3752
Sök

Problem med Audi a3, accelererar dåligt, missljud

125 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Hejsan Garaget.org!

Jag har en A3a från 98 som är chiptrimmad och har Simons sportsystem avgasrör. Ska ha 216 häst enligt utsago av tidigare ägare (vilket jag ej tvivlar på).

I förrigår efter att den stått i varmgarage i 6 dagar lät den konstigt när jag startade den. Det låter som ett mullrande ljud ifrån vad jag skulle säga är avgassystemet. Lite som i stötar. Jag körde 4km och den accelererar mycket långsamt (sämre än jobbilen som är stor folkabuss med hälften så många hästar).

Efter de 4km försvann det och den betedde sig som vanligt igen.

Sedan stod bilen ett par timmar och sedan skulle jag köra hem igen, då var ljudet tillbaka. Det har varit kvar sedan dess även fast motorn har hunnit blivit helt varm.

Det låter även ett ljust ljud *vissSssss* från motorn. I vintras hördes detta ljudet och ABS lampan tändes. Jag stängde av och startade bilen igen och det var borta. Nu hörs ljudet lägre, fast hela tiden (ingen ABS lampa tänd).

Någon som har NÅGON idé vad det kan vara?

Luftfiltret är ett K&N med dumpventil vilket har rätt olja och sådant på sig. Även motoroljan är rätt sort och är bytt för 2 månader sedan.

Råd och tankar?

Large Cap
1 816 Inlägg
29 mars 2013
Tändspole eller tändstift

125 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Westergren skrev:

Låter mörkt från avgassystemet. Ett väldigt mörkt mullrande ljud. Typ som i vågor av något slag. MUMUMUUMUrrrrrrrrrrMUMURMURMRRUURRUrrrrrr etc. Väldigt svårt att förklara dock.

Large Cap
1 816 Inlägg
29 mars 2013
MrBeskow skrev:
Westergren skrev:

Låter mörkt från avgassystemet. Ett väldigt mörkt mullrande ljud. Typ som i vågor av något slag. MUMUMUUMUrrrrrrrrrrMUMURMURMRRUURRUrrrrrr etc. Väldigt svårt att förklara dock.

Det låter som att motorn misständer enligt din förklaring och då är det väldigt ofta en eller fler tändspolar som är dåliga/trasiga. Det du borde göra är att be någon kolla upp ev. felkoder på din bil, då ser man om det är en tändspole eller något som är dåligt. Byter du tändspolar rekommenderar jag att du byter tändstift i samma veva, gärna ett par kallare stift. Brukar rekommendera NGK BKR7E till trimmade 1.8t motorer.

125 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Någon som har någon annan idé så jag har några fler tankar kring detta. Ska kolla upp tändstift och tändspolar, dels hur man byter och hur mycket det kostar. Tänker nog låta en verkstad kolla upp det i veckan men det kostar skjortan och lite till.

665 Inlägg
30 mars 2013
felsök ist , så kommer du få svar

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

125 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
sexy_d skrev:
felsök ist , så kommer du få svar

Lämna in på felsökning verkar dyrt. Hur gör jag det själv? Det finns något program och så. Hur kopplar man in det till bilen?

665 Inlägg
30 mars 2013
det kostar 300 kr att felsöka. du är långt ifrån mig annars hade jag fixat det for free

125 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
sexy_d skrev:
det kostar 300 kr att felsöka. du är långt ifrån mig annars hade jag fixat det for free

Vart då?

665 Inlägg
30 mars 2013
vilken mindre verkstad som helst. jag felsökte min r32 i somras för 300 då fick jag kvitto till o med hmm  eller får du köpa diagnostigsverktyg och sköta själv.

125 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
sexy_d skrev:
vilken mindre verkstad som helst. jag felsökte min r32 i somras för 300 då fick jag kvitto till o med hmm  eller får du köpa diagnostigsverktyg och sköta själv.

Är det på VAG eller hos Achmed.

665 Inlägg
30 mars 2013
Vem du vill, felsökning är felsökning. Obd 2 in , läs fel , skriv ut de fel  , betala  och gå hem smile

125 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
sexy_d skrev:
Vem du vill, felsökning är felsökning. Obd 2 in , läs fel , skriv ut de fel  , betala  och gå hem smile

Vad kostar sakerna till det? Vad heter allt man behöver?

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 mars 2013
Visst kan en felsökning (felkodsavläsning!) kosta så lite som 300kr på en mindre ort, men det vanliga är att det kostar mellan 600-800kr på en mindre, men kunnig verkstad.

Beskow: Lite svårt att veta med din beskrivning men det kan som det redan sagts vara tändstift och/eller tändspolar. Du har ett tändstift/cylinder o förmodligen även en tändspole/cylinder. Stift är rätt billigt (köp på ebay.co.uk, halva priset gentemot Mekonomen!), spolarna kan säkert hittas de med på ebay, köp kvalitetsspolar, typ Bosch, Bremi eller liknande.
Jag rekommenderar dig att hiva ditt K&N filter åt h-vete, det kan mycket väl vara som så att oljan från filtret har hamnat på din LMM (om sådan finnes på en Audi, osäker!) o sabbat den...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök