar risken för spikning. O-bra på en icke kompsänkt sugmotor.


M.V.H.

Fördelen med Cologgne V6:an (2,8 & 2,9 m,m) är att dom har lågt komp till att börja med och går därför bra att överladda.

Ändå en Tvåventilad hedenhöskonstruktion med relativt lång "flamfront"/långsam förbränning.
Mer spikningskänslig än en ordinär 4ventils motor från -90talet, säkert därför den alltså har lågt komp original...

Men ös på med E85 och vettig turbo och tändning så kan det nog bli bra wink

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang