Missljud efter nyinstallerat slutsteg

Qalisto
14 maj 2019 · 15 Inlägg

Hej folket,

Behöver lite hjälp med ett rätt konstigt fel som uppstått efter att vi installerat ett slutsteg, nya högtalare och nytt kablage i vår V70N -06.

Till att börja med valde vi att behålla original huvudenhet (HU-650) för att behålla funktionalitet som rattknappar och backsensor ljud.
För att få ut lågnivå från huvudenheten använde vi en 6pin original adapter.

Utförlig beskrivning av problemet:
Efter att vi kopplat allting enligt nedan (jord på minus-polen på batteriet), så fick vi ljud på samtliga högtalare i bilen, till en början med lite surr (med endast tändningen på), mest påtagligt i diskanterna-- som sedan övergick till vinande ljud i takt med motorvarv när vi startade bilen.
Dålig jord (?) tänkte vi, och bytte från minus-polen till en befintlig jordpunkt i skuffen, men högtalarna behöll då samma surr som innan, och när vi startade bilen så började det vina igen (i takt med motorvarv).

Nu kanske vi blev giriga, men vi ville ändå testa hur det lät när vi höjde volymen på huvudenheten (det ska tilläggas att vi inte höjde speciellt mycket):
Till en början lät det bra, men efter ett tag så började det låta dåligt ur den ena diskanten (vänster fram), och kort där efter så började det brumma-- eller nästan tjuta ur samma diskant. När vi sänkte ljudet på huvudenheten fortsatte diskanten låta på samma sätt, och fortsatte även att låta när vi stängde av huvudenheten.

Nu låter det konstant ur diskanten och vi har ingen aning om varför. Lösningen var att koppla ur slutsteget helt tillsvidare.
Vad kan ha hänt?

Det är kopplat på följande vis:
Från hu, lågnivå och remote -> slutsteg
Högtalarkablar (2.5mm) från slutsteg -> högtalare i samtliga fyra dörrar

I framdörrarna har vi även två diskanter-- som är kopplade från högtalarna i samma dörr (m. inbyggt delningsfilter).

Konstant ström från batteriet (20mm) till slutsteg-- ca 1m längd.

Jord (20mm) ca 1m längd, testat på flera ställen utan resultat:
* kopplat till minus-polen på batteriet
* kopplat till befintliga jordpunkter i skuffen, mot plåt

Hoppas ni har nå bra tips!

Saab Turbo X "Sleipner" (2008)
Bassiehof
14 maj 2019 · 1 777 Inlägg

Vad är "befintliga jordpunkter"? Läs guiden om jord här ovanför. Det låter som en jordslinga.

jwldnr
15 maj 2019 · 16 Inlägg

Bassiehof skrev:
Vad är "befintliga jordpunkter"? Läs guiden om jord här ovanför. Det låter som en jordslinga.

Exempelvis här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-3bdcb58c627338f331c475b2c103f3b5_large.jpg

jwldnr
20 maj 2019 · 16 Inlägg

En liten uppdatering:

Till en början hade vi inte kollat och skruvat ner frekvens och gain på steget innan vi testade setupen.

Det "tjutande" ljudet ur diskanten försvann efter att vi dragit ny ordentlig jord till steget-- och sänkt gain och frekvens på steget till dess lägsta nivåer.
Generatorvinet försvann även med gain i botten.

På 0 gain så fungerar ljudet, utan generatorvin men ljudet är väldigt tråkigt (original, utan steg)
Genom att höja gain på slutsteget så höjs även generatorvinet när bilen är på. Ljudet blir även mycket fylligare och väldigt trevligt. Vi testade att höja gainen till 5-6 och det är nånstans här vi vill ligga. Tyvärr är generatorvinet olidligt på denna nivå.


Som referens har steget gain 0-10.

Vår gissning är att vi lyckats bränna signaljorden. Vi ska testa att jorda ytterhöljet på rca kablarna med chassit på stereon. Finns det någon nackdel med att låta detta vara en permanent lösning?

