Bilprovningen och gnisslande bromsar

killercow
1 september 2012 ·

Ska in å bes en bil snart med skrikande bromsar. låter endast när bromsarna är kalla.

Ska köra dom varma. men då bilen kommer stå några min innan den får komma in och även kommer stå mellan 10-15min inne i hallen innan bromsprovet så finns det risk för att bromsarna hinner svalna. och vill inte heller komma dit med glödheta bromsar för då börjar dom väl undra.


Kan tillägga att av nån anledning skriker de i dom både fram och bak. skivor i fram och trummor ibak.
Beläggen är bra och även backarna. har smörjt upp allt men skriket/gnisslet är kvar. ja kan iallafall leva med det och den drar inte snett eller tar dåligt vid inbromsning.


Så frågan är väl igentligen om dom kan ge nån typ av nedslag på bromsgnisslet?

Jerry Reparatör
1 september 2012 · 306 Inlägg

Bör inte bli anmärkning sålänge bromsvärdena är ok.

Stripz Voodoo
2 september 2012 · 1 444 Inlägg

att bromsar gnisslar är vad jag läst  glasserade klossar pga hård inbromsning  och kanske  aggresiva bromsningar med  belägg som inte tål höga temperaturer därav glasserade ytor.. fins ju eftermarknads  belägg som tål bättre värme osv  men  en glasserad yta går att slipa bort från  beläggen  har sj gjort de  då bromsarna har gnällt. men nu kör jag med andra klossar som tål värme bättre och har inga problem med gnisslande bromsar

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
caromania Forummoderator
2 september 2012 · 9 296 Inlägg

...eller så är det bara en liten sten...

Gnisslande belägg är vanligare numera med asbestfria belägg. En lösning är att isolera klossen med en tunn gummiduk, skrikdämpning. Brukar komma med vissa belägg. Inget att bry sig om, Bilprovningen kommer inte göra det ialla fall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
killercow
2 september 2012 ·

caromania skrev:
...eller så är det bara en liten sten...

Isåfall är det en liten sten på båda bromsarna fram och i båda trummorna bak.

Provat byta belägg, hjälpte inte, smörjt glid delarna, hjälpte inte, provat skrikplattor, hjälpte inte,

Orkar inte rota i de mer, alldeles för skumt och uppkommer bara när broms + skivor å trummor är kalla. sen försvinner de

TireSlayer Tvivlare
2 september 2012 · 2 266 Inlägg

killercow skrev:

caromania skrev:
...eller så är det bara en liten sten...

Isåfall är det en liten sten på båda bromsarna fram och i båda trummorna bak.

Provat byta belägg, hjälpte inte, smörjt glid delarna, hjälpte inte, provat skrikplattor, hjälpte inte,

Orkar inte rota i de mer, alldeles för skumt och uppkommer bara när broms + skivor å trummor är kalla. sen försvinner de

Vad är det för bil vi pratar om?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Nico-the-kid
2 september 2012 · 509 Inlägg

Då är det bara att byta skivor och trummor kvar om du nu har provat allt annat.

killercow
2 september 2012 ·

Känns lite OT att diskutera problemet med bromsarna då topic igentligen var om bilprovningen.

Men bilen ifråga är en focus mk1.

Alla 4 hjulen skriker de i när jag bromsar om bromsarna är kalla. de lustiga är att det är ok fram och trummor bak. Bromsbelägg och backar är bytta utan resultat. provat skrikdämp plattor fram och även smörjt upp gliddelar med koppar pasta.

Skrikandet vid inbromsning uppstår endast vid låg fart och kalla/ljumna bromsar. Alltså ja kan börja bromsa vid hög fart och även om jag under hela inbromsningen har ett och samma tryck på pedalen så börjar inte skrikandet förän ja kommit ner i hastighet. börjar vid under 30km/h.

Problemet uppstod först i bak men endast när de var fuktigt ute. förra sommaren. höll på fram till ja bytte till vinterdäck. då försvann det. sen köpte jag nya fälgar nu till den här sommar säsongen och då blev det även ifram.

Kör plåt vinter och alu sommar. Skrikandet satte inte igång på de nya hjulen direkt när dessa sattes på utan först en månad senare.

Så visst funderar ja på om det kan ha nått med fälgarna å göra plåt vs. alu. Men känns långsökt eller?

caromania Forummoderator
2 september 2012 · 9 296 Inlägg

Låter helt stört. Jag anklagar Ford för problemet. En ganska dålig bil med få briljanta lösningar. Men som sagt så är det endast kosmetika.

(Och nej säger jag till den unge mannen i bakre raden som ivrigt viftar med sin hand just nu, jag vet att inte Ford tillverkar oken och trummorna, men får man chansen att hacka på ett av sina tre hat-märken Ford, Opel och BMW så gör man det.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
bytoken
2 september 2012 · 104 Inlägg

Sätt klossarna i oljebad över natten så ska du se att det blir tyst.....he he
Nä men kopparpasta bakom klossarna brukar ju funka, knepigt, något knas med oken kanske.

v70 awd 2,5t -07
855R -97
Big_JN
2 september 2012 · 2 126 Inlägg

bytoken skrev:
Sätt klossarna i oljebad över natten så ska du se att det blir tyst.....he he
Nä men kopparpasta bakom klossarna brukar ju funka, knepigt, något knas med oken kanske.

När har Ford inte haft problem med sina bromsar? Tycker det är standard på dom jag har ägt iallafall utom XR4X4:an märkligt nog hmm

risodlarn
2 september 2012 · 577 Inlägg

Köp de minsta blyertsstiften du hittar och borra hål till de i beläggen. Smörjer har jag hört

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang