Ang. ett "tap-ande" ljud från bromsen/hjulet

jaka54
24 januari 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Bilens domkraft räcker men tänk på att dra åt handbromsen när du hissar upp hjulen i fram  och snurrar på framhjulen för handbromsen verkar på bakhjulen!
Fördelen med hydraulisk dom kraft är att du kan hissa upp hela framvagnen (bägge framhjulen) och sedan hela bakvagnen så att du kan snurra på två hjul i taget. Men den domkraften som följer med bilen måste du hissa upp en  sida i taget och ta ett hjul i taget ,alltså lossa och sätta dit domkraften fyra gånger.
En hydraulisk domkraft är ett måste när man meckar med bilar. Men bor man i lägenhet kan jag förstå att det blir lite bökigt. Då duger det med bilens domkraft.

MansAx
24 januari 2019 · 60 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bilens domkraft räcker men tänk på att dra åt handbromsen när du hissar upp hjulen i fram  och snurrar på framhjulen för handbromsen verkar på bakhjulen!
Fördelen med hydraulisk dom kraft är att du kan hissa upp hela framvagnen (bägge framhjulen) och sedan hela bakvagnen så att du kan snurra på två hjul i taget. Men den domkraften som följer med bilen måste du hissa upp en  sida i taget och ta ett hjul i taget ,alltså lossa och sätta dit domkraften fyra gånger.
En hydraulisk domkraft är ett måste när man meckar med bilar. Men bor man i lägenhet kan jag förstå att det blir lite bökigt. Då duger det med bilens domkraft.

Tack!

Ska prova med bilens egna först. Behöver bara snurra på högra bakhjulet då det är där det låter. Då gissar jag att jag har handbromsen och en växel i samt hissar vid högre bakhjul?

En annan fundering jag har är att även om jag hör ett ljud eller något som slår i inte har en aning om vad jag ska göra :smile

Meaganeowner
24 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Välkommen till en spännande värld..

Har du tänkt ta av ett hjul, så lossar du hjulbulten / hjulmuttrarna något först.

Och se till att du har något att palla upp bilen med, ifall du får för dig att lossa nåt hjul. Pallbockar är bra, med det går med en kubbe, staplade plankbitar o s v.
För en domkraft, origonal mekanisk eller hydraulisk, kan gå sönder, vika sig o s v.
Ligg aldrig under en bil, helt eller delvis utan ordentlig pallning på fast underlag!

Hänt några olyckor i bygden, senaste åren, med dödlig utgång.

Och dra fast ordentigt när bilen står på alla hjulen.

Muckluck
24 januari 2019 · 248 Inlägg

Om du lyfter med bilens orginal domkraft så lägg i p-broms och något framför/bakom framhjulen, kan räcka med att peta på bilen, för att det ska bära iväg, väldigt instabilt med orginal domkraft! smile

jaka54
24 januari 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Du kan inte dra åt handbromsen om du ska snurra på höger bakhjul!!! Då sitter ju hjulet fast!
Ska du snurra på höger bakhjul hissar du den sidan men ser till att du lägger träklossar under de övriga hjulen så bilen inte kommer i rullning.
Hör du ett skrapande ljud från höger bakhjul så kolla så inte bromsskölden ligger emot skivan! -Kan inte vara enklare!

Meaganeowner
25 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Ett mycket bra i lägg smile

marcus_robin
25 januari 2019 · 18 Inlägg

Hur gick det då? smile

MansAx
25 januari 2019 · 60 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Välkommen till en spännande värld..

Har du tänkt ta av ett hjul, så lossar du hjulbulten / hjulmuttrarna något först.

Och se till att du har något att palla upp bilen med, ifall du får för dig att lossa nåt hjul. Pallbockar är bra, med det går med en kubbe, staplade plankbitar o s v.
För en domkraft, origonal mekanisk eller hydraulisk, kan gå sönder, vika sig o s v.
Ligg aldrig under en bil, helt eller delvis utan ordentlig pallning på fast underlag!

Hänt några olyckor i bygden, senaste åren, med dödlig utgång.

Och dra fast ordentigt när bilen står på alla hjulen.

Fantastiskt vad hjälpsamma ni är här. Tack! Det är alltid lite krångligare på vintern, speciellt om man som jag bor i Stockholm utan garage. Jag känner mig lite novis fortfarande men "drömmen" är väl att kunna byta sommardäck/vinterdäck själv smile

Muckluck skrev:
Om du lyfter med bilens orginal domkraft så lägg i p-broms och något framför/bakom framhjulen, kan räcka med att peta på bilen, för att det ska bära iväg, väldigt instabilt med orginal domkraft! smile

Tack, lyfte upp den igår utan bromsklossar men den stod sig kvar! Men ett bra tips, verkligen.

jaka54 skrev:
Hej!
Du kan inte dra åt handbromsen om du ska snurra på höger bakhjul!!! Då sitter ju hjulet fast!
Ska du snurra på höger bakhjul hissar du den sidan men ser till att du lägger träklossar under de övriga hjulen så bilen inte kommer i rullning.
Hör du ett skrapande ljud från höger bakhjul så kolla så inte bromsskölden ligger emot skivan! -Kan inte vara enklare!

Tack Jaka! Jag lyfte upp den igår, men hade handbromsen i och kunde inte snurra hjulet. Nybörjarmisstag, självfallet. Sen frös jag så mycket om händerna så jag sänkte ner bilen igen och körde upp den på min parkeringsplats smile

Så jag ringer verkstaden som fixade mina klossar/skivor och försöker reklamera det pga ljudet så de fixar det.

Meaganeowner skrev:
Ett mycket bra i lägg smile

Tack för ert engagemang!!

MansAx
28 januari 2019 · 60 Inlägg

Hej alla,

Nu har jag varit hos verkstan och tänkte att det var intressant för er att veta vad som stod på.

Det var att handbromsskivan på bakre hjulet hade ett lager is som skapade hjudet. Mekanikern gav mig som tips att köra runt med ett hack i handbromsen så att det skulle slipas bort smile

Så nu vet vi ! Tack igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang