2783
Sök

Drivrem tjuter men bara ibland - Mazda 323 -97

3 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Hej,
för ett tag sedan gick drivremmen av och några dagar efter bytet började den tjuta. Jag tänkte ungefär att "det ger sig väl", men det slutade med att bilen dog. Laddningslampan lyste INTE, men plötsligt började andra lampor (airbag, ABS) lysa och när jag stannat bilen gick den inte att starta. Åter till verkstad och remmen spändes.

Några dagar senare tjöt remmen igen och samma sak med lysande lampor skedde. Dock inte laddningslampan men jag vet att den fungerar eftersom den lyser när jag startar bilen). Efter ny laddning och spänning kunde jag köra nästan en mil innan remmen började tjuta igen. Den satte igång att föra oväsen när jag bromsade in, konstigt kanske? Dagen därpå var remmen tyst i fem kilometer, sen stod bilen still 2-3 timmar och när jag startade igen tjöt remmen.

Jag får ta den till verkstaden IGEN, men eftersom denna förbannade rem redan kostat mig 2300:- (har automatare och blev tvungen att bärgas) skulle jag vilja höra om någon har någon idé angående detta mysterie..?

3 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Generatorn, tror min granne nu. Ska tydligen gå att mäta den på nåt vis, så det ska jag göra hos en firma i stan.

Dumpersförare.
970 Inlägg
15 januari 2013
jag tar det som att remmen inte är spännd ordentligt.
Sen räcker det vel med att du mäter på batteriet vad volten ligger på när bilen är igång.
Senast redigerat av VolvoCoffe (15 januari 2013)

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

3 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Aha, då kan säkert gubbarna på den lokala verkstaden göra det.
Tack för tipset! smile

Sök