Seat Ibiza 01a 1,4 liters stella. där epc lampan lyser och stannar bilen när som helst. men går lätt att starta igen.

folkrace_freak
23 mars 2013 ·

Hejsan.

Är ny på den här sidan, och jag har ett problem med min seat ibiza 01a 1,4 liters stella som har gått 15000 mil, där epc lampan har börjat att jävlas.

Vad som händer är att så fort epc lampan lyser så dör bilen o det kan hända när som helst, men den går hur lätt som helst att starta igen, Ibland så tänds lampan bara en eller två sekunder innan den slocknar igen o då hinner inte bilen dö men den hackar till. När bilen dör så lyser inte bara epc utan batteri o motor lampan lyser också, typ som kärringstop som det kallas.

Kollade på nätet o hittade att epc lampan lyser av olika anledningar, t,ex att det är fel på bromsljusen, det hade gått en bromslampa o den har jag bytt, men felet är kvar ändå.

Ett annat fel på bilen är att förar dörren har ett eget liv, den går inte öppna ibland.
Svårt att förklara, men man kan bli inlåst i bilen fast den är öppen, ibland går det inte att öppna den inifrån o ibland kan man inte öppna den utifrån. Fruktansvärt irriterande.

Vet inte om epc har med dörren att göra, men jag misstänker det eftersom dörren funkar ibland o i ibland inte, o dom här felen kom nästan exakt samtidigt.

Är väldigt tacksam om någon har något svar på det här, är rätt läskigt att köra en bil som man vet kan dö när o var som helst.

bronco_z
23 mars 2013 · 604 Inlägg

Epclampa=läs av felkoder i motorn och återkom.
Dörren byt låskista till 99%.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
BLUES40T5
30 mars 2013 · 38 Inlägg

Har likadan  seat ibiza 01 -1,4.. där epc lampan började lysa för att sedan slockna....detta hände några ggr...
Sen efter några dagar så började bilen "dö" under färd...men jag fick igång den....gick en stund..sedan dog den igen

Denna gång var den helt död...gick ej att starta...tog den till v a g verkstad...(bogserade).
Dem felsökte....Styrboxen till motorn hade tackat för sig...kommit in fukt och erjat..

Men som sagt...kan ha massa olika orsaker... men i mitt fall så var det styrboxen(dyr att byta ny)....hoppas du har nått enklare fel
Så nu har den bilen gjort sitt..

folkrace_freak
31 mars 2013 ·

Har fått rådet att kolla tändningslåset o se om det är något glapp i det, har testat att rycka o jucka på nyckeln när den sitter i tändningen o bilen är i gång o det går att få bilen att dö på det sättet fast man inte stänger av tändningen. Så jag antar att det är glapp i det, men jag ska ändå lämna in bilen på verkstad så dom får kolla upp alla koder o sånt, så får man se vad det kostar. o man får reda på vad det verkligen är.

folkrace_freak
31 mars 2013 ·

Men jag uppskatar verkligen all hjälp o råd jag kan få.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang