Bmw 530, ev dålig koppling?

Peterson
14 februari 2013 · 42 Inlägg

Som rubriken lyder så har ja en e39 som beter sig lite sludigt..
Funderar på om kopplingen börjar bli dålig för lägger man i 3ans växel och ligger på typ 2000 varv och sen trampar man plattan i mattan så går den till typ 3000 varv  sen slirar den till som om man trampar ner kopplingen. MEN det som är det ännu knepigare är att om ja motorbromsar ner till 2000 varv igen och gör samma sak så slirar den inte, utan den driver på fint som om inget at hänt? och så kan ja köra som vanligt, men växlar ja ner till 2an och sen upp till 3an igen så slirar den en gång och inge mer??
samma sak är om man lägger i 4ans växel, 2000 varv sen bötten upp till 3000 så slirar det, och motorbroms ner till 2000 varv igen men återigen slirar den bara en gång OM ja inte växlar ner till 3:an.

Har tidigare haft bil med dålig koppling och då slirar den ju hela tiden på samma varvtal, så även om ja skulle motorbromsa ner och sen trö bötten igen så slirar den ju igen, o igen o igen. Men så är ju som sagt inte fallet nu utan det är en gång, vet inte om ja kanske inbillar mig att det är en gång men ja provade kanske 5-6 ggr på 3ans samt 4 ans växel och just dom gångerna ja prova så var det endast en gång per växel?

Någon som har haft samma fel eller som kanske är kunnig och vet vad som är fel? skulle själv tro att det är kopplingen men tänkte höra här om någon har haft samma fel med tanke på att ett kopplingsbyte inte är helt graaatis..

Tacksam för svar och tips!
Over and out big_smile

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 februari 2013 · 1 778 Inlägg

En har en fördröjnings ventil på kopplinga hydraliken.
Den gör att hur snabbt du än släpper kopplingen så blir det "mjukt".
Det kanske är den som gör att du upplever kopplingen som dålig?
Helt värdelös grej förövrigt, men lätt att ta bort.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Peterson
14 februari 2013 · 42 Inlägg

men hur långt efter är den med och hjälper till då eller hur man ska säga för detta händer inte precis efter man har släppt kopplingen utan det kommer bara när man trör pedalen i bött, och då kan man ha åkt en stund på den växeln.

för han har inte vart såhär längre än kanske 2-3 dar?

Senast redigerat av Peterson (14 februari 2013)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 februari 2013 · 1 778 Inlägg

Okej då är det nog inte den. Låter ju inte som att lamellen är dålig heller efter som det inte är på högre växlar eller högre varvtal.
Den ventilen sitter där hydralröret är anslutet på slavcylindern. Bara ta bort ventilen och skruva på röret direkt på slavcylindern istället.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Peterson
14 februari 2013 · 42 Inlägg

nej för förra bilen ja hade slira den på 4-5ans vxl, men bmwn börja slira på 3ans och sen har det blivit värre och har även börja komma på 4-5ans. Sen på förra bilen så smög det sig liksom på ju högre varvtal man kom på men nu på bmwn så är det nästan som om man trampar ner kopplingen fort som fan, alltså det bara smäller till så slirar det? Föresten, dom första gångerna det hände var när man åker fort över ett gupp/kälsläpp i vägen så bilen studsa till. Typ som om rava kommer ovanför backen, då ja åker låg och stum bil..

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 februari 2013 · 1 778 Inlägg

Låter ju jäkligt knepigt. Har du ställt frågan på autopower?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Peterson
14 februari 2013 · 42 Inlägg

nej, kanske skulle göra dä..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang