Tips vid köp av klassisk bil

ttoobbee2
17 juni 2016 · 1 Inlägg

Hej.

Vi har planer på att köpa en äldre bil från 60-talet, det blir även våran första bil av den typen. Min kompis vet en som säljer en Chrysler newport -63 som vi tänkte kolla på.


Motorn och toppar är helrenoverad och de sitter en ny förgasare. Cabmotorn är ny och bilen gick igenom besiktningen. Allt ska fungera i bilen enligt han som säljer.

Va gäller generellt med äldre bilar, vad bör man kolla efter? finns det någon smidig checklista för oss som inte är allt för insatta?

Mew
17 juni 2016 · 2 162 Inlägg

Rost, rost och rost. Kolla inte bara kaross utan även "dolda" ställen (brukar komma i skarvar), och underredet såklart. Detta gäller alla veteranare oavsett modell.

Low
17 juni 2016 · 3 313 Inlägg

Rost som sagt. Och att lacken är orginal eller seriöst gjort. Inte 5 cm spackel:-)

saab_sonett Handledare
17 juni 2016 · 1 481 Inlägg

Low skrev:
Rost som sagt. Och att lacken är orginal eller seriöst gjort. Inte 5 cm spackel:-)

Precis. Tips, ta med en magnet och prova på karossen.

Slash Saabifierad
17 juni 2016 · 2 026 Inlägg

Ta reda på hur den är renoverad, om det är en seriös person så bör det finnas kvitton på delarna.
Då renoveringar drar upp priset rätt mycket på gamla amerikanare så finns det dem som skriver att bilen är renoverad, så har de i själva verket enbart bytt en tändkabel.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
caromania Forummoderator
18 juni 2016 · 9 296 Inlägg

Ett bra råd är att sikta in sig på en modell man vill ha, läsa på om just den och se vilka typiska fel den kan drabbas av samt hur tillgången på delar är. Tex en Amazon kan skilja otroligt mycket i hur lätt det är att hitta vettiga delar. En 64a är omöjligt till vissa saker medan en 65a är hur lätt som helst. Många förändringar gjordes nämligen mellan just de årsmodellerna.

Generellt är det som redan sagt, rost. Sedan kan det vara bra att ha koll på styrväxeln eller snäckan. Inga läckage, inget glapp. Bromsar, så det tar bra och drar rakt när man bromsar. Vibrationer, resonans. Glapp förgasaraxel kan betyda ryckig gång. Men som sagt, alla modeller har sina egenheter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
18 juni 2016 · 962 Inlägg

Generellt när du ska köpa en äldre bil med automatlåd bör man verkligen syna hur oljan ser ut och luktar. En stor utgift om den går sönder, den ska vara klar och inte brun, absolut inte lukta bränt.
Jag tittar efter även hur oljan i motorn ser ut, tittar och lyser in i ventilkåpan om det finns mycket koks, dvs avlagringar.
Tittar även i expansionskärl alt i kylaren efter om det syns någon olja i vattnet.

Sen titta väldigt noga på bussningar och infästningar under bilen hur det ser ut. Dvs efter torrsprickor etc.
Lika om det blöder något vid bromsar, både runt huvudcylindern och ute vid hjulen.

Sen hur ser elen ut. Många ägare eller klåpare till ägare brukar generellt generera till råttbon i elsystemet, kan vara döden att hålla på med en bil som varit i händerna på en sådan ägare. Så titta så det ser snyggt och prydligt ut, inga fulskarvar eller klippta tåtar här och var, något kan det ju vara men nu menar jag mycket trassel.

Sen dokumentation. Att vin stämmer och tagen sitter på torpeden eller vad nu den kan sitta på bilen.

Senast redigerat av M123 (18 juni 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hool
20 juni 2016 · 1 067 Inlägg

Kolla ramen!  Upp på lyft och knacka lite här och där..  Speciellt i kickupen över bakaxel osv..

Mycket tillverkas nytt till jänkare idag så det mesta finns på exempelvis summit racing till bra pris.

Rost och tidigare ägares raggarlösningar brukar vara det största problemen på gamla jänkare..

Även värt att kolla så att den inte är "Jänkarrenoverad"..  Dvs popnit, ölburk och spackel smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
zZackEe
21 juni 2016 · 53 Inlägg

Vidare så är tex chryslern ni ska titta på 53år gammal så hur dyr eller billig bil ni än köper så kommer ni få skruva.
Så lite skruvar vana kan ju vara bra eller ha nån som kan hjälpa till. Dom är inte så avancerade men chrysler bilar är lite klurigt att hitta delar till, särskilt C-body bilar som newporten är. Slitagedelar går att köpa på närmsta speedshop visserligen men detaljer, årsmodell bestämda delar och sådana prylar får man söka efter.

Men det kan ju gå som en dans också smile newporten vi har har bara strulat en gång sedan 06 och det var fördelaren som sa upp sig. var bara att byta så gick den igen.
Däremot så funkar ingen av våra elhissar bak och dom motorerna har jag sökt, inte aktivt, sedan 2013 och inte hittat ännu men det är väll lite tjusningen med gamla bilar. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang