Hjälp med växeln (tror jag)

Hk7333
20 maj 2018 · 3 Inlägg

Hej, jag har nyligen köpt en Toyota aygo 06 och nu på senaste har jag inte kunnat lägga i ettan i rullning dvs om bilen rullar. Tex om jag kommer till en korsning och det börjar gå väldigt sakta och vill få i ettan så går det inte. Jag måste då stanna och för att lägga i ettan. Det har varit svårt att lägga backen ibland nångång också. Jag löser det genom att lägga i en annan växel för stt sen lägga i backen utan problem. Jag undrar om det är farligt att fortsätta köra och om det är lätta att åtgärda. All hjälp är jag evigt tacksam för.

torsen
20 maj 2018 · 7 233 Inlägg

Så som du gör har jag gjort med Citroen 2CV i över 40 års tid.
Alltså inget som "sliter" på växellådan.
Genom att snabbt lägga in 2:an före 1:an bromsar du endast upp dreven/kugghjulen i växellådan så att 1:an går in lättare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2018 · 17 460 Inlägg

torsen skrev:
Så som du gör har jag gjort med Citroen 2CV i över 40 års tid.
Alltså inget som "sliter" på växellådan.
Genom att snabbt lägga in 2:an före 1:an bromsar du endast upp dreven/kugghjulen i växellådan så att 1:an går in lättare.

TS Skrev "på senare tid" men å andra sidan är det normalt förfarande att peta in 2:an innan man lägger in 1:an. Sen att backen kan trilskas hör till det normala.

Jag tror inte det är farligt att bruka bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hk7333
20 maj 2018 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Så som du gör har jag gjort med Citroen 2CV i över 40 års tid.
Alltså inget som "sliter" på växellådan.
Genom att snabbt lägga in 2:an före 1:an bromsar du endast upp dreven/kugghjulen i växellådan så att 1:an går in lättare.

Hej, tack för ditt svar.
Ett förtydligande, det går inte att lägga i ettan om jag rullar, bara om jag står still.

Det är bara när backen strular som jag lägger i en annan växel och sen går det utan problem.

Senast redigerat av Hk7333 (20 maj 2018)

zzr94092
20 maj 2018 · 4 385 Inlägg

Beror på att lamellen kärvar på splinsen på ingående axeln på växellådan. Bilen kopplar inte ur riktigt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2018 · 17 460 Inlägg

Sökte lite på forumet och tydligen är dålig koppling inte ovanlig. Det går att spänna vajern till den löjligt enkelt vad jag läst mig till. Be någon koppla ur/i och titta under huven vad som rör sig så ger det sig nog om vad du ska skruva på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hk7333
20 maj 2018 · 3 Inlägg

Tack som fan hörni, uppskattar verkligen att ni ta er tiden för att hjälpa mig. Lycka till i livet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang