Volvo s70 - motorlampa lyser, importbil, köpa?

Polestar
3 februari 2013 · 37 Inlägg

Hejsan gott folk!

Har lite pengar över och kikat på min andra Volvo s70 - 1998 , 170 hk motor.

Bilen är importerad från USA, 2 ägare och satte hjulen i Sverige för första gången år 2000.

Kikade på bilen som var till salu, allting funkade perfekt..MEN, motorlampan lyser/Check Engine.

Ägaren berättar att den lyser pga avgasvärden osv då Usa inte har några krav på detta.

Har fått se all dokumentation och den har alltid varit välservad hos Volvo sedan ny.

Bilen besiktades i december förra året och blev godkänd, trots att lampan lös!

Kan det stämma, det som ägaren av bilen säger?

Att det har med avgasvärderna att göra?..kan bli dyrt annars.

Tacksam för svar!

Mvh

Senast redigerat av Polestar (3 februari 2013)

Alesjo
3 februari 2013 · 53 Inlägg

S(krot)70!

FLindgren
3 februari 2013 · 5 089 Inlägg

Så på alla volvobilar i usa lyser check engine lampar för att dom inte har några avgaskrav?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Polestar
3 februari 2013 · 37 Inlägg

FLindgren skrev:
Så på alla volvobilar i usa lyser check engine lampar för att dom inte har några avgaskrav?

Nej det vill jag inte påstå, men  säljaren säger, att lampan lyser pga avgaserna/avgasfilter.

Kortfattad så kunde han inte så mycket om bilen, men nämnde att lampan har lyst i 10 år sedan han köpte den.

Senast redigerat av Polestar (3 februari 2013)

turbodeath
3 februari 2013 · 2 452 Inlägg

då får den vara billig då....om han nu kört så i 10 år så kan mycket tagit stryk,lmm,lamdasond,vvt o utbränd kat...men konstigt om han nu servat den på volvo i usa så borde dom ju släckt felen ändå o bytt sådant som var sönder...

döden kommer tillbaka
Polestar
3 februari 2013 · 37 Inlägg

turbodeath skrev:
då får den vara billig då....om han nu kört så i 10 år så kan mycket tagit stryk,lmm,lamdasond,vvt o utbränd kat...men konstigt om han nu servat den på volvo i usa så borde dom ju släckt felen ändå o bytt sådant som var sönder...

Precis det som oroar mig, han nämnde att lampan ibland lös och ibland inte, samt har släckt den hos Volvo 2-3 ggr under 10 år.

Men tillslut sa dom att det inte finns någon mening då det var detta fel som jag nämnde..men vill ju inte riskera ngt då det kan bli väldigt dyrt tillslut.

Dock aldrig hört talats om detta innan, men ska även ringa Volvo imorgon där bilen vart servad och se vad dom säger! smile

Henrik-N
4 februari 2013 · 450 Inlägg

konstig tråd, om lampan lyst i 10 år borde den väl inte passerat besiktningarna.
års skiftet 2012 togs de bort att den lampan inte får lysa, utan man mäter avgasvärdena och är dem bra passerar bilen iallafall.

sen att en bil kan känna av vilket land den är i och tänka att här är de inga krav, jag tänder lampan smile

volvo kommer givetvis säga import eller inte så sk lampan inte lysa.

Polestar
4 februari 2013 · 37 Inlägg

uppdatering, kommer ej att köpa bilen, ägaren nämnde en verkstad där bilen var servad,  som hade sagt att inget fel finns på bilen trots lampan, men efter ett samtal dit så nekade dom!

Senast redigerat av Polestar (4 februari 2013)

Hool
4 februari 2013 · 1 067 Inlägg

Motorlampan lyste på min S70 pga en dålig givare till ECCn..  Perfekta avgasvärden men fick en tvåa ändå..

Nya regler..  Lysande airbag eller motorlampa går inte genom bes..  De som säger något annat ljuger eller hittade åt en bilprovare som gjort fel..

Säljaren ljuger..  De flesta stater har emissions krav med några undantag.   Du måste klara kraven för att kunna registrera bilen och köra med den..

Motorlampan kan lysa för andra grejer med..   Förutom ECCn så lyste min pga en termostat som öppnade för långsamt. 

S70 finns det drivor av.. De är dessutom billiga..  Hitta en annan.

Om du nu ändå fastnar för denna.. Åk förbi en verkstad som kan läsa av felkoderna ..  Kostar inte mycket hos exempelvis Mekonomen.

Senast redigerat av Hool (4 februari 2013)

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
turbodeath
4 februari 2013 · 2 452 Inlägg

års skiftet 2012 togs de bort att den lampan inte får lysa,ger bilen rätt värden så passerar den det vet jag av egen erfarenhet på 850 glt...går igenom då min lyste

döden kommer tillbaka
fredde85
4 februari 2013 · 1 798 Inlägg

då va de en okunnig bes gubbe. För de är precis tvärt om 2012 så får inte lampan lysa tex airbag-motorlampa  innan har de inte gjort nåt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
volyota
4 februari 2013 · 241 Inlägg

98a o  nyre får inte lampan lysa dom läser inte av en bil som är äldre än 98a

Hool
4 februari 2013 · 1 067 Inlägg

Sålde min S70 2009 och jag påpekade avgasvärdena men indikerar motorstyrningen fel = solklar 2a .. 

Samma sak med Airbaglampan..  Ska lysa för att slockna efter self check..   Lyser den hela tiden..  = solklar 2a

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Hool
4 februari 2013 · 1 067 Inlägg

volyota skrev:
98a o  nyre får inte lampan lysa dom läser inte av en bil som är äldre än 98a

Spelar ingen roll på Airbag..   Flera som fått bassning på 92or och 94or..

Motorlampan fick jag bassning på och min var förvisso en 98 men de läser inte av någon felkod..  De går på att lampan lyser..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
turbodeath
4 februari 2013 · 2 452 Inlägg

det här var en erfaren gubbe som jobbat där i 10 år...sa bara som det var direkt när jag skulle besiktiga att lampan har tänts sen sa han så länge du har bra värden så är det okej,men vissar den fel värden så blir det ombesiktning

döden kommer tillbaka
volyota
5 februari 2013 · 241 Inlägg

ja airbaglampan får inte lysa missade det i mitt inlägg

Hool
5 februari 2013 · 1 067 Inlägg

turbodeath skrev:
det här var en erfaren gubbe som jobbat där i 10 år...sa bara som det var direkt när jag skulle besiktiga att lampan har tänts sen sa han så länge du har bra värden så är det okej,men vissar den fel värden så blir det ombesiktning

Du hade röta..

Oavsett så är det väldigt osäkert att få igenom en bil med lysande motorlampa samt att det finns en anledning till att lampan lyser med.. 

Kommer kräva tid och pengar att ordna bägge sakerna..    Finns drivor av S70 därute..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang