4673
Sök

Passat TDI . Turbon laddar inte!

148 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#1
Hallå!

Passat 1.9 TDI -98.

Har blivit något galet med turbo trycket.

Turbo tryck finns. Men den laddar ingenting vid körningen, Den är totalt stendöd.

Den rycker inte blått. och knappt svart heller.


Det jag har försökt med är följande.

Bytt 2st tryckslangar som var skräp.
Tagit bort slangen till wastegaten utan resultat.
Tagit bort - minus polen över natten.
Testat dra ur kontakten till LMM.en Men ingen skillnad då.
Testat en ny Luftmassemätare. = Fortfarande ingen skillnad.

Har 2 funderingar på vad felet kan vara.

Felkod iomed att några tryck slangar var trasiga ?

Mapsensorn som fastnat ?

Någon som har några andra tips på vad jag ska kika på ?


Tack på förhand // sleppy
Senast redigerat av sleppy (13 mars 2013)

Tut Tut

451 Inlägg
13 mars 2013
#2
Du menar laddtrycksgivaren?

Har du några felkoder?

Hur långt har bilen gått?

Turbon kanske är slut...

148 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#3
Ah Laddtrycksgivaren ja. Möjligt att den kanske lurar att det är full tryck redan ?

Fel koder vet jag inte. Ska koppla in datorn så fort en bekant har tid.

bilen har gått 43xxx.

Turbon är inte slut. Den rycker inget blått som dom brukar göra.

Tut Tut

451 Inlägg
14 mars 2013
#4
sleppy skrev:
Ah Laddtrycksgivaren ja. Möjligt att den kanske lurar att det är full tryck redan ?

Fel koder vet jag inte. Ska koppla in datorn så fort en bekant har tid.

bilen har gått 43xxx.

Turbon är inte slut. Den rycker inget blått som dom brukar göra.

den behöver inte ryka för de...

528 Inlägg
14 mars 2013
#5
Om du haft problem med ngn tryckslang varit sönder, så har du säkert fått en felkod på det.  Då kanske den felkoden förhindrar normalt laddtryck innan just den felkoden nollats?

12 086 Inlägg
14 mars 2013
#6
Utan vakuum får du inget laddtryck. Funkar andra vakuumstyrda spjäll som dom ska?

Kolla först så du har vakuum, sen kollar du så WG-stången går fritt utan att kärva.
Är dessa ok är det mest troligen fel på laddtrycksstyrningen, det är en magnetventil som styr WG-klockan.
När du får tillfälle ska du givetvis kolla felkoder. Du kommer med största sannolikhet ha koden "17964/P1556 - Charge Pressure Control: Negative Deviation." Vilken genererats pga bristen på laddtryck, den säger tyvärr inte vad som är fel.

148 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#7
Kan låsa / Ta bort tråden!

Felet var en bränsle mängds givare som var kass!

//sleppy
Senast redigerat av sleppy (19 mars 2013)

Tut Tut

12 086 Inlägg
19 mars 2013
#8
Menar du bränsletempmätaren?

148 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#9
Germax skrev:
Menar du bränsletempmätaren?

Står Bränsleavstängnings ventil i pappret!
Lämnade in den på felsökning då fick dom lika gärna byta skiten samtidigt.

Tut Tut


Sök