Vi tänkte även dra ny jord från samma jordpunkt i skuffen till huvudenheten. Denna kan dock bli något lång (ca 4m)-- Är detta ett problem?

Senast redigerat av jwldnr (20 maj 2019)

Meaganeowner
20 maj 2019 · 2 250 Inlägg

En jord till sluteget. Från chassiet i skuffen. Chassiet är en perfekt ledare, du behöver inte dra separat jordkabel/minuskabel.

Bryt jorden i signalkablarna, men bara i ena änden, vilken ände spelaringen roll.

Med flera jordar, så får du vanligtvis slingor, som lätt fångar upp elektromagnetiska fält.

.

jwldnr
20 maj 2019 · 16 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En jord till sluteget. Från chassiet i skuffen. Chassiet är en perfekt ledare, du behöver inte dra separat jordkabel/minuskabel.

Bryt jorden i signalkablarna, men bara i ena änden, vilken ände spelaringen roll.

Med flera jordar, så får du vanligtvis slingor, som lätt fångar upp elektromagnetiska fält.

.

Snyggt! Tack.
Om jag har två låg nivå kablar, behöver jag jorda båda i varsin ände?

Återkommer med resultat

jwldnr
23 maj 2019 · 16 Inlägg

jwldnr skrev:

Meaganeowner skrev:
En jord till sluteget. Från chassiet i skuffen. Chassiet är en perfekt ledare, du behöver inte dra separat jordkabel/minuskabel.

Bryt jorden i signalkablarna, men bara i ena änden, vilken ände spelaringen roll.

Med flera jordar, så får du vanligtvis slingor, som lätt fångar upp elektromagnetiska fält.

.

Snyggt! Tack.
Om jag har två låg nivå kablar, behöver jag jorda båda i varsin ände?

Återkommer med resultat

Ytterligare en uppdatering:

Vi testade att jorda om huvudenheten på samma jordpunkt som slutsteget (denna kabel blev ca 3 meter lång, och ganska tunn (2.5mm^2)-- utan result (fortfarande generatorvin)

Fråga:
Eftersom huvudenhetens chassi är jordat-- kan jag dra en tjock 20mm^2 jordkabel från chassit, till en jordpunkt i chassit på bilen för att få bättre jord? och samtidigt behålla den befintliga tunnare jordkabeln kopplad kontakten?

Vi testade även att jorda lågnivå kablarna, detta medförde endast ytterligare brus.

Vi plockade även ut huduvenheten och använde voltmätarens förbindelsetest med ljud mellan ytterdel på lågnivå utgången och jord på huvudenheten och det lät, vilket betyder att signaljorden inte brunnit (rätta mig om jag har fel).

Vi testade även att bara driva högtalarna fram (med endast en lågnivå kabel inkopplad, istället för två) för att se om det hjälpte, men icke.

Sedan testade vi att dra ut båda lågnivå kablarna från slutsteget och då försvann allt missljud (vad betyder detta?)

Hur rekommenderar ni att vi går vidare i vår sökning? Alla tips är bra tips.

Senast redigerat av jwldnr (23 maj 2019)

jwldnr
25 maj 2019 · 16 Inlägg

Någon som har en idé?

jwldnr
30 maj 2019 · 16 Inlägg

Upddatering: Letar fortfarande svar..

Köpte två st lågnivå "Ground Loop Isolators" från MDS i ett försök att få bort generatorvinet, och det fungerade till viss del:
Generatorvinet försvann, men andra ljud uppstod (eller förvärrades), det var framförallt ett svagt "brummande" och när AUX läget var inställt på huvudenheten, men ingen telefon var inkopplad så klickade det i högtalarna. Detta försvann när man kopplade inte telefonen.
Någon som har en förklaring?

Sedan undrar jag fortfarande om jag kan "extra jorda" chassit på huvudenheten genom att dra en kabel från chassit på huvudenheten till en jordpunkt nära denna?

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang