7814
Sök

Problem att få i ettans växel när motorn är varm

4 Inlägg
15 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej,

När motorn är varm så får jag inte i ettans växel när jag växlar ner från t.ex. treans växel eller någon högre växel. För att få i ettan måste jag först lägga i tvåans växel och sen lägga i ettan, då funkar det. Detta gäller endast när motorn är riktigt varm, när den är kall är der inga problem. Någon som vet vad det är för fel?

672 Inlägg
15 juni 2017
#2
Olleblom skrev:
Hej,

När motorn är varm så får jag inte i ettans växel när jag växlar ner från t.ex. treans växel eller någon högre växel. För att få i ettan måste jag först lägga i tvåans växel och sen lägga i ettan, då funkar det. Detta gäller endast när motorn är riktigt varm, när den är kall är der inga problem. Någon som vet vad det är för fel?

Näe! Men en gissning är att 1ans synkringar är slut

"Väx inte upp! det är en fälla"

5 931 Inlägg
15 juni 2017
#3
Du försöker alltså lägga i 1an med bilen i rullning?
Det brukar oftast vara svårt att göra i de flesta bilar om man inte kör riktigt sakta.


Evildan
15 juni 2017
#4
Oljan i lådan behöver kanske bytas.
Kopplingshydrauliken är otät och när komponenterna blir varma och vätskan mer lättflytande tätar det inte internt?

Om du kör på trean och vill direkt lägga i ettan brukar dom flesta växellådor gå trögt, det är inte riktigt meningen att man kör bil på det viset.
Om du kör på trean, låter bilen gå så långsamt att du är nere på tomgång, stannar och då försöker lägga i ettan, fungerar det då?

4 Inlägg
15 juni 2017
Trådstartare
#5
Nej det gäller när jag står still. Säg att jag kör på treans växel och kommer mot stoppljus, frikopplar och bromsar, när jag står still och ska lägga i ettan då får jag inte i den, måste gå via tvåan först.

4 583 Inlägg
15 juni 2017
#6
Vad för någon bil?

4 Inlägg
15 juni 2017
Trådstartare
#7
Det gäller en Saab 9-3 2,0t från 2009, cirka 17000 mil.

4 583 Inlägg
16 juni 2017
#8
Hade en Golf 2. som var lika. Var några leder o bussningar som var dåliga.
Men Saab vet jag inget om....

4 Inlägg
16 juni 2017
Trådstartare
#9
Ok, får lämna in den för kontroll. Märkligt bara att den funkar så bra innan den blir varm, skumt.

6 262 Inlägg
16 juni 2017
#10
Gummibussningar i växellänkaget kanske. De kanske börjar bli gamla och slappa så de bara precis duger för att få i växlarna. När motorn blir varm blir även gummit varmt och därmed lite mjukare och då kommer man utanför växelläget på ettan som ligger längst till vänster och därmed kräver mest rörelse i länkaget?


Sök