Köpråd:Saab 900 Sensonic

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2016 · 17 486 Inlägg

Jag är verkligen inte något fan of Saab. Tycker de är usla bilar. Men har möjlighet att köpa en Saab 900 turbo coupé Sensonic. 1995 tror jag det var. Måste ju onekligen vara en sällsynt fågel på vägarna? Så lite sugen bara därför. Bilen är i bra skick.

Men hur kan man utröna om låda/koppling fungerar som de ska? De är ju inte direkt utskällda för att fungera bra.

Hjälp tack. Bilen är billig och skattad & besiktigad året ut. Lite rost på ett hundben bak men i övrigt riktigt fin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
28 mars 2016 ·

Du märker om det inte fungerar som det var tänkt när dom på en avdelningsfest efter inmundigande av rigorösa mängder alkoholhaltiga drycker skissade samt färdigställde sensonicen.
Kopplar den som en gorilla på LSD är den kef,  annars är allt som det ska.
Vid provkörning görs en fickparkering i medlut för att få känsla för dess förträfflighet samt date med framförvarande fordons bakersta punkt.

Cool bil alltså.

KÖP! !

IceEyes Varningar: För många..
28 mars 2016 · 2 552 Inlägg

Skippa den versionen. Funktionen i sig är behändig, men tillförlitligheten är usel, och det var nog också en huvudsaklig orsak till att man lade ner konceptet efter bara något år.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
moparfarmer österbybruk
28 mars 2016 · 267 Inlägg

Det är en vanlig koppling som sköts av en dator... Kör på hög växel och gasa tvärt,  slirar det inte är den bra.  Dock kan du inte ha dragkrok då datorn inte vill elda lamell... Och precisionsköra i backe är svårt. Blir ryckigt. Och det går inte att ha bråttom med att växla. Men som glidarbil är det underbart att köra. Vill man bygga om till vanlig koppling räcker det med ett pedalställ och huvudcylinder. Och byta ecu databox tror jag.
Morsan hade en 96a med sensonic och 2.0 fulltryckare,  mycket trevlig bil.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2016 · 17 486 Inlägg

Det löste sig. Herren skulle ta en tur ett par timmar innan jag skulle komma för provkörning. Han ville motionera den lite då den stått i varmgarage i 2-3 månader. Bilfan vägrar starta. Rakt av. Inget för mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
saab_sonett Handledare
1 april 2016 · 1 481 Inlägg

IceEyes skrev:
Skippa den versionen. Funktionen i sig är behändig, men tillförlitligheten är usel, och det var nog också en huvudsaklig orsak till att man lade ner konceptet efter bara något år.

Saab hade ingen automatlåda som höll för turbomotorn första året. Detta var istället för. Kul bil. Lånade en ett antal gånger hem från Trollhätten då det begav sig. Intressant när man låg på lite snål omkörning av lastbil och skulle slänga i fyran och glömde att det inte fanns någon kopplingspedal. Bara en bromspedal. En stor sådan....tongue

Senast redigerat av saab_sonett (1 april 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang