2562
Sök

Kylaren ryker och läcker!?

3 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Jag har en mitsubishi lancer -90..  Efter ett tag då jag kört bilen försvinner det glykol, det finns ingen pöl under bilen så jag förstår inte vart det tar vägen? Måste fylla på efter varje körning om det fortsätter såhär, det ryker och har sig också efter ett tag men det är så klart för att det blir varmt eftersom det inte finns något kylarvatten. Blir galen, har försökt fylla på i kylaren och i behållaren, och sedan haft igång motorn för att ev "lufta" ur systemet... men inget verkar fungera. Vad kan det bero på?

460 Inlägg
13 februari 2013
corneliasod skrev:
Jag har en mitsubishi lancer -90..  Efter ett tag då jag kört bilen försvinner det glykol, det finns ingen pöl under bilen så jag förstår inte vart det tar vägen? Måste fylla på efter varje körning om det fortsätter såhär, det ryker och har sig också efter ett tag men det är så klart för att det blir varmt eftersom det inte finns något kylarvatten. Blir galen, har försökt fylla på i kylaren och i behållaren, och sedan haft igång motorn för att ev "lufta" ur systemet... men inget verkar fungera. Vad kan det bero på?

Hur varm har den blivit? risken är stor att topplockspackningen gått sönder eller att toppen är skev, hur ser oljan ut? ryker den mycket?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

5 846 Inlägg
13 februari 2013
GasGlad1337 skrev:
corneliasod skrev:

Hur varm har den blivit? risken är stor att topplockspackningen gått sönder eller att toppen är skev, hur ser oljan ut? ryker den mycket?

Kan även vara kylaren som inte håller tätt vid tryck eller kylarlocket som inte håller tätt vid tryck (om TS har tur då en kylare och/eller kylarlock är billigare och enklare att byta).
Edit:
Eller om det kanske är en liten i spricka någon slang men som endast läker när det är tryck i systemet.

Droppar det kylarvätska på marken när du står still med motorn igång när motorn är uppe i arbetstemp?
Ser det ut som att det stormkokar i expansionskärlet fastän motorn är kall? (om det nu går att kolla på det sättet i dessa bilar)

Och frågar även samma som GasGlad1337:
Ryker den mycket?
Hur ser oljan ut?
Hur varm har den blivit?
Senast redigerat av simlar (13 februari 2013)

3 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Det ryker ganska mycket när det väl ryker och den har blivit väldigt varm, hamnat i det "röda området" eller vad man nu säger. Oljan är det inga problem med, det ser bra ut.

3 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
och det droppar inte kylarvätska när jag står still med bilen igång....

Sök