940 se, Startproblem.

jeppando
14 januari 2013 · 56 Inlägg

Tjenare, har lite problem med en 940.

Bara ibland så skall man gå ut och starta han. Startmotorn går och sedan är det som någon rycker av minus polen i en halv sekund. Sen fortsätter den gå på startmotorn någon sekund, sedan dör bilen en halv sekund. Till slut startar han ju, men det är ganska irriterande. Jag har läst någonstans att det skall vara svänghjulsgivaren/impulsgivaren (kärt barn har många namn?) Och denna skall kunnas mätas upp osv. Vart skall jag mäta/hur?

Tacksam för svar.

//GL power

Volvo 144 "Fluffen" (1967)
jeppando
20 januari 2013 · 56 Inlägg

drar upp min egen tråd då jag ej funnit felet.

Volvo 144 "Fluffen" (1967)
Drönirettab
20 januari 2013 · 21 761 Inlägg

jeppando skrev:
Startmotorn går och sedan är det som någon rycker av minus polen i en halv sekund. Sen fortsätter den gå på startmotorn någon sekund, sedan dör bilen en halv sekund.

Menar du alltså att även startmotorn "dör" när bilen beter sig så där?

jeppando
20 januari 2013 · 56 Inlägg

Ja den och resten av all el dör också i bilen. Som jag skrev innan som om man tagit av minus polen från batteriet. För att sedan börja gå igen, dö igen....

Volvo 144 "Fluffen" (1967)
Drönirettab
20 januari 2013 · 21 761 Inlägg

När såna saker händer så får man misstänka någon form av glapp i huvudförsörjningen från batteriet, tex dålig kontakt inuti polskon eller mellan batteripol och polsko. Gamla originalpolskor som är pressade på batterikablarna kan vara fulla med ärg och en massa kardeler i kabeln kan ha rostat av, lite lurigt ibland att se sånt.

Jordkabeln ner till karossen bör också kollas upp, ta loss och putsa plåtrent innan kabelskon sätts tillbaka igen. smile

jeppando
20 januari 2013 · 56 Inlägg

Drönirettab skrev:
När såna saker händer så får man misstänka någon form av glapp i huvudförsörjningen från batteriet, tex dålig kontakt inuti polskon eller mellan batteripol och polsko. Gamla originalpolskor som är pressade på batterikablarna kan vara fulla med ärg och en massa kardeler i kabeln kan ha rostat av, lite lurigt ibland att se sånt.

Jordkabeln ner till karossen bör också kollas upp, ta loss och putsa plåtrent innan kabelskon sätts tillbaka igen. smile

Funderade på det med.. dock är allt så jäkla rent och fint. Men får ta och prova det ändå.

Bytte även nyckel idag, och då har den inte gjort så en enda gång. Kan de verkligen ha varit så enkelt?

Volvo 144 "Fluffen" (1967)
Drönirettab
20 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Om det är alla saker som styrs av tändlåset som slutar fungera, då kan det vara så enkelt. Jag tolkade det som att precis alla saker, tex kupebelysning och annat som har direktström, också slutade fungera. smile

En sak som ska märkas, när det är problem med huvudförsörjningen, är att stereons minne försvinner.

Senast redigerat av Drönirettab (20 januari 2013)

jeppando
20 januari 2013 · 56 Inlägg

stereon är trasig så det är lite svårt att veta smile haha

Jo det är så som du uppfatta det. Alla saker som har direktström dör.

Volvo 144 "Fluffen" (1967)
Drönirettab
20 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Då ska det i så fall inte bero på tändlåset/tändnyckeln som jag ser det. Varför det inte verkar krångla med en annan nyckel kan jag däremot inte ge något bra svar på. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang