Supercharger på ac:ns plats?

Eddy Galen, inte dum.
5 juli 2013 · 1 324 Inlägg

Jag har lekt runt med en tanke som är till störst del hypotetisk. Denna idé misstänker jag är helt efterbliven men värt att fråga. Då jag är till stor del allergisk mot ac (får huvudvärk) så funderar jag på att om det ens är möjligt att driva en mindre kompressor från någon t.ex. En mercedes 220 där ac:n sitter. Klarar remmen att driva säg 0.4-0.6 bar om ens alls? Alternativet är att jag modifierar motorn så den driver en kuggrem som t.ex. En kamrem till generator pch pumpar. Fungerar det?

Senast redigerat av Eddy (5 juli 2013)

Manick
5 juli 2013 · 370 Inlägg

Ska du kompressormata din saab tänker du?

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Eddy Galen, inte dum.
5 juli 2013 · 1 324 Inlägg

Manick skrev:
Ska du kompressormata din saab tänker du?

En liten chans att jag någon gång tar ett seriöst tänk på det. t5 sprutet kan man säkert mappa för det och man behåller bottenvrid genom att slippa större turbo. Tänkte köra seriellt isåfall med kompressorn före turbo. Det såklart efter jag bytt t25:an till en trevligare snurra.

Senast redigerat av Eddy (5 juli 2013)

wadde Tryck och pys-åka
5 juli 2013 · 884 Inlägg

Ja klart det går att kompressormata en saabspis. Men det är HELT borslösat på 9000chassiet med låda osv, we all know this.
Och man skulle möjligen få problem med lite för höga cylindertryck på b234* maskinerna, eftersom kompressor laddar ju såpass tidigt. Det skulle sluta med att man får dreva ner kompressorn eller kör av sina stakar som tandpetare, alternativt blåser toppackning hela tiden.

Kompressor kostar nå förjäkligt att köpa också. Turbo är mycket billigare och har i dethär fallet bättre karaktär.
En td04 med 19t avgashus och du har allt pulver du (inte) kan använda. Hejdå växellåda, igen hihi smile

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
torpis Forummoderator
6 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Virr virr virr... ingen vet någonting om vad någonting alls handlar om, typ eller så...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang