Luftning av bromsar!

Cargo1980
10 juli 2018 · 245 Inlägg

Har bytt hjulcylindrar och bromsbackar. Köpte mig en bromsluftare från Biltema, det vill säga en sådan man kopplar till kompressorn. När jag kopplar på den bak så passar den bra över nippeln. När jag öppnar nippeln så hör man att det suger, men jag får liksom inte något jämt flöde. Det man ser är att det sporadiskt kommer lite bromsvätska då och då. Tanken är väl att man ska få ett jämt och luftfritt flöde och då stänga ventilen. Vad gör jag för fel? Suger den inte tillräckligt eller är luftaren inte tät? Hur gör ni som använder denna typ av luftare?

Meaganeowner
10 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Suger väl luft via nippelns gängor.

Själv anvönder jag en sån som trycksätter bromsvätskebehållaren. Kopplad till ett bildäck.

För att lufta bromsoken på sambons golf, var jag tvingad att lossa oken. Vända i olika riktningar och knacka med en gummiklubba, samtidigt som jag luftade.

Anledningen var mjuka bromsar p g a att luftblåsor samlas inut bromskolbarns övre delar m fl ställen.

När man lossar bromsok... så går det inte att lufta, genom att trycka på bromspedalen. Kolvarna trycks ut.
Viss kan man lägga i en distans som motsvara skiva och bromsklossar.

Bmsone Reservdelsnisse
10 juli 2018 · 183 Inlägg

Classicern skrev:
Har bytt hjulcylindrar och bromsbackar. Köpte mig en bromsluftare från Biltema, det vill säga en sådan man kopplar till kompressorn. När jag kopplar på den bak så passar den bra över nippeln. När jag öppnar nippeln så hör man att det suger, men jag får liksom inte något jämt flöde. Det man ser är att det sporadiskt kommer lite bromsvätska då och då. Tanken är väl att man ska få ett jämt och luftfritt flöde och då stänga ventilen. Vad gör jag för fel? Suger den inte tillräckligt eller är luftaren inte tät? Hur gör ni som använder denna typ av luftare?

Har denna också. Får inte den att funka, har den som uppsamlingsbehållare nu bara till en som trycksätter behållaren , eller när man gör det manuellt.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
zzr94092
10 juli 2018 · 4 385 Inlägg

Blir så,luft via gängorna i luftnippel.
Inget att hänga upp sig på,systemet blir luftat,även om det ser underligt ut.Har en typ likadan köpt på Autoxperten, för typ tio/ femton år sedan.

jaka54
10 juli 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har också Biltemas luftare! Helt värdelös då den suger luft via nippeln gängor!
Den enda som funkar bra att lufta med är mekonomens "gula lock med slang" där man leder in tryck via ett däck till bromsvätskebehållaren!
-Så ! Har du möjlighet att lämna tillbaka till Biltema så gör det! De har fler luftare som bygger på sugprincipen. -Ingen funkar!

Hilmer
10 juli 2018 · 1 778 Inlägg

Jag har Biltemas bromsluftare hemma och den fungerar perfekt!
På jobben som jag haft har vi använt bromsluftare av samma princip (men som är betydligt dyrare) och funktionen är densamma.
Det blir inget jämt flöde ur slangen så är det bara, men luftar bromssystemet det gör dom, ja i alla fall om man gör rätt och inte öppnar nippeln mer än precis vad som behövs.
Att det suger luft via gängorna är ju knappast tillverkarens fel, man har öppnat nippeln för mycket helt enkelt!

spillolja
10 juli 2018 · 4 020 Inlägg

Luftnippens gängor smörjs lämpligen med aluminiumpasta, dels för att förhindra fastrostning men även täta för tjuvluft, jag har hittils postitiv efarenhet av biltemas 19-146  men även här gäller att det är tätt vid gängan annars det kan spruta vid sidan av

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr94092
10 juli 2018 · 4 385 Inlägg

Är nog mest handhavande fel när ni inte får "sugluftaren" att funka..

Meaganeowner
10 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Den benämningen  " handhavandefel" gillar jag och förmodligen B-tema

Senast redigerat av Meaganeowner (10 juli 2018)

torsen
10 juli 2018 · 7 233 Inlägg

zzr94092 skrev:
Är nog mest handhavande fel när ni inte får "sugluftaren" att funka..

X 2!

caromania Forummoderator
10 juli 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Är nog mest handhavande fel när ni inte får "sugluftaren" att funka..

X 2!

X -2 eller hur man nu räknar.

Jag köpte en sådan och den funkade inte. Backventilen var kass. Den sög kort och gott.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr94092
10 juli 2018 · 4 385 Inlägg

Backventil? Den suger ju konstant!
Då vetefan hur den ser ut?

zzr94092
10 juli 2018 · 4 385 Inlägg

19-146 som omskrivs lite tidigare suger ju inte,den får du väl pumpa med orsaken själv,säger ju nästan sig självt att den inte kan funka..
Jag har K-9875 från Autoexperten

Senast redigerat av zzr94092 (10 juli 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juli 2018 · 13 734 Inlägg

Att trycka är den rätta vägen att gå men man ska ha den som aldrig blandar in luft utan trycker med vätska eller så luftar man på gamla hedligs sättet med 2personer.   Brukar använda mig av min son när jsg är hemma och mekar är jag hos polarn så har han en riktig bromsluftarr och den är riktigt smidig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
11 juli 2018 · 7 233 Inlägg

Growe skrev:
Att trycka är den rätta vägen att gå men man ska ha den som aldrig blandar in luft utan trycker med vätska eller så luftar man på gamla hedligs sättet med 2personer.   Brukar använda mig av min son när jsg är hemma och mekar är jag hos polarn så har han en riktig bromsluftarr och den är riktigt smidig


Håller inte med. Om man fått in luft i ABS-blocket MÅSTE MAN tillgripa sugmetoden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang