Vad tror vi om Jarl's Bilservice i Helsingborg..??

axaragge
23 juni 2013 · 13 Inlägg

Där står det en Alpina B5 från 2007, som karl'n kallar för en B5s...:-)

Såhär ligger det till;
Om du har en faceliftad B5'a (från mars 2007 och framåt), så kan du ta den till Alpina-fabriken och få den ombyggd/uppgraderad/trimmad till en B5s.
Då får du 30 HK & 25 NM extra, snabbare växellåda samt ny växelspak (den kortare, raka modellen).
Dessutom får du ett A4-häfte/bevis på att du genomfört uppgraderingen.
Detta bevis godtar Bilprovningen också, så att du får 530 HK i svenska bilregistret sedan.
Och de enda som får, och kan, uppgradera ordentligt är då följdaktligen Alpinafabriken själva!
Allt annat är att beteckna som hemma-chippning, och i det här fallet gränsar det väl t o m  till falsk marknadsföring.

Det Jarl nu antagligen har gjort här, är att han har kopierat mjukvaran från en "s" och själv chippat sin vanliga B5'a.
Om mjukvaran i vxl-lådan är bytt, skall jag låta vara osagt, men han har ju INTE bytt ut vxl-spaken iaf...
Sedan så får han ju heller inte 530 HK i registret, då såklart hans "intygande" på ombyggnationen inte godtas.
Men han tycker följdaktligen detta själv, och kallar bilen för en "B5s"!
Och dessutom kallar han den för modell 2008, vilket också är felaktigt.
Den tionde siffran i chassinumret skvallrar nämligen om detta, hur lättläst som helst!
Siffra 7 står för 2007.
En ev 8 står för 2008 osv...
Se efter själva, på regnr CJB 921.

Seriöst..??
Nja, sådääär, om du frågar mig!
Ha hah haa sicken lallare...:-)

Volvo V70 T4 "Lättryckaren" (2001)
BMW M535i (1987)
BMW M5 E28 "Pensionsförsäkringen" (1987)
Henrik-N
23 juni 2013 · 450 Inlägg

axaragge skrev:
Där står det en Alpina B5 från 2007, som karl'n kallar för en B5s...:-)

Såhär ligger det till;
Om du har en faceliftad B5'a (från mars 2007 och framåt), så kan du ta den till Alpina-fabriken och få den ombyggd/uppgraderad/trimmad till en B5s.
Då får du 30 HK & 25 NM extra, snabbare växellåda samt ny växelspak (den kortare, raka modellen).
Dessutom får du ett A4-häfte/bevis på att du genomfört uppgraderingen.
Detta bevis godtar Bilprovningen också, så att du får 530 HK i svenska bilregistret sedan.
Och de enda som får, och kan, uppgradera ordentligt är då följdaktligen Alpinafabriken själva!
Allt annat är att beteckna som hemma-chippning, och i det här fallet gränsar det väl t o m  till falsk marknadsföring.

Det Jarl nu antagligen har gjort här, är att han har kopierat mjukvaran från en "s" och själv chippat sin vanliga B5'a.
Om mjukvaran i vxl-lådan är bytt, skall jag låta vara osagt, men han har ju INTE bytt ut vxl-spaken iaf...
Sedan så får han ju heller inte 530 HK i registret, då såklart hans "intygande" på ombyggnationen inte godtas.
Men han tycker följdaktligen detta själv, och kallar bilen för en "B5s"!
Och dessutom kallar han den för modell 2008, vilket också är felaktigt.
Den tionde siffran i chassinumret skvallrar nämligen om detta, hur lättläst som helst!
Siffra 7 står för 2007.
En ev 8 står för 2008 osv...
Se efter själva, på regnr CJB 921.

