2141
Sök

Min stackars, älskade och hatade Peguot 206a. Mycket märkliga ljud från motorn vid uppstart, mycket rök..

4 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Hej, oh ni visa bilfolk! Sprid er visdom och hjälp en fattig, ung och mindre bilvis soldatbrud?

Jag köpte glatt en bil. en Pegupt 206a, årsmodell 00, så gott som rostfri, diesel med ca 70 ståtliga hästar.. en astråkig bil som jag tänkte kunde fungera troget som en pendlarbil. efter ca 60 mil drämde spiralfjädern ner på framdäcket, en bärgning senare var den på verkstad, där de noterade att hela bromsoken bak var tvungna att bytas, och efter spiralfjädern var däcken inge vidare och därmed blev det ett set nya däck också. De gick igenom bilen och lovade att den nu skulle vara reko. Men jag tvivlar. den har nu gått dryga 18000..

Det börjar bli lite småkyligt, och när jag nu ska väcka den på morgonen och köra mot jobbet så låter den något alldeles exeptionellt märkligt. Jag tänker att det är så en cancersjuk bil låter. den ryker också fasansfulla mängderfrån avgassystemet och man måste pumpa på ordentligt på gasen för att den inte ska snooza och dö i mina händer. den kan även hacka lite när man kör i början, innan den har blivit helt varm, som att den lite hostar sig fram. det brukar bli bättre om man gasar mer, men det känns ändå lite tokigt.

Jag har kollat oljan, som förvisso är svart som natten, men tillräckligt mycket (mitt emellan mätstrecken). Vad jag har läst gör inte det så mycket om det är en diesel? och den ska tydligen ha bytts senaste servicen, i somras.

Mitt hjärta vore så glatt om jagbara kunde bota det satans aset, så att det inte känns som att bara sula iväg allt för många pengar ut i ingenstans..

Tips, råd, förklaringar?

2 024 Inlägg
20 november 2012
18000mil på en diesel är inte särskilt farligt, den går nog det dubbla.
Jag hade kollat upp glödstiften om jag vore som du, iallafall om detta händer när bilen är kall men funkar bättre när bilen är varm.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Djupt tacksam för ett lite hoppingivande svar!
Det var min bestämda uppfattning när jag köpte den också.
Ja, den går bättre när den är varm, tar ett tag på sig att bli det bara. Visst låter den även om den är varm, men det är mer ett sådant ljud jag kan köpa att en relativt gammal dieselmotor kan avge. Inte så mycket cancerkänsla helt enkelt.
Glödstiften säger du, var hittar jag dem och vad är det jag vill se på dem?

Smålänning
7 887 Inlägg
20 november 2012
Glödstiften sitter i närheten av insugsröret, troligen dom som är dåliga som sagt.

Du kan inte se så mycket, för att kolla att dom är hela måste dom skruvas väck och matas med 12v så man kan se att dom börjar glöda som dom ska.

Men är ganska säkert det som är felet. Be dom kolla att kamremmen är bra också, den ska vara bytt för 6000 mil den visseligen, men skadar inte att dubbelkolla smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Låter Nice ändå!
Okej, jag har tillgång till de absolut flesta fordonsprylarna tror jag, frågan är bara hur många stift som ska kollas? Google hjälper mig att få pejl på hur fasen ett glödstift ser ut. Vad tror ni om att jag möjligen kan lösa detta själv tillsammans med mina tillgängliga prylar? Vore sannerligen fett. Kamremmen sägs vara bytt vid 16000, och när jag hade den inlämnad sa de att det inte fanns anledning att tvivla på.det.

4 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Jag provar under helgen och skriver sen hur det gått. Tack så mycket för hjälpen! smile

Sök