HF Broms ligger på lite grann hela tiden.

Henkix
22 december 2017 · 6 737 Inlägg

Info om bilen det gäller
Volvo 740 1988, 2-kolvs bendixbromsar utan ABS.

Vad är problemet?
Problemet är att Bromsen Höger Fram alltid ligger på lite grann.
Detta märks genom att bilen drar lite grann åt höger, Fälgen blir svart mycket fortare än på vänstersidan.
Varje gång jag lossar oket och ska kolla på det så har fettet i övre glidpinnen alltid torkat. Antar att det är värmen som gör det, har provat flera olika fetter med inte blitt någon skillnad.

En gång körde jag ca 3mil (90 väg) utan att röra bromsen och stannade på parkeringsficka med hjälp av handbroms och motorbroms, gick ut och kände på skivorna fram. Vänster var då helt kall och höger var det precis att man kunde hålla på utan att bränna sej.   

Har vart inne på besikting 3 gånger med detta och där har jag fått muntligt påpekande att det ligger på lite grann och att jag bör kolla upp det.

Vad har jag gjort för att försöka lösa detta?

Renoverat huvudbromscylindern
Bytt alla bromsrör och slangar till oket.
Bytt kolvpackningarna i oket
Luftat jätte noggrant med en luftman
Jag har "känt" på kolvarna i oket, dom går mycket lätt och fint.
Jag har gjort rent beläggens glidytor och smörjt
Jag har provat att släppa på luftnipplarna för att se om det släpper vilket det inte gör


Övrig info
Skivorna och beläggen byttes april 2012 (brembo) Märkte då att originaloken var i riktigt dåligt skick men jag lyckades motionera till dom så dom gick 2012 också.

April 2013 byttes alla oken på hela bilen ut mot nya (biltema) och efter detta har jag märkt detta problemet. Jag kommer tyvärr inte ihåg om jag hade samma prolem innan jag bytte oken.

Bilen går endast på sommaren och har varit itrafik sommar 2012, 2013, 2014 och 2017 så grejerna ser fortfarande mycket fräscha och fina ut.

Någon som kanske har en teori om vad det kan vara som jävlas? Käns som jag provat det mesta.
Kan det vara något fel på oket som gör att det kärvar lite? även fast allt går lätt och fint?

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Catoxxo
22 december 2017 · 324 Inlägg

Konstruktionsfel i bromsoket alternativt skev bromsoks-sadel/snea glidpinnar är det jag tänker rent spontant.

Meaganeowner
22 december 2017 · 2 250 Inlägg

Låter troligt...

Eller att bromsslangen vid oket jäst ihop invändigt. Ev p g a att någon fyllt på fel bromsvätska, eller rent av olja.

Då funkar den som en backventil. Oljan tar sig inte tillbaks från bromscylindern, för det som fixar att kolven går tillbaks är faktiskt gummitätningen mellan kolv och cylinder, som strävar mot sitt viloläge.
Varje gång kolven går ut något, så vrids nämligen tärningen.

Vanligt fel!

Senast redigerat av Meaganeowner (22 december 2017)

Henkix
22 december 2017 · 6 737 Inlägg

Catoxxo skrev:
Konstruktionsfel i bromsoket alternativt skev bromsoks-sadel/snea glidpinnar är det jag tänker rent spontant.

Okej, alla glidpinnar / är nya. Det glömde jag skriva tongue
Kan man på något sätt se om sadeln kanske är skev? Beläggen löper fint och lätt i sadeln när man rör dem för hand smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
22 december 2017 · 6 737 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Låter troligt...

Eller att bromsslangen vid oket jäst ihop invändigt. Ev p g a att någon fyllt på fel bromsvätska, eller rent av olja.

Då funkar den som en backventil. Oljan tar sig inte tillbaks från bromscylindern, för det som fixar att kolven går tillbaks är faktiskt gummitätningen mellan kolv och cylinder, som strävar mot sitt viloläge.
Varje gång kolven går ut något, så vrids nämligen tärningen.

Vanligt fel!

Bromsslangarna har jag bytt då jag läst mycket om att det är vanligt att dom går sönder inuti tongue men det hjälpte inte.
Aha okej, gummitätningarna mellan kolv och cylinder är också bytt hmm

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
22 december 2017 · 6 737 Inlägg

Kom på att jag har ju lite bilder här på garaget då jag har en projekt-tråd om bilen.

När höger fälg blitt såhär mörkgrå och dammig
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ea21a08e37262a5f27ed815ffb829956.jpg

Så har vänster knappt blitt dammig än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-e5483b3a2d9de8dcce46ad69f658fe87.jpg

Hade även lite bilder på när jag bytte kolvtätningarna i oket, kanske någon som kan se om nått ser galet ut?

Lite små små ytliga repor på kolvarna fanns, dock inget alvarligt enligt mej själv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2ae16d199e3ee695bd417b4ebfc67563.jpg

Kolvarna putsade jag av med krompasta så försvann slla repor och dom såg nya ut igen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-44c21859aa88ccafd0b2ef9653fa5a11.jpg

Och såhär såg det ut när dem nya tätningarna var på plats, har även honat av cylinderloppen lite lätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2328fd250d4046cbaa751c1ba185990c.jpg

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
MickeEng
23 december 2017 · 481 Inlägg

Följer ditt projekt imponerade jobb du lägger ner. Jag hade en 144GL -74 som jag fick ett liknade problem med när jag bytte bromsservo, fram bromsarna låg på en aning och blev varma. Efter mycket om och men visade det sig att tryck stången från bromsservot låg på mot huvudbromscylinder en aning fanns en justering på den. Långskott men kanske värt att kolla.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Meaganeowner
23 december 2017 · 2 250 Inlägg

Kan det vara så här?

Som jag skrev inledningsvis, så dras kolven in av den krängda tätningen mellan bromsok och kolv, när du släpper bromspedalen och trycket innanför kolven blir noll. Tätningen strävar att inta viloläge.
Inte mycket till kraft, men så funkar det normalt.

Jag tror helt enkelt du gjort ett allt för bra jobb, med extrempolerad kolv.
Sen har du säkert smörjt tätningen, mer än ordentligt, med nåt superduperfett.

Plocka isär. Tvätta cylinder, kolv och tätning med BreakClean. Polera med fin putsduk kolven, så att säga runt om. Inte ut och in.

Plocka ihop allt utan att fetta in något. Bara ute under dammskyddet, sist av allt.
Lyft dammskyddet vid kolven och mata in lite fett.


Nu kommer tätningen att greppa fast i kolven och fungera som det är tänkt.
.
Kommer att glida trögt på kolven vid stor rörelse, typ när du första gångerna pumpar ut, men inte i övrigt!

Så är det. God Jul o lycka till!

(Nåt liknande gjorde jag för längesedan när jag skulle plana en B18 topp. Fräste och finfräste. Spegelblankt.
Gick ca 1 mil. Sen sköv det ut blockpackningen...)

Senast redigerat av Meaganeowner (23 december 2017)

Henkix
25 december 2017 · 6 737 Inlägg

MickeEng skrev:
Följer ditt projekt imponerade jobb du lägger ner. Jag hade en 144GL -74 som jag fick ett liknade problem med när jag bytte bromsservo, fram bromsarna låg på en aning och blev varma. Efter mycket om och men visade det sig att tryck stången från bromsservot låg på mot huvudbromscylinder en aning fanns en justering på den. Långskott men kanske värt att kolla.

hehe sedär, tackar big_smile
Bromsservon har jag inte tittat så noga på, det sitter typ en kupolmutter längst fram på bromsservon som ska trycka på huvudbromscylindern, den har jag bara kollat så den inte lossnat vilket den inte hade. Men hade det vart något galet där så tycker jag även att dem andra bromsarna på samma krets borde ligga på? Det är endast hf som ligger på lite tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
25 december 2017 · 6 737 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kan det vara så här?

Som jag skrev inledningsvis, så dras kolven in av den krängda tätningen mellan bromsok och kolv, när du släpper bromspedalen och trycket innanför kolven blir noll. Tätningen strävar att inta viloläge.
Inte mycket till kraft, men så funkar det normalt.

Jag tror helt enkelt du gjort ett allt för bra jobb, med extrempolerad kolv.
Sen har du säkert smörjt tätningen, mer än ordentligt, med nåt superduperfett.

Plocka isär. Tvätta cylinder, kolv och tätning med BreakClean. Polera med fin putsduk kolven, så att säga runt om. Inte ut och in.

Plocka ihop allt utan att fetta in något. Bara ute under dammskyddet, sist av allt.
Lyft dammskyddet vid kolven och mata in lite fett.


Nu kommer tätningen att greppa fast i kolven och fungera som det är tänkt.
.
Kommer att glida trögt på kolven vid stor rörelse, typ när du första gångerna pumpar ut, men inte i övrigt!

Så är det. God Jul o lycka till!

(Nåt liknande gjorde jag för längesedan när jag skulle plana en B18 topp. Fräste och finfräste. Spegelblankt.
Gick ca 1 mil. Sen sköv det ut blockpackningen...)

Hehe ja, jag smörjde in både packningar och kolvar ordentligt med ATE-bromscylinderfett tongue Men det gjorde jag även när jag renoverade oken på pappas bil o på den har det funkat fint smile
Tror jag ska renovera original-oket o sätta dit för att se vad som händer innan jag plockar ner mitt nuvarande ok tongue

Tack detsamma smile

jasså åhfan, det lät inte roligt.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
25 december 2017 · 6 737 Inlägg

Tack för alla som svarat! smile
Jag gör som så att jag renoverar upp det gamla original-oket som jag sparat och ser om mitt problem försvinner.

Återkommer till våren/sommaren big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
5 maj 2018 · 6 737 Inlägg

Nu var det dags att komma med svar smile
Jag gjorde som så att jag renoverade det gamla original-oket som jag sparat. Nya kolvar o en repsats.
Och det verkar som att problemet försvann när det nya oket kom på. Fälgarna blir nu "jämn-dammiga" och släpper jag ratten går bilen rakt tongue

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang