3993
Sök

Volvo s80 T5 problem med spjällhuset? (trögstartad, ojämn tomgång, dålig acceleration ibland)

4 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Min volvo S80 T5 -99 har gått lite dåligt på sistone (Trögstartad ibland, drar mycket precis vid start, håller inte alltid varvet vid tomgång och accelerera ibland inte lika piggt som den brukar).

Jag tog in den till en verkstad och fick ut följande felkoder:

DTC                  Beskrivning
644A                 -Omställningsventil kamaxel, felaktig signal
                        -Intermittent

9150                 -Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
                         -Intermittent

Han på verkstaden trodde att det berodde på mjukvarufel, men kunde inte uppdatera mjukvaran själv.

Någon som haft liknande problem och blivit av med dem efter en mjuvaruuppdatering?

Bilen har gått 23 000mil. Först trodde jag accelerationsproblemen berodde på en läcka i turbon och startproblemen på dåligt batteri, men det är undersökt och turbon verkar hel och batteriet är bra.
Senast redigerat av SlugFulsvamp (16 november 2012)

498 Inlägg
28 oktober 2012
Omställningsventil för kamaxel har volvo bytt i mängder. Jag hade också fel på den och bilen var typ som din i sättet.. Lyser motorlampan?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

4 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Motorlampan lyser inte, men den allmäna varningslampan har tänts en gång, då stod det "omedelbar motorservice" i meddelandefälltet. Det försvann dock när bilen stängdes av och kom inte tillbaka vid nästa start. Efter det har jag kört mycket lite och väldigt försiktigt, egentligen bara fram och tillbaka till verkstaden. Blev din bil helt bra efter omställningsventil bytet?

341 Inlägg
28 oktober 2012
Brukar annars alltid vara spjällhuset. Det är sällan det hjälper att uppgradera mjukvaran till ETM, den brukar bara gå ännu sämre då.

279 Inlägg
30 oktober 2012
hade samma problem på min s60 t5a nyss, visade sig vara tryckventilen på/vid insuget, den blev bytt och bilen gick precis som den skulle igen smile
Hoppas det löser sig:)

här är tråden om du vill läsa:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3459329

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

4 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Har ringt runt till lite olika verkstäder och de flesta tror att spjällhuset måste bytas. Har i alla fall bokat tid för felsökning, så vi får se.

4 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Så nu har bilen kommit tillbaka från verkstaden. Tydligen hade de satt kammremmen fel när den byttes senaste gången. Så de satte tillbaka den så som den ska vara och laddade i ny mjukvara. Än så länge startar bilen bra och håller varvet vid tomgång, men den känns fortfarande slö vid acceleration.

Tog ut den på motorvägen och testade lite mer. Turbon satte in senare nu än vad den brukar (efter 4000 rpm) beror det på nya mjukvaran, vad är normalt? Förut satte den in strax efter 3000 rpm. På motorvägen kändes bilen bra (0-100 under 10 sec utan problem), men bara en kvart senare var den jätteslö igen tog nästan 10 sek att gå från 0-50 km/h.

Den ojämna tomgången har också kommit tillbaka. Den kom tillbaka strax innan bilen blev seg. Blir väll till att skicka den en runda till till verkstaden.
Senast redigerat av SlugFulsvamp (16 november 2012)

Sök