2993
Sök

Vevaxelgivare utbytt, check engine kvarstår.

120 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Bilen är en SAAB 9-3 SE 2.0t M1 1999 med motorkod B204E. Ca 16200 mil.

Rent mekaniskt så att säga, upplevs inga som helst bekymmer, inga knackningar, inte heller svårstartad vid varm motor. Varvräknaren hoppar inte och uppför sig som vanligt.

Efter att check engine lyste i sommras, fick jag en feldiagnostik utförd av en mindre verkstad. Där sa apparaten att det var kamaxelgivare som var problemet.
Mekanikern i sin tur hävdade att jag inte hade en sådan. Istället var det vevaxelgivaren som var kruxet. Han sa att jag hade T5 motorn, och den har inte en kamaxel i överhuvudtaget.

Så då fick jag den utbytt.

Inom en till två månader började den lysa igen, och då var det samma felkod.
Mekanikern sa då, att eftersom bilen går felfritt i övrigt, och att det inte är något större problem kan jag köra.

Sen dess har den lyst till och från (alltså check engine lampan). Ibland tände den och ibland slocknar den.

Jag har mest upplevt det som att den tänds när det är taskigt väder ute, och då brukar det nästan alltid vara under en körning.

Så förra månaden beställde jag hem en vevaxelgivare från speedparts och fick den utbytt hos samma mekaniker. Kände att bilens prestanda ökat på något sätt, genom bättre acceleration.
Inom en vecka tänds den igen. Åker då tillbaka och får en gratis diagnos utförd och då var det samma problem. Mannen hade ingen aning om vad som var orsaken.
Om några månader är det besiktnings-dags och då vill man ju vara förberedd!

Sökte lite på nätet på svenska först men hittade inget relevant. Sökte sedan på engelska och fick då lite intressant läsning. På en sida stod att man kan behöva byta ut tändstiften, att dem kan vara gamla. Inhandla bilen i januari 2012 och har inte bytt ut dem.
Andra ledtråden var någon gammal o-ring som fortfarande kan sitta inbränd på något sätt.
Gjorde även 15K mil servicen på en auktoriserat SAAB firma och då fick gavs samma felkod.

Av det jag läst så har jag fått uppfattningen att detta ska vara något busenkelt att själv åtgärda och inte tar längre än någon kvart eller så.

Min plan är därför att försöka ta bort värmekåpan för grenrör och ta loss kabeln och se om det sitter fast något skräp eller gammal o-ring där.

Tips och råd mottages tacksamt!
Vänligen
Mussie

Sök