2709
Sök

Stakar till motorn.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#1
Är det nån här inne som sitter på lite erfarenhet om Volvos M-stakar!
Vad dom håller för och lite allmän information.

hittade den här infon på internet av ett proffs

Är det sant det där som står här under? att dom tål så inihelvete med stryk? ville ha det confirmed

"Vevstakarna i Volvo motorerna är generellt mycket stabila och brukar klara det mesta. Några undantag är B20/B21-stakarna som fanns mellan ca 1975-82 som är väldigt lika M-stakarna, dock utan M-märket. Dessa stakar är mjuka som bly! En annan stake man bör passa sig för är B230-modellen från 1985-89 som är för smal. En stake vi har bra erfarenheter av är M-modellen som oftast satt på B23A motorn. Dessa stakar är dock mycket tunga ca 930g men ingen av oss har lyckats köra sönder någon trots över varvningar på över 10000 rpm. Det finns en Ford T23 med 16V som kör Altered-klassen som kör mitten 7:or nu, och dom använder M-stakar upp till 700hp utan att köra sönder någon"



https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124810/124810-65473d188de1cc49eb8d2f8f2421e3ad.jpg

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

937 Inlägg
30 januari 2013
#2
dom stakarna som sitter i b23 vissa modeler är vel smidda från början både vev å kolvar å stakar? smile vanliga m-stakar från b230fk är ju rätt välbeprövade med! finns ju många som kört runt 350 hk och att det inte varit några problem smile men smidda stakar från någon trimsida kostar vel inte mera än 900 kr styck så jag hade satsat på det om man skulle bygga något wink


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#3
Kalasgasarn skrev:
dom stakarna som sitter i b23 vissa modeler är vel smidda från början både vev å kolvar å stakar? smile vanliga m-stakar från b230fk är ju rätt välbeprövade med! finns ju många som kört runt 350 hk och att det inte varit några problem smile men smidda stakar från någon trimsida kostar vel inte mera än 900 kr styck så jag hade satsat på det om man skulle bygga något wink

Ja det är just dom där från B23, för det är ju jäkligt bra om motorn är hyffsad skottsäker i botten! slipper man stå där sen med nått rasat, för att man var för dum å fattig för att stoppa i nått som följer med upp och ner smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

1 758 Inlägg
30 januari 2013
#4
M-stakarna klarar bevisligen 700-800 hk ur en fyrcylindrig innan de kroknar. Men som alltid är spikningar den värsta fienden!
Sitter dock bara i B23, men det går ju att lösa om man vill åka B230!

8 267 Inlägg
30 januari 2013
#5
Dock bör man väga in användningsområdet för motorn och vikten på bilen. En ren dragracingmaskin i en lätt kaross där vridmomentet inte kommer förrens högt upp i registret och som inte behöver stå ut med segdragningar och liknande misshandel klarar sig bättre än en som byggs för mycket vrid vid låga varvtal.


1 758 Inlägg
30 januari 2013
#6
Marlboroman skrev:
Dock bör man väga in användningsområdet för motorn och vikten på bilen. En ren dragracingmaskin i en lätt kaross där vridmomentet inte kommer förrens högt upp i registret och som inte behöver stå ut med segdragningar och liknande misshandel klarar sig bättre än en som byggs för mycket vrid vid låga varvtal.

Absolut! Köra enbart stripp med effekt långt upp i registret är förstås en helt annan kaka än en "gatmaskin" med högt vridmoment!


Sök