7038
Sök

Passat 2009, byte hjullager fram

4 Inlägg
2 september 2018
Trådstartare
Hej!
Som rubriken säger, behöver byta hjullager fram på min Passat kombi - 09.
Tänkte fråga vad man behöver för nå verktyg för att göra detta själv?

Tacksam för svar och tips.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 september 2018
Man köper inte verktyg som man bara använder i stort sett bara 1 gång.
Gör som jag, kör till kalle på hörnet så slipper du dels det komplicerade jobbet, slipper köpa verktyg, och sist men inte mist, en massa onödiga svordomar..
Senast redigerat av bilknuffaren (2 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
2 september 2018
Trådstartare
Visserligen, men då de redan är bytt dom två bakre och ett fram nu är dåligt så räknar jag med att det här kommer återkomma så jag lär nog behöva byta fler gånger, tyvärr. Så jag ser de som en investering plus att jag får lära mig nåt.
Sen är det billigare att göra själv när man har barn man hellre lägger pengar på.

1 354 Inlägg
2 september 2018
https://www.skruvat.se/Haynes-Reparatio … 04667.aspx

https://youtu.be/j3nrD4eiQYM

Här har du nog typ all info du behöver. Köp en haynes, kolla youtube videon så ser du vad du behöver och hur du gör. Haynes boken kan KANSKE finnas på svenska.
Lycka till, aldrig fel att försöka ta hand om sin bil själv!

2 253 Inlägg
2 september 2018
En press eller ett verktyg för att trycka i och ur  lagret. Består av adaptrar och gängad stång.
Verktyget kostar väl dryga 1000 kr.
Bra med detta är att man inte behöver plocka ned fjäderben, eller länkarm bak.
Hjulinställningen påverkas inte.

Eller en press, hembyggd för 1000 kr.

Att få ur yttre lagerbanan brukar gå enkelt om man drar två svetsträngar, tvärs över banan, på insidan, där kulorna normalt rullar.
Inre banan brukar jag slipa ett spår i och hösen slå med en lämplig huggmejsel och slägga. Härdade så de spricker lätt.

Så gäller det att pressa in lagret, med ett av akternativen ovan.

Bör man sig sen rätt åt, behövs ingen hjulinställning...
Senast redigerat av Meaganeowner (2 september 2018)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 september 2018
Jaha, då är det till att börja svära då. .sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 583 Inlägg
2 september 2018
Vad pratar du om ? Har du inte  sett filmen? Lagret är ju en hel hubb!
Senast redigerat av zzr94092 (2 september 2018)

2 253 Inlägg
3 september 2018
Såg filmen. Ursäkta jag hade fel.

Vad smidigt på nyare bilar..
Senast redigerat av Meaganeowner (3 september 2018)

4 583 Inlägg
3 september 2018
Ännu lättare på dom som inte är bultade..typ Volvo från -07

4 Inlägg
3 september 2018
Trådstartare
Jo precis, det är en hel modul man byter nu. Men på VW verkar det vara en del specialskruvar och muttrar för att ta lös och det är dom jag är ute efter. Specifikt den där torx m12 för att lossa dom fyra på baksidan av lagret.
Senast redigerat av Dreamslayer (3 september 2018)

1 354 Inlägg
3 september 2018
Dreamslayer skrev:
Jo precis, det är en hel modul man byter nu. Men på VW verkar det vara en del specialskruvar och muttrar för att ta lös och det är dom jag är ute efter. Specifikt den där torx m12 för att lossa dom fyra på baksidan av lagret.

Nja alltså special är väl ingen av bultarna eller skruvarna. Det såg däremot ut som att det var några ”engångs” skruvar som du lär införskaffa. Centrumbulten(?) till exempel och de fyra torx skruvarna såg ut som engångs. Du verkar behöva en vanlig hylssats och torxhylsan köper du på biltema exempelvis. Eventuellt någon avdragare till det gamla hjullagret men det borde gå med lätt våld med hammare.

Har du inte tummen mitt i handen så klarar du det! Lycka till smile Och kom ihåg att säkra bilen med pallbock om du inte kör med lyft..

Avstängd
10 388 Inlägg
3 september 2018
Sen ska man väl ha tur att lyckas pressa/dra ut ut hela "kassetten"/modulen/hubben också utan press, och det är inget som är någon garanti.

Köper man ett "hjullager av kvalité" får man ofta med alla 5 bultarna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 354 Inlägg
4 september 2018
it_mutt skrev:
Sen ska man väl ha tur att lyckas pressa/dra ut ut hela "kassetten"/modulen/hubben också utan press, och det är inget som är någon garanti.

Dom bultarna är av engångs? Isåfall för TS skull, var noggrann med att få med dom bultarna. Det brukar vara av stor vikt att man byter ut dem isåfall.

4 Inlägg
4 september 2018
Trådstartare
Mack855 skrev:
it_mutt skrev:

Dom bultarna är av engångs? Isåfall för TS skull, var noggrann med att få med dom bultarna. Det brukar vara av stor vikt att man byter ut dem isåfall.

Ska vara noggrann med att se till att dom följer med isåfall, tack så mycket.

Avstängd
10 388 Inlägg
4 september 2018
Mack855 skrev:
it_mutt skrev:

Jag antar det just med tanke på att man får med dom vid köp av "dyrare" (läs; "allmänt erkänd kvalité") lagerkassetter.

"Centrumbultar" har jag däremot återanvänt förr, eller ja, återdragit. Å andra sidan, kan man få med nya bultar för någon tjuga extra, så är det givetvis dumt att snåla.

Det är ju däremot inte helt ovanligt att XZN-bultarna ger upp i skallarna. De sitter trots allt rätt utsatt till där de sitter. Så, om de följer med för att de de facto ÄR engångs, eller för att de normalt sett är i tokdåligt skick efter XXXXX mil, låter jag vara osagt

Men, för TS' skull får vi hålla tummarna smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök