Svårstartad Ford Focus -02

NWA
9 mars 2013 · 70 Inlägg

Den är mätt och har visat ett värde på strax 14 volt. 13,7 tex. Bilens belysning lyser ojämnt ibland och tror att detta kan bero på generatorn.

Drönirettab
9 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Om man har mätt upp korrekt laddspänning, men att tex belysningen ändå varierar i styrka, så kan det vara dålig kontakt i strömförsörjningskablarna (som i sin tur kan ge dålig laddning av batteriet) och detta bör kollas upp. En multimeter är bra hjälpmedel, som sagt. smile

MVPerformance
9 mars 2013 · 755 Inlägg

En multimeter funkar inte för att mäta ett batteri, måste vara en batteri testare, finns en inbyggd spole som man sätter igång i den, så den gör motstånd då ser man riktig styrka på batteri och generator, batteri när bilen är avstängd med lamper på etc... sen generator med bilen påslagen, tror den visar batteriet då också.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
9 mars 2013 · 467 Inlägg

MSpader skrev:
En multimeter funkar inte för att mäta ett batteri, måste vara en batteri testare, finns en inbyggd spole som man sätter igång i den, så den gör motstånd då ser man riktig styrka på batteri och generator, batteri när bilen är avstängd med lamper på etc... sen generator med bilen påslagen, tror den visar batteriet då också.

du bör du gå ut med det där i aftonbladet så alla andra 95% bilintresserade slutar använde multimeter då big_smile multimeter funkar skitbra

Drönirettab
9 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Helt rätt att en mutimeter inte kan mäta exakt i vilket skick batteriet är i, men det är inte just detta som är meningen heller. Tanken är att kolla upp övriga saker i strömförsörjningen.

Att mäta spänningen på batteripolerna med multimeter när startmotorn går typ 10-15 sekunder kan dock ge en relativt bra bild över batteriets skick. smile

MVPerformance
9 mars 2013 · 755 Inlägg

barenhoff skrev:

MSpader skrev:
En multimeter funkar inte för att mäta ett batteri, måste vara en batteri testare, finns en inbyggd spole som man sätter igång i den, så den gör motstånd då ser man riktig styrka på batteri och generator, batteri när bilen är avstängd med lamper på etc... sen generator med bilen påslagen, tror den visar batteriet då också.

du bör du gå ut med det där i aftonbladet så alla andra 95% bilintresserade slutar använde multimeter då big_smile multimeter funkar skitbra

En multimeter har ett motstånd som är genom multimetern det kommer göra en minimal skillnad på styrkan på batteriet, Genom en sådan "batteri testare" så kopplas en spole in (via knapptryck) Det ökar Ampere styrkan och Volten kommer minska, Om ett batteri är dåligt kommer inte batteriet orka hålla upp strömmen som skapas i spolen, och då indikera ett dåligt batteri, Batteriet visar med multimeter ~12volt, när du stoppar på spolen så visar den ~10-11V då har du ett dåligt batteri.

Det går att mäta ett batteri med multimeter, men då får du inget motstånd eller en spole som skapar effekten för att bevisa om ett batteri är slut,

ja multimetern kan visa 10V på ett 12V batteri, då är det slut.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
NWA
10 mars 2013 · 70 Inlägg

Jag ska ut till bilen nu och ta en titt på batteriet. Ska försöka rengöra kablarna som ansluter till - och + polen och se om det hjälper något.

xXSammy
10 mars 2013 · 6 582 Inlägg

Kollat om någon spridare läcker?
Går pumpen som den ska?

Lossa fördelningsröret när bilen stått ett tag (Natt) och kolla om någon spridare är blöt.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang