Ena dörrfanskapet går inte att låsa! VW Passat Variant GL 2.0 - 1996

Elipowe
11 december 2012 · 43 Inlägg

Funderar snart på att köra in denna bilen i en vägg och få ut pengarna på försäkringen istället. mad  Problemfanskapsbilhelvetesmög-somjagälskaregentligenförmycket!  Har googlat mig ihjäl mig, men verkar som ingen har samma problem som mig.  Vi snackar om min kära: VW Passat Variant GL 2.0  ifrån det fashionabla året: 1996

Iallafall, idag såg jag ett problem - ett stort problem. Min bil har stått olåst under natten trots jag låst den..
Jag vrider om nyckeln, alla dörrar låses utom passagerar-dörren fram.  "Ploppen" åker ner, sen skuttar den upp några millimeter => Just den dörren står olåst...   Dock beter sig "ploppen" som den ska när man låser upp bilen.
Jag märkte dock för ett par veckor sedan att dörrhandtaget på utsidan är väldigt segt och man får i princip rycka i handtaget går upp. Jag tänkte: "Ähh, säkert bara Skånes "fina" - 5 minusgrader som strular.  "

Så vi slet upp dörrinredningen idag och skulle kolla på c-låsmotorn.  Där såg man klart och tydligt att motorn drog ner "ploppen" , men efter 2 sekunder så åkte den upp ett par milimeter. Vi tröttnade på läget och körde till närmsta pålitliga verkstad där en av mekanikerna sa att cmotorn var kass.   Leverans tid på en ny cmotor var 2 veckor....  Nooo way, att jag lämnar bilen olåst i 2 veckor på gatan...
Kör till närmsta bildemontör, får tag på en ny beg. cmotor som var prövad och skulle vara hel. Monterar på fanskapet och självklart GÖR DEN LIKADANT! Dörren går alltså fortfarande inte att låsa.

Jag har lyssnat efter om c-låset eller "vakuumpumpen" (har bara läst om den tidigare! Har ingen aning om var den sitter. big_smile) jobbar. Men den verkar dock slutar jobba rätt fort efteråt, då jag inte hör den något mer efter 5 sekunder efter att bilen blivit låst.  Dock har jag haft ett helvetesproblem med batteriet på morgonen och bilen har bettet sig som batteriet varit tomt.  Så det hade ju inte förvånat mig om den står och drar ström hela tiden.

Då är funderingarna är där en läcka på eller fukta i slangen till c-låset?  Eller är det handtaget eller låskistan som djävlas?
Har provat dra slangen och/eller strömmen till c-motorn  (då stannar iallafall "ploppen" nere) men dörrjäveln är fortfarande olåst.   Ingen skillnad i heller om jag provar med reservnyckeln eller låser via förardörren.
Jag har också kollat på låskistan, så den inte ligger i "barnlås" eller liknade (barnlåset finns på baksättes-dörrarna dock!)

Bilen öppnas endast med nyckel. Ingen fjärrkontrollsmodell alltså.  Har iallafall lyckats få låna en varm garage-plats under natten för slippa inbrott.. Och ev. att fuktan torkar och systemet fungerar igen. (önskedrömmer)

Finns det något sätt att koppla bort clåset på just den dörren? Eller laga detta på ett enkelt sätt?  Eller det kanske finns någon duktig garaget.org-människa i närheten av Landskrona/Malmö/Helsingborg som kan tänka sig hjälpa en hjälplös kvinna?  big_smile Nästa steg får annars bli att köra till Din bil och få det fixat. Men känns ganska meningslöst att betala minst 2 papp för att laga en dörr på en äldre bil..

Världens sämsta månad att bilen ska börja djävlas med mig. I söndags fick jag mitt kort skimmat och tömt. Woho! Leva på nollexistens och kreditkort tills jag får tillbaka pengarna och lön..  Yaaay.  Ledsen tjej...  sad

Hjälp mig!

Senast redigerat av Elipowe (11 december 2012)

Elipowe
12 december 2012 · 43 Inlägg

Problemet är löst! Körde och köpte en ny (bättre beg.) låskista och lämnade in till närliggande verkstad som tog 200 kr (dock redan med riven inredning) för jobbet.  big_smile 

Nu har jag bara lite problem med att dörren är svåröppnad (fungerar 50/50) genom utsidan.  Men det skjuter jag fram till våren, så dörren går att låsa så är jag mycket nöjd! Nästa gång vet jag hur jag bytar kistorna på egen hand iallafall. *segerdans*

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang