1939
Sök

Svårstartad Ford Focus -02

70 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#21
Den är mätt och har visat ett värde på strax 14 volt. 13,7 tex. Bilens belysning lyser ojämnt ibland och tror att detta kan bero på generatorn.


21 761 Inlägg
9 mars 2013
#22
Om man har mätt upp korrekt laddspänning, men att tex belysningen ändå varierar i styrka, så kan det vara dålig kontakt i strömförsörjningskablarna (som i sin tur kan ge dålig laddning av batteriet) och detta bör kollas upp. En multimeter är bra hjälpmedel, som sagt. smile

755 Inlägg
9 mars 2013
#23
En multimeter funkar inte för att mäta ett batteri, måste vara en batteri testare, finns en inbyggd spole som man sätter igång i den, så den gör motstånd då ser man riktig styrka på batteri och generator, batteri när bilen är avstängd med lamper på etc... sen generator med bilen påslagen, tror den visar batteriet då också.

If you want to win, You mustn't loose.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
9 mars 2013
#24
MSpader skrev:
En multimeter funkar inte för att mäta ett batteri, måste vara en batteri testare, finns en inbyggd spole som man sätter igång i den, så den gör motstånd då ser man riktig styrka på batteri och generator, batteri när bilen är avstängd med lamper på etc... sen generator med bilen påslagen, tror den visar batteriet då också.

du bör du gå ut med det där i aftonbladet så alla andra 95% bilintresserade slutar använde multimeter då big_smile multimeter funkar skitbra


21 761 Inlägg
9 mars 2013
#25
Helt rätt att en mutimeter inte kan mäta exakt i vilket skick batteriet är i, men det är inte just detta som är meningen heller. Tanken är att kolla upp övriga saker i strömförsörjningen.

Att mäta spänningen på batteripolerna med multimeter när startmotorn går typ 10-15 sekunder kan dock ge en relativt bra bild över batteriets skick. smile

755 Inlägg
9 mars 2013
#26
barenhoff skrev:
MSpader skrev:
En multimeter funkar inte för att mäta ett batteri, måste vara en batteri testare, finns en inbyggd spole som man sätter igång i den, så den gör motstånd då ser man riktig styrka på batteri och generator, batteri när bilen är avstängd med lamper på etc... sen generator med bilen påslagen, tror den visar batteriet då också.

du bör du gå ut med det där i aftonbladet så alla andra 95% bilintresserade slutar använde multimeter då big_smile multimeter funkar skitbra

En multimeter har ett motstånd som är genom multimetern det kommer göra en minimal skillnad på styrkan på batteriet, Genom en sådan "batteri testare" så kopplas en spole in (via knapptryck) Det ökar Ampere styrkan och Volten kommer minska, Om ett batteri är dåligt kommer inte batteriet orka hålla upp strömmen som skapas i spolen, och då indikera ett dåligt batteri, Batteriet visar med multimeter ~12volt, när du stoppar på spolen så visar den ~10-11V då har du ett dåligt batteri.

Det går att mäta ett batteri med multimeter, men då får du inget motstånd eller en spole som skapar effekten för att bevisa om ett batteri är slut,

ja multimetern kan visa 10V på ett 12V batteri, då är det slut.

If you want to win, You mustn't loose.

70 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#27
Jag ska ut till bilen nu och ta en titt på batteriet. Ska försöka rengöra kablarna som ansluter till - och + polen och se om det hjälper något.


6 691 Inlägg
10 mars 2013
#28
Kollat om någon spridare läcker?
Går pumpen som den ska?

Lossa fördelningsröret när bilen stått ett tag (Natt) och kolla om någon spridare är blöt.

De/Dem


Sök