2670
Sök

Volvo 740 -88 B230F kommer inte fram någon bensin.

11 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Hejsan, jag har ett ganska konstigt fel på min Volvo 740 -88 med motor B230F. det kommer inte fram någon soppa till motorn, har bytt hela tändpaketet "gnista har den", o bensinpumpen "under förarsätet" har även bytt pumprelä o bytt ut säkringar för att vara på den absolut säkra sidan om man säger men trots detta vill den fortfarande inte, båda bensinpumparna tickar bara till en gång när jag vrider nyckeln till läge 2 men mer än så händer det inte, jag håller på o bli fullständigt knäpp på detta, för bilen i sig går som en dröm i både motor o låda när den väl levde.
skulle uppskatta alla tips ni kan komma med smile

Funkar det inte med silvertejp så funkar det fan inte alls :P

11 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Felet hittat

Random Hero
4 047 Inlägg
7 december 2012
skriv gärna va de var ifall nån annan får samma problem smile

Dog food lid. Backwards

11 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Felet var el-kabeln som går in till pumpen i tanken. Den hade ärjat sönder till den gränsen att det inte ens gick att rädda, detta problem kvarstår fortfarande i med att jag inte riktigt vet hur jag ska byta ut det hela.

Racebo
420 Inlägg
15 december 2012
ladda upp en bild så kanske du får en lösning?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

11 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
Well jag fick tag i en ny armatur o bytte ut det hela, nu däremot funkar tankmätaren men pumpen e död. Pumpen är splitter ny o kopplat det som det ska "dubbelkollade" fattar ingenting.

6 740 Inlägg
22 december 2012
boxen kan ha va trasig o då startar den inte pumparna, kan även vara kabelbrott/jordefel nån stans

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Racebo
420 Inlägg
22 december 2012
Kolla givaren som sitter mellan kopplingskåpan och motorn, där sitter det en givare som är 50% chans att bilen inte vill starta.
byt relät som sitter vid expansionskärlet.
byt givaren som sitter på den sidan där luftfiltret sitter (innan för innerskärmen, tabort luftfilterbehållaren så ser du en grej som sitter fast med 2st 10mm skruvar/bultar)

Prova dom/det och se om bilen vill starta sen.

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

DEVIL
1 171 Inlägg
6 740 Inlägg
22 december 2012
Racebo skrev:
Kolla givaren som sitter mellan kopplingskåpan och motorn, där sitter det en givare som är 50% chans att bilen inte vill starta.
byt relät som sitter vid expansionskärlet.
byt givaren som sitter på den sidan där luftfiltret sitter (innan för innerskärmen, tabort luftfilterbehållaren så ser du en grej som sitter fast med 2st 10mm skruvar/bultar)

Prova dom/det och se om bilen vill starta sen.

om den där givaren mellan kopplingskpan o motorn hade vart trasig så hade han inte fått nån gnista
o den där sista givaren du menar e tändmodulen och den har inget med soppan o göra

Du är liv

Avstängd
1 418 Inlägg
22 december 2012
kolla relät dom brukar ju gå sönder på volvo

11 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Har gjort en provisorisk lagning med pumparna nu. Båda pumparna går nu på direktström via 2 brytare o detta funkar helt underbart, bilen starta o gick som en dröm! fram tills idag.... då djävlar bestämde hon sig för att inte få gnista längre så ja vad gjorde man? jo för tusan en åkte te mekonomen o skaffa in en ny tändspole, rotor, fördelarlock, tändstift o nya kablar. men inte fan får hon gnista för det!. tändboxen som gett sig kanske? någon som har ett tips?

6 740 Inlägg
6 januari 2013
Fomptron skrev:
Har gjort en provisorisk lagning med pumparna nu. Båda pumparna går nu på direktström via 2 brytare o detta funkar helt underbart, bilen starta o gick som en dröm! fram tills idag.... då djävlar bestämde hon sig för att inte få gnista längre så ja vad gjorde man? jo för tusan en åkte te mekonomen o skaffa in en ny tändspole, rotor, fördelarlock, tändstift o nya kablar. men inte fan får hon gnista för det!. tändboxen som gett sig kanske? någon som har ett tips?

lite förslag vad du kan kolla upp:
tändbox
tändmodul
impulsgivare
om tändspolen får ström

Du är liv

11 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Tändspolen får ingen ström kom polaren o jag fram till, vi ska nu kika vidare på tändmodulen o se om den har gett sig iofs kommer den ändå att bytas ut "just in case" ska även kika in på tändbox och impulsgivaren.
Tackar för tipsen smile

6 740 Inlägg
7 januari 2013
strömmen till tändspolen kommer från tändningslåset så det är förmodligen tändningslåset nu ska titta på wink

Du är liv

11 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Får ta en kik där med smile

11 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Nu har det gått ett ex antal veckor sedan man var här inne o snurra. Bilen är nu fixad o går som en dröm återigen smile
Felet på bilen var hallgivaren som hade dött, så ja min utslutningsmetod gick så fel som det bara kunde men skit samma nu kan jag iaf säga att HELA mitt bränslesystem och HELA mitt tändpaket är utbytt, nästa grej jag ska filura med är att byta bakskärmar o sedan måla om hela bilen wink
Kommer slänga upp bilder så ni får se vad som händer o fötter smile

Sök