Vad tror vi om Jarl's Bilservice i Helsingborg..??

DavidSan
5 juli 2013 · 227 Inlägg

it_mutt skrev:

axaragge skrev:

it_mutt skrev:

Det är ju iaf modellår 08? Att tillverkningsår och modellår skiljer är ju inte något ovanligt (eller det är det kanske på bmw?)

BMW, Audi, Mercedes, mm (i princip samtliga biltillverkare) skiftar modellår ungefär aug-sept, så där ger jag dig rätt.
MEN, Alpina skiftar 1 januari, vilket gör att det kan inte bli enklare.
Tex; En Alpina som är tillverkad 31 dec 2007 är en 2007'a.

Men den här Alpinan vi pratar om, är tillverkad nån gång på försommaren!
Det är alltså inte fråga om en 2008 på lååånga vägar... Inte ens med BMW's mått mätt.

Ah, ja jag har inte kollat "så noga", tänkte mest om den hamnat i ett "modellskifte" som sagt.

Enligt bilregistret står det modellår 2007, men iom att den är chippad så är det en 2008:a wink

axaragge
5 juli 2013 · 13 Inlägg

DavidSan skrev:

it_mutt skrev:

axaragge skrev:

BMW, Audi, Mercedes, mm (i princip samtliga biltillverkare) skiftar modellår ungefär aug-sept, så där ger jag dig rätt.
MEN, Alpina skiftar 1 januari, vilket gör att det kan inte bli enklare.
Tex; En Alpina som är tillverkad 31 dec 2007 är en 2007'a.

Men den här Alpinan vi pratar om, är tillverkad nån gång på försommaren!
Det är alltså inte fråga om en 2008 på lååånga vägar... Inte ens med BMW's mått mätt.

Ah, ja jag har inte kollat "så noga", tänkte mest om den hamnat i ett "modellskifte" som sagt.

Enligt bilregistret står det modellår 2007, men iom att den är chippad så är det en 2008:a wink

Nej nej, inte ens det!
Alpinafabriken släppte sina första B5s redan 6 månader innan modellskiftet till mod.2008...

Mercedes SL600 "Fauzwölf" (2005)
BMW M5 E28 "Pensionsförsäkringen" (1987)
BMW M535i (1987)
Kamberg
5 juli 2013 · 227 Inlägg

Står 2007 i annonsen... Kanske står 2008 nån annanstans?
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 17&w=3

Senast redigerat av Kamberg (5 juli 2013)

BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
axaragge
5 juli 2013 · 13 Inlägg

Kamberg skrev:
Står 2007 i annonsen... Kanske står 2008 nån annanstans?
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 17&w=3

SE PÅ FAN!
Karl'n har justerat till detta nu..!
Kanske kommit halvvägs till insikt...roll

Volvo V70 T4 "Lättryckaren" (2001)
Mercedes SL600 "Fauzwölf" (2005)
BMW M5 E28 "Pensionsförsäkringen" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2013 · 17 486 Inlägg

axaragge skrev:

Kamberg skrev:
Står 2007 i annonsen... Kanske står 2008 nån annanstans?
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 17&w=3

SE PÅ FAN!
Karl'n har justerat till detta nu..!
Kanske kommit halvvägs till insikt...roll

Hehe.

"sportautlåda med schwitchtronic"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axaragge
8 juli 2013 · 13 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

axaragge skrev:

Kamberg skrev:
Står 2007 i annonsen... Kanske står 2008 nån annanstans?
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 17&w=3

SE PÅ FAN!
Karl'n har justerat till detta nu..!
Kanske kommit halvvägs till insikt...roll

Hehe.
"sportautlåda med schwitchtronic"

Visst. Han har SÅÅN stenkoll den här handlaren...big_smile

BMW M5 E28 "Pensionsförsäkringen" (1987)
Volvo V70 T4 "Lättryckaren" (2001)
BMW M535i (1987)
Seth
8 juli 2013 · 3 354 Inlägg

"exononljus"... suck

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Glesmark
8 juli 2013 · 1 938 Inlägg

"Uppdaterad till B5S Specifikation. (möjligt på B5 med nya växellådan) "

Varför skriver man ens ut att det är möjligt med den "nya" växellådan, den som letar en sådan bil vet förmodligen vad dom letar efter. Ingen (nästan ingen iaf) går och tittar på blocket och spontanköper en sådan för att den verkar ball liksom, efterblivet.

fish Allfixare
8 juli 2013 · 1 475 Inlägg

Jag skulle då aldrig köpa en bil för 365000kr med en så dåligt stavad annons, samt bilder min 5 åriga brorson hade kunnat knäppa... Fjärde bilden??Och sjätte bilden? en 3,e del av bilen syns på sin höjd, det regnar... Är det så jobbigt att köra fram bilen så man kan knäppa riktiga kort å kanske på en dag när solen skiner? Nä, en kompis till mig har haft ett rent helvete med dom sedan han lämnade in sin B10 BiTurbo där för några år sedan... Bilen funkar som den ska å allt, men jävlar vad oproffsiga dom va mot han som kund.

axaragge
9 juli 2013 · 13 Inlägg

Glesmark skrev:
"Uppdaterad till B5S Specifikation. (möjligt på B5 med nya växellådan) "

Varför skriver man ens ut att det är möjligt med den "nya" växellådan, den som letar en sådan bil vet förmodligen vad dom letar efter. Ingen (nästan ingen iaf) går och tittar på blocket och spontanköper en sådan för att den verkar ball liksom, efterblivet.

Apropå växellådan just, på en "s" så skall där sitta en annan växelspak (den kortare och raka spaken från sportautomaten). Betydligt mer gedigen dessutom!
Så är dock inte fallet här, för här sitter fortfarande originalspaken från en vanlig B5'a (som sitter i 525 också, för den delen)!roll

Senast redigerat av axaragge (9 juli 2013)

Mercedes SL600 "Fauzwölf" (2005)
BMW M5 E28 "Pensionsförsäkringen" (1987)
Volvo V70 T4 "Lättryckaren" (2001)
nixon89 klabbarpan
9 juli 2013 · 3 041 Inlägg

Glesmark skrev:
"Uppdaterad till B5S Specifikation. (möjligt på B5 med nya växellådan) "

Varför skriver man ens ut att det är möjligt med den "nya" växellådan, den som letar en sådan bil vet förmodligen vad dom letar efter. Ingen (nästan ingen iaf) går och tittar på blocket och spontanköper en sådan för att den verkar ball liksom, efterblivet.

Det finns alltid någon tuffing som endast går efter fakta wink

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Stephan735i
14 juli 2013 · 139 Inlägg

axaragge: Om du haft sådan koll som du påstår hade du vetat att Alpina byter årsmodell som dem känner för det. Som den 1993års 540i/6 som byggdes augusti 1993 och byggdes om av Alpina som begagnad 1994, den bytte de årsmodell på efter den blev en B10 4,6 (hur kul är det, BMW säger detta är en 93a medan Alpina säger nej nej det är en 94a. Lennart "den gamles" Alpina B5 Touring E61 LCI byggd november 2006 är enligt Alpinas chassinummer en 2007.

Sedan vet jag inte om 63st av 156st Alpina B5 Limo E60 LCI LHD och 37 st av 91 st Alpina B5 Touring E61 LCI LHD med diffspärr är ett sååå lågt antal eller vad säger du? Jag kan hålla med dig om det gäller de högerstyrda Limosarna då endast 1 av 31 byggda har diffspärr.

"BMW, Audi, Mercedes, mm (i princip samtliga biltillverkare) skiftar modellår ungefär aug-sept, så där ger jag dig rätt.
MEN, Alpina skiftar 1 januari, vilket gör att det kan inte bli enklare.
Tex; En Alpina som är tillverkad 31 dec 2007 är en 2007'a."

Fel! Alla tillverkare byter årsmodell när det känner för det, Audi/VW brukade under många år byta i maj. Medan de gjorde ett undantag och bytte till 2013års A4 sent 2011! MB byter lite olika, denna W204 tillverkad juli-2007 är en 2008 (MB's utrustningslista har en kod 807, 808, 809 som visar årsmodellen för bilar i närheten av brytet, där sista siffran visar årsmodell) http://www.ipernity.com/doc/286579/16315095 BMW har på senare år oftast bytt i september eller runt september men byter numera vid olika tidpunkt beroende om bilen är byggd i Tyskland eller USA (juli gäller för Tyskland, men det finns tidiga bilar byggda i juni ändå). På 90-talet kunde BMW både byta i November 1992 M5-93 och i april 1994 E34-95.

Tydligen har Jarls irriterat dig på något sätt. Vilket kanske inte är så konsigt då Jarls inte är så smidiga alla gånger. Men då är det bra att endast ta upp saker du är 100 % på i stället för att komma med felaktigheter och en trist attityd.

Mvh Stephan

axaragge
18 juli 2013 · 13 Inlägg

Stephan735i skrev:
axaragge: Om du haft sådan koll som du påstår hade du vetat att Alpina byter årsmodell som dem känner för det. Som den 1993års 540i/6 som byggdes augusti 1993 och byggdes om av Alpina som begagnad 1994, den bytte de årsmodell på efter den blev en B10 4,6 (hur kul är det, BMW säger detta är en 93a medan Alpina säger nej nej det är en 94a. Lennart "den gamles" Alpina B5 Touring E61 LCI byggd november 2006 är enligt Alpinas chassinummer en 2007.

Sedan vet jag inte om 63st av 156st Alpina B5 Limo E60 LCI LHD och 37 st av 91 st Alpina B5 Touring E61 LCI LHD med diffspärr är ett sååå lågt antal eller vad säger du? Jag kan hålla med dig om det gäller de högerstyrda Limosarna då endast 1 av 31 byggda har diffspärr.

"BMW, Audi, Mercedes, mm (i princip samtliga biltillverkare) skiftar modellår ungefär aug-sept, så där ger jag dig rätt.
MEN, Alpina skiftar 1 januari, vilket gör att det kan inte bli enklare.
Tex; En Alpina som är tillverkad 31 dec 2007 är en 2007'a."

Fel! Alla tillverkare byter årsmodell när det känner för det, Audi/VW brukade under många år byta i maj. Medan de gjorde ett undantag och bytte till 2013års A4 sent 2011! MB byter lite olika, denna W204 tillverkad juli-2007 är en 2008 (MB's utrustningslista har en kod 807, 808, 809 som visar årsmodellen för bilar i närheten av brytet, där sista siffran visar årsmodell) http://www.ipernity.com/doc/286579/16315095 BMW har på senare år oftast bytt i september eller runt september men byter numera vid olika tidpunkt beroende om bilen är byggd i Tyskland eller USA (juli gäller för Tyskland, men det finns tidiga bilar byggda i juni ändå). På 90-talet kunde BMW både byta i November 1992 M5-93 och i april 1994 E34-95.

Tydligen har Jarls irriterat dig på något sätt. Vilket kanske inte är så konsigt då Jarls inte är så smidiga alla gånger. Men då är det bra att endast ta upp saker du är 100 % på i stället för att komma med felaktigheter och en trist attityd.

Mvh Stephan

Huruvida Alpina gör med chassinummer vid ombygge av begagnat, låter jag (fortfarande) vara osagt.
Man kanske kan anta att undantag görs emellanåt. "Ingen regel utan undantag", bla bla...:-)
Men jag fick nämligen själv nån gång på 90-talet av Alpina ett A4-blad där de förklarade samtliga bokstäver & siffrors betydelse i deras chassinummer.

Om den där Lennart "den gamles" Alpina B5 Touring E61 LCI är byggd av BMW november 2006 eller av Alpina, framgår inte.
Jag antar att det är av BMW, och då ser jag inget konstigt med det...

Att AMG skiftar modellår tidigt, vet jag. Varför vet jag däremot inte.
Min SL65'a är tex tillverkad i maj -06, men har modellkod 807 (och alla ändringar som kom för 2007).
Jag gick inte in på det, men just därför skrev jag "de flesta".

Gällande diffspärren så blir jag lite förvånad att siffran är så hög som ca 30%..!
Jag har följt annonser, i Sverige & Tyskland, och då är siffran betydligt lägre!
Men det är ju endast i min annons jag gått ut med att det är väääldigt ovanligt!
Här håller vi oss till sanningen.
Men 30% tycker jag ändå är en obegripligt låg siffra.

Jag får ge dig rätt på att Mercedes, åtminstone sista åren, gått ifrån den inslagna linjen en aning!
Jag köpte nya CLS'en mod -12, och den var uttagen i mars, har jag för mig!
Men som sagt, ingen regel utan undantag...:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang