2287
Sök

Läckage? Skoda Octavia 2001, 1.8T

7 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Skulle uppskatta om någon har en idé/lösning på mitt problem.

Har bytt lambdasonder 3 gånger, så jag tror inte verkstaden är inne på rätt spår. Motorlampan tänds till slut ändå, med samma felkoder: 17705 och 17545 vilket antyder läckage av något slag.

Symptom är att bilen ibland direkt efter start går väldigt ryckigt och att den inte svarar bra på gaspådrag. Ger man lite klös i ettans växel så brukar det försvinna direkt.

Har inte hört något pysljud från motorn, men kan vara svårt att höra kanske. Ibland kan jag höra ett "tickande" ljud.

Såg tipset om att klämma slangar för att upptäcka ev. läckage, men är väldigt osäker på vilka som gäller för mig. Så om någon vänlig själ har något förslag vore jag tacksam!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
9 januari 2013
#2
Detta hittade jag när jag sökte på dina felkodsnr, hoppas att det är till någon hjälp. HUr mår din LMM?
17545/P1137/004407 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Rich
Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) active
Possible Causes
Mass Air Flow (MAF) Sensor faulty
Fuel Pressure Regulator faulty
Fuel Injector(s) faulty
Oxygen Sensor Control faulty
Oxygen Sensor(s) faulty
Evaporative Emission (EVAP) System faulty
Possible Solutions
Check Mass Air Flow (MAF) Sensor
Check Fuel Pressure Regulator
Check Fuel Injector(s)
Check Oxygen Sensor Control
Check Oxygen Sensor(s)
Check Evaporative Emission (EVAP) System

7705/P1297/004759 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)
Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Power Loss
Possible Causes
Leaking Hoses and/or Pipes between Components
Boost Pressure Control Valve (N249) faulty
Diverter Valve faulty
Throttle Body dirty
Vacuum leak
Possible Solutions
Check Hoses and Pipes between Components
Check / Replace Boost Pressure Control Valve (N249)
Check / Replace Diverter Valve
Check / Clean Throttle Body
Perform Throttle Body Alignment (TBA)
Check for Vacuum leak(s) including PCV system
Special Notes
Did anyone install an extra (wrong) dump valve?
When found in the NAR 2.0T (BPY) check RVUTB: 01-09-03 or 2018919 for updated Crankcase Breather Valve
If the breather valve is faulty, full engine vacuum is typically found when removing the oil cap at idle.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

7 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#3
Tusen tack för ditt engagemang!! Jag "testade" luftmassemätaren nu på följande sätt.

Lät bilen vara på tomgång, och ryckte sedan sladden till den.
Motorn gick då ner i varvtal men återhämtade sig strax därefter till att låta likadant igen.
Motorlampan tändes så klart.

Satte sedan in sladden igen och då steg varvtalet för att sedan återgå till samma igen.

Vet inte hur man ska tyda detta riktigt? bör motorn låta annorlunda eller ska det vara samma?

7 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#4
Förstår att datorn sätter bilen i någon form av "default-läge" då den inte får några signaler från luftmassemätaren, men vet samtidigt att den inte alltid genererar koder även om den är smått defekt. Lampan släktes när jag pluggade in den igen.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
10 januari 2013
#5
När jag tänker efter så har jag jobbat med en bil som hade ett liknande felö.. Motorlampan lyste och motorgången var ojämn.. Gav felkoder på bla lambda.
Denna bil hade stora hål i vevhusventilationsslangar, lätt läckage vid insugsspackningar samt en dålig (inte trasig) luftmassemätare. Fixade läckan på insug och vevhus så gick den bättre, men inte bra.. Testade med att byta lmm trots att mätvärden var bra, men bilen gick bättre och kom inte tillbaka sen.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

341 Inlägg
10 januari 2013
#6
Med tanke på felkoderna så lär det vara luftläckage någonstans. Går för fett = för lite luft pga t.ex läckage och den andra som säger att du har tryckfall i systemet


Sök