Svetsdiff på vintern, fördjävligt eller körbart?

tewo22
17 september 2018 · 118 Inlägg

Kan man ha svetsdiff på vintern och ändå kunna föra fordonet som om det vore normalt när man väl vill?
Vill helst undvika att bilen sparkar ut bakdelen helt ofrivilligt när jag ska köra ut i en fyrvägskorsning när det blir grönt.

Senast redigerat av tewo22 (17 september 2018)

Utmarks-Loke
18 september 2018 · 5 813 Inlägg

Det är ju på halt underlag som det faktiskt går att köra svetsad diff någorlunda bra

torsen
18 september 2018 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är ju på halt underlag som det faktiskt går att köra svetsad diff någorlunda bra

Har du själv kört med svetsdiff/AGA-diff eller automatisk diffspärr på vintern?
Det har jag!
Mycket mycket vanskligt på halt underlag och vardagskörning.
I spenaten något heeeeelt annat!
Bättre alternativ är en torsen, t ex Val Racing, "i baken".
Allra bäst är en ARB, eller liknande.
Har själv provat alla alternativ sedan början på tjugohundratalet.
Torsen ger mest för pengarna, när man, och det går fort, lärt sig köra med torsen.

En automatisk diffspärr, typ Lock Right, får du för 1.200 till 2.000:-.
En torsen, typ Val Racing(som är ställbar), får du för 4.000:- och uppåt.
En ARB, eller motsvarande, är betydligt dyrare p g a installationen. Delarna finns för Kinatillverkade kopior från 10.000:-. Räkna med närmare en dag på verkstad med erfaren tekniker.

Så svaret på frågan/rubriken blir: "för djävligt på vintern med svetsdiff vid dd(Daily driving)"

simlar
18 september 2018 · 5 516 Inlägg

Med svetsdiff vill bilen lägga ut på ställ i varje kurva, så nej inget att rekommendera i tät stadstrafik.

En till negativ sak med svetsdiff på vintern är att den skickar ut bakändan om man råkar ta en kurva lite väl fort även om man inte tänkt sladda, man måste hålla lägre hastighet i kurvorna än med öppen diff om man inte vill lägga ut på ställ.

Fördelen med svetsdiff är att man tar sig iväg bättre än med öppen diff och är fruktansvärt fin att sladda med men inget att rekommendera för pendling till och från jobbet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tewo22
19 september 2018 · 118 Inlägg

Tack för alla grymma svar! Jag tror jag väljer att avstå från svetsen smile

torsen
19 september 2018 · 7 198 Inlägg

Ett utmärkt alternativ till slirförhindrande anordningar är handbromsen - om den går på drivhjulen.
Kommer ni "inte igång" p g a a ett av drivhjulen slirar, drag åt handbromsen måttligt och påbörja starten som vanligt men släpp succesivt på handbromsen.
Ett urgammalt knep - om man behärskar handbromsen - och den går på drivhjulen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 september 2018 · 13 673 Inlägg

torsen skrev:
Ett utmärkt alternativ till slirförhindrande anordningar är handbromsen - om den går på drivhjulen.
Kommer ni "inte igång" p g a a ett av drivhjulen slirar, drag åt handbromsen måttligt och påbörja starten som vanligt men släpp succesivt på handbromsen.
Ett urgammalt knep - om man behärskar handbromsen - och den går på drivhjulen.

Räddat mig några gånger när jag kört fast med bussen.   Dock svårt att reglera lagom när skiten går på luft men det fungerar fint om man fastnar i en grop med ett hjul näe det är blakis

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang