20 november 2012
Trådstartare
Hej, oh ni visa bilfolk! Sprid er visdom och hjälp en fattig, ung och mindre bilvis soldatbrud?
Jag köpte glatt en bil. en Pegupt 206a, årsmodell 00, så gott som rostfri, diesel med ca 70 ståtliga hästar.. en astråkig bil som jag tänkte kunde fungera troget som en pendlarbil. efter ca 60 mil drämde spiralfjädern ner på framdäcket, en bärgning senare var den på verkstad, där de noterade att hela bromsoken bak var tvungna att bytas, och efter spiralfjädern var däcken inge vidare och därmed blev det ett set nya däck också. De gick igenom bilen och lovade att den nu skulle vara reko. Men jag tvivlar. den har nu gått dryga 18000..
Det börjar bli lite småkyligt, och när jag nu ska väcka den på morgonen och köra mot jobbet så låter den något alldeles exeptionellt märkligt. Jag tänker att det är så en cancersjuk bil låter. den ryker också fasansfulla mängderfrån avgassystemet och man måste pumpa på ordentligt på gasen för att den inte ska snooza och dö i mina händer. den kan även hacka lite när man kör i början, innan den har blivit helt varm, som att den lite hostar sig fram. det brukar bli bättre om man gasar mer, men det känns ändå lite tokigt.
Jag har kollat oljan, som förvisso är svart som natten, men tillräckligt mycket (mitt emellan mätstrecken). Vad jag har läst gör inte det så mycket om det är en diesel? och den ska tydligen ha bytts senaste servicen, i somras.
Mitt hjärta vore så glatt om jagbara kunde bota det satans aset, så att det inte känns som att bara sula iväg allt för många pengar ut i ingenstans..
Tips, råd, förklaringar?