Seriöst..??
Nja, sådääär, om du frågar mig!
Ha hah haa sicken lallare...:-)

Syftet med tråden ?

axaragge
23 juni 2013 · 13 Inlägg

Informativt, var tanken.roll
För övrigt, valfritt...kan ju tänkas att fler har funderingar/erfarenheter kring denne självutnämnde Alpina-importör...cool

Senast redigerat av axaragge (23 juni 2013)

Mercedes SL600 "Fauzwölf" (2005)
BMW M5 E28 "Pensionsförsäkringen" (1987)
BMW M535i (1987)
DavidD
24 juni 2013 · 6 Inlägg

Det han gjorde mot Joels stulna Biturbo va ju inte så snällt heller... Lät den stå med krossade rutor i regn och rusk. Så den blev mögel skadad och sedan värderade han den extremt lågt till försäkringsbolaget för att den var chippad. Medan han själv värderar sina chippade Alpinor som om de var gjorda av guld.

Aiit
axaragge
25 juni 2013 · 13 Inlägg

Ja just det!
Han sa till försäkringsbolaget att värdera den som en 525'a, för att den var trimmad!
Med motiveringen "Ni vet, att Alpinor skall ju vara original, och allt annat är bara minus..."

Detta är väl snart snart 10 år sedan det hände, men ta en titt på Jarl's gamla röda -81 hur han värderar den bilen trots/pga trimningen. Där får man verkligen intrycket av att han guldpläterat halva bilen ja!
Och det bästa av allt, den stod där till salu redan då...big_smile

CCRobin
25 juni 2013 · 737 Inlägg

kan man någonstans få se dom här bilarna ni pratar om? inte ett måste men är ju rätt intressant ändå smile

DavidD
25 juni 2013 · 6 Inlägg

swebooy skrev:
kan man någonstans få se dom här bilarna ni pratar om? inte ett måste men är ju rätt intressant ändå smile

http://www.bytbil.com/bilar/bmw/alpina/ … AMuKIAA__!

Aiit
axaragge
26 juni 2013 · 13 Inlägg

Och här kommer Jarl's hemma-chippade B5'a:
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 17&w=3

...som han dessutom påstår är en -08.big_smile

Senast redigerat av axaragge (26 juni 2013)

plankan
26 juni 2013 ·

4 inlägg och du börjar hacka på en bilfirma direkt   lol

it_mutt Avstängd
26 juni 2013 · 10 388 Inlägg

axaragge skrev:
Och här kommer Jarl's hemma-chippade B5'a:
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 17&w=3

...som han dessutom påstår är en -08.big_smile

Det är ju iaf modellår 08? Att tillverkningsår och modellår skiljer är ju inte något ovanligt (eller det är det kanske på bmw?)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axaragge
27 juni 2013 · 13 Inlägg

plankan skrev:
4 inlägg och du börjar hacka på en bilfirma direkt   lol

Ööh, vadå 4 inlägg..?

axaragge
27 juni 2013 · 13 Inlägg

it_mutt skrev:

axaragge skrev:
Och här kommer Jarl's hemma-chippade B5'a:
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 17&w=3

...som han dessutom påstår är en -08.big_smile

Det är ju iaf modellår 08? Att tillverkningsår och modellår skiljer är ju inte något ovanligt (eller det är det kanske på bmw?)

BMW, Audi, Mercedes, mm (i princip samtliga biltillverkare) skiftar modellår ungefär aug-sept, så där ger jag dig rätt.
MEN, Alpina skiftar 1 januari, vilket gör att det kan inte bli enklare.
Tex; En Alpina som är tillverkad 31 dec 2007 är en 2007'a.

Men den här Alpinan vi pratar om, är tillverkad nån gång på försommaren!
Det är alltså inte fråga om en 2008 på lååånga vägar... Inte ens med BMW's mått mätt.

Senast redigerat av axaragge (27 juni 2013)

it_mutt Avstängd
27 juni 2013 · 10 388 Inlägg

axaragge skrev:

it_mutt skrev:

axaragge skrev:
Och här kommer Jarl's hemma-chippade B5'a:
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … 17&w=3

...som han dessutom påstår är en -08.big_smile

Det är ju iaf modellår 08? Att tillverkningsår och modellår skiljer är ju inte något ovanligt (eller det är det kanske på bmw?)

BMW, Audi, Mercedes, mm (i princip samtliga biltillverkare) skiftar modellår ungefär aug-sept, så där ger jag dig rätt.
MEN, Alpina skiftar 1 januari, vilket gör att det kan inte bli enklare.
Tex; En Alpina som är tillverkad 31 dec 2007 är en 2007'a.

