Köra med ett belägg vänster bak?

Nevadacontra
18 mars 2019 · 234 Inlägg

Försökte mig på för några dagar sedan att byta bromsbelägg bak, när jag skulle skruva in kolven igen råkade jag skruva åt fel håll så kolven kom lite för långt ut så fick inte i de gamla eller de nya beläggen igen..

Fick sätta i åtminstone ett belägg, inte på den sidan som kolven är utan den andra.
Ska köra till Biltema imorgon och köpa ett bromskolvsverktyg och sen in på OKQ8 som ligger granne för att hissa upp bilen. 4 mil totalt. Vad kan hända om jag kör med ett belägg på vänster däck bak? Kan kolven lossna eller att jag inte får in den igen?

zzr94092
18 mars 2019 · 4 369 Inlägg

Bromspedalen kommer att gå i botten,inga bromsar!!!

Nevadacontra
18 mars 2019 · 234 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bromspedalen kommer att gå i botten,inga bromsar!!!

Låter inte bra nånstans!
Om jag skiftar bromsbelägget till kolvens sida innan jag åker, blir det bättre då?

M123
18 mars 2019 · 962 Inlägg

Nevadacontra skrev:

zzr94092 skrev:
Bromspedalen kommer att gå i botten,inga bromsar!!!

Låter inte bra nånstans!
Om jag skiftar bromsbelägget till kolvens sida innan jag åker, blir det bättre då?

Nej det här är inte bra någonstans!!!!

Be om skjuts, åk taxi eller vad som helst men inte att sätta dig i en bil med felande bromsar.
För allas säkerhet lägg ner det där och åk inte en meter med bilen innan du har ordnat den körduglig för trafik.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Meaganeowner
18 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Kolven kommer att tryckas ut helt och hållet i och med att det är flytande ok som glider på glidpinnarna
Några försök till bromsningar så rinner all bromsolja ut.
Och då får du det roliga jobbet med att lufta alla bromsar, inklusive ABS om du har sådan. Dessutom får du ingen bromsverkan alls, så snart oljan i reservoaren tar slut. Detta även fast du har 2 - kretsystem.

Typ livsfarligt. Händer det en olycka, så ligger du risigt till, då du gjort bilen utan bromsar.

torsen
18 mars 2019 · 7 189 Inlägg

Vet ju inte vad det är för bil, och därmed om den har ABS.
Jag har inte råkat ut för samma sak, men nästan.
Tur i oturen att du blivit "bromslös" bak.
Utgår från att bilen är så modern att den har 2-krets bromskraftfördelning, och att denna är delad framaxel/bakaxel.
För det är framhjulen som svarar för cirka 80% av bromsförmågan.
Hade det varit tvärt om hade jag inte drömt om att föreslå följande:
Skruva loss bromsledningen/-ledningarna till bakhjulen vid huvudbromscylindern.
Tag samtidigt noga hand om utrinnande bromsvätska.(bromsvätska angriper lackering)
Har du möjlighet att "plugga" bakkretsen, så gör det(gjorde jag).
Provbromsa, med motorn gående så att bromsservot är aktiverat, och se att det säkert finns bromsvätska i behållaren/kammaren för främre bromskretsen.
Bromspedalen kommer att gå NÄSTAN I BOTTEN, men inte helt - det finns bromsverkan kvar.
Kör därefter MYCKET FÖRSIKTIGT de 4 milen, med vetskap om att du har 20 % mindre bromsförmåga.
Du förlorar en del bromsvätska, men du hade nog i alla fall tänkt göra ett byte.
Har du ABS på bilen kan det bli lite extra bekymmersamt att lufta(ABS-blocket).
Men så har jag i ett fall gjort(med bil utan ABS).
Lycka till och berätta hur du gjort.

OCH DU - GLÖM INTE ATT BROMSPEDALEN TAR LÄNGRE NER!!!!!!!!!!

Meaganeowner
18 mars 2019 · 2 250 Inlägg

.

Ett bra råd! 

Och så får TS lära, sig att lufta bromssystem och hur hela bromssystemet är uppbyggt på din egna bil.
Mycket lärorikt.

Passa då på att byta bromsvätska i hela bromssystemet.

(Om du redan tryck ut kolven, så att bromsvätska läckt ut, så måste systemet luftas.)

.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 mars 2019)

rcy
18 mars 2019 · 1 705 Inlägg

Nej, det är inte ett bra råd!

Att lära sig den tekniska biten och hur ett bromssystem fungerar kan jag väl gå med på att det är bra, men att rekommendera någon att åka omkring i en bil med ett handikappat bromssystem är fan inte ok någonstans!

Ställ bilen och fixa annan transport till Biltema, eller lämna tillbaks körkortet där du köpte flingpaketet du fick det i!

uhlin
18 mars 2019 · 2 829 Inlägg

Gissar på att det är en kia ceed -13 som finns uppe på TS sida.

Säger som andra, åk inte en meter på vägarna innan du fixat detta med bromsar.

Att åka med ett belägg innebär att du är utan bromsar och vad gör du om du behöver tvärnita för nån, ex. ett barn som springer ut? Ja, man behöver ju inte dra upp det värsta scenario...men tänk om?

Låna en bil med bromsar, be om skjuts, ta bussen, vad som helst men inte den bilen.

Senast redigerat av uhlin (18 mars 2019)

Meaganeowner
18 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Sista inlägget jag skrev.

Givetvis ett DÅLIGT RÅD!

Skrivet sarkastiskt!!!!


Bromsvätskan tar ju slut omgående. Med oanade följder.


Skrev det som avskräckande, för det innebär ju givetvis förutom den omedelbara faran, ett mycket större jobb.
Som TS inte verkar ha kunskap om.

Bilen ska stå stilla tills bromsarna är ordnade. Inte ens körd till verkstad.

Kommer en bil in på besiktningen, med ett sånt fel, blir det omgående körförbud på platsen!

Senast redigerat av Meaganeowner (18 mars 2019)

pim_pim
18 mars 2019 · 17 Inlägg

Ingen minns en fegis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang