Drivknut hoppade isär under färd. Skrot eller laga? Bilder

KolGruvan
24 oktober 2018 · 991 Inlägg
#1

Volvo v70n classic.
Gjorde en u sväng till vänster så slutade bilen driva.  Höger drivknut hade hoppat isär.
Hur kan det komma sig?
Är det bara att sätta ihop igen?
Tog bort själva knuten å kan inte se något fel.
Det sitter en låsring längst ut på drivaxeln ska den sitta där när man trycker tillbaka knuten?



https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-7891af9a67f0f9938bdeedf64d6faae7.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-54918fbde38f1bc0e9c400825ce4b1c7.jpg

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Sukkan
24 oktober 2018 · 450 Inlägg
#2

Ja ringen ska sitta där när du knackar på den.

Meaganeowner
24 oktober 2018 · 1 877 Inlägg
#3

Den gången jag råkade ut för detta berodde på att det blivit bytt till en för kort drivaxel på en Saab 900..

Sukkan
24 oktober 2018 · 450 Inlägg
#4

Vi har haft några bilar på Jobbet som hoppat ur då ringen gått sönder.

KolGruvan
25 oktober 2018 · 991 Inlägg
#5

Tror jag byter den. Den måste ju hoppat isär av en anledning.  Kanske är sliten. Har ju gått 9k mil.
Får se om jag hittar nån på Internet

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
kunghippe
25 oktober 2018 · 173 Inlägg
#6

ja byt drivknuten dom är inte dyra och sätt dit låsringen sen är de bara köra igen

Meaganeowner
25 oktober 2018 · 1 877 Inlägg
#7

Byt du bara ring.

9000 mil är inget

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang