4852
Sök

Fel symptomer vid trasig Vevaxelgivare Saab NG900. Håller ni med mig??

614 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
Tänkte bara kolla ifall det finns ett par som instämmer vid min felsymptom på min NG900 och vad jag tror kan vara felet.

Bil:

Saab NG900 2,3 liters sugmotorn 150 hk årsmodell 98a. (motronic styrsystem, alltså ej tändkasett som trionic 5 och 7 använder sig av utan tändkablar med rotor och fördelare)

Bilens fel:

1) Blir stundtals väldigt slö/hostar/skuttar lite och går ofta väldigt ojämt på tomgång. Blir dock bättre efter man gasar upp motorn lite. Check engine lampan tänds, bränsleförbrukningen går upp väldigt mycket mm. Ibland har felkoder lagrats och ibland inte men dom gånger felkoder har lagrats har datorn påstått att "motorn går fett" Alltså att han matar på för mycket bränsle. Tror dock inte att man skall lita allt för mycket på denna felkod.

Att bilen går på detta sett jag beskrivit över händer inte alltid utan det kommer stundtals och sedan kan försvinna en stund och komma tillbaka.

2) Varvräknaren fungerar till och från. Tycks fungerar bra fram tills motorn blivit varm och sedan börjar den svaja fram och tillbaka för att till sist dö helt och hållet men ibland kickar den igång igen en stund.
Fel nr 1 börjar även ibland inträffa när varvräknaren är död så dessa 2 fel verkar gå hand i hand.

Min gissning om vad som gör att bilen får dessa fel är att det är min VEVAXELGIVARE som är sönder.

Instämmer ni på detta?

// Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

7 281 Inlägg
4 februari 2013
Jag håller med.
Givarna brukar fungera sämre när dom blir varma.

Sök