Men den här Alpinan vi pratar om, är tillverkad nån gång på försommaren!
Det är alltså inte fråga om en 2008 på lååånga vägar... Inte ens med BMW's mått mätt.

Ah, ja jag har inte kollat "så noga", tänkte mest om den hamnat i ett "modellskifte" som sagt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
27 juni 2013 · 1 152 Inlägg

Är inte en B5s även utr med diff? Eller är jag ute och cyklar?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
27 juni 2013 · 1 152 Inlägg

Vänta lite.... Är inte det du som äger tabergs bilcenter AB ?
Känner igen din alpina då jag skulle köpa den i mars / april. Men blev inte av pga diverse anledningar.
Är det där skon klämmer? Att du försöker svartmåla jarls för att få din B5s såld?

http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_Alp … amp;last=1
Din alpina

http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_M5_ … 11&w=1
Din M5 F10

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
endorfinslaven
27 juni 2013 · 671 Inlägg

Han är en skojare !
Var i kontakt med honom om min dåvarande B7a för en bra massa år sedan och han kunde inte svara rakt på en fråga.
Lustigt att ni nämner det,,,,alla andras Alpinor var inte värda ett skit medans hans egen B7 coupe var rejält överprisad.

Det där är en fuling...

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
27 juni 2013 · 1 152 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Han är en skojare !
Var i kontakt med honom om min dåvarande B7a för en bra massa år sedan och han kunde inte svara rakt på en fråga.
Lustigt att ni nämner det,,,,alla andras Alpinor var inte värda ett skit medans hans egen B7 coupe var rejält överprisad.

Det där är en fuling...

Med andra ord som vilken märkesverkstad som helst wink
Jag menar när ni ska köpa en ny Volvo/BMW whatever, kommer säljaren ut och säger Gud vilken fin och välvårdad V70 2.5t du har?? Nix de får den att se ut som skit och budar som judar (rimmar smile ) och sedan ska de ta överpris på sina egna bilar.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
endorfinslaven
29 juni 2013 · 671 Inlägg

Det handlade inte bara om köp o sälj !
Jag hade problem med min skitbil som hade Pierburg bränslesystem och Hartig styrning.
Båda systemen hade rasat på denna eminenta ädla överprisade överlovvordade skithög.
Idag när man vet bättre så inser man vilket gäng muppar som jobbade på Alpina på den tiden min skapelse konstruerades.
Jarl var en av få i landet som satt på reservdelar men han var lite svår o få grepp om.
Därefter skambjöd han på bilen och jag avböjde, monterade i ett eftermarknadssystem eftersom bilen var ju sååå jäääävla grym enligt alla. Men trots att jag ökade effekten så pass så jag fick dra fast diffklumpen minst en gång i månaden så var det ingen häftig bil.

axaragge
5 juli 2013 · 13 Inlägg

PITSTOP skrev:
Är inte en B5s även utr med diff? Eller är jag ute och cyklar?

Diff blev möjligt som tillval först fr o m faceliften (LCI) i mars 2007.
Trots det, är diff väääldigt ovanligt på B5 & B5s.

axaragge
5 juli 2013 · 13 Inlägg

PITSTOP skrev:
Vänta lite.... Är inte det du som äger tabergs bilcenter AB ?
Känner igen din alpina då jag skulle köpa den i mars / april. Men blev inte av pga diverse anledningar.
Är det där skon klämmer? Att du försöker svartmåla jarls för att få din B5s såld?

http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_Alp … amp;last=1
Din alpina

http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_M5_ … 11&w=1
Din M5 F10

Fel.
Jag har ett par bilar som är mina till försäljning hos Tabergs bilcenter bara.

Fel igen.
Det handlar inte om svartmålning här, utan snarare upplysning för de oinvigda.
Jag ser inte en hemmachippad, äldre bil, med sämre utrustning, till ett betydligt dyrare pris, som ett hot.
Helt ärligt.big_smile
Således finns det heller ingen anledning att svartmåla honom i konkurrens-syfte.
Däremot med syfte att förklara för folk i allmänhet vilket bedrägligt betéende karln bedriver...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang