28 januari 2018
Trådstartare
Jag har lite bekymmer med min Saab 9-3. Det är så att när jag vrider på ratten så knakar/"knarrar" det ifrån framvagnen. Det har varit så sedan tidigare i vintras men nu på sista tiden tycker jag att det blivit värre.
När jag vrider på ratten, alltså enbart när jag vrider, inte när jag håller den konstant i en vinkel som när man kör i en rondell, så knarrar det, låter som att det kommer ifrån hjulhusen fram. Hörs bara i lägre hastigheter (å andra sidan är det sällan man ger mycket rattutslag när man kör snabbare). Möjligt att det även kan höras när man kör rakt fram på lite ojämnare vägar men då motorljudet samt dubbdäcksbruset gör att det är svårt att höra så är det svårt att avgöra om så är fallet. Jag testade igår att vrida på ratten stillastående med motorn avstängd och vartannat knak kommer ifrån vänster sida och vartannat knak kommer ifrån höger sida (?). Ljudet hörs bara inifrån och ej utifrån bilen. Har läst mig till att det troligen kan vara drivknutarna som är dåliga. kollade på damaskerna igår men de ser fina och hela ut. Känns inget i ratten utan det hörs enbart.
Jag tänkte jag skulle kontakta en verkstad imorgon och be dem kolla på bilen, men vad tror ni kan vara fel? hjullager, drivknutar, fjäderbenslagring eller något annat?. Och tror ni det är farligt att köra med bilen som det är nu? Som sagt, jag ska ha in den på verkstad så fort som möjligt men behöver bil för att ta mig till jobbet, eller bör jag försöka få tag i en lånebil under tiden?
Offensiv inkompetens är bästa försvar.