Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En -90 240 som är reggad med B230FK som är tänkt att bli en sån där lagom bil att åka på lite träffar och ha kul i under somrarna.

Marlboroman

  • 30 Följare
  • 3 526 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 17:32
Marlboroman
2 maj · 7 920 Inlägg
#21

Det är en del jobb, speciellt om man saknar en press. Men med lite tålamod och ett rejält skruvstäd så brukar man fixa det mesta utan större bekymmer.

Marlboroman
3 maj · 7 920 Inlägg
#22

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8042f3554bef455e327ea4e6c6e17bca.jpg

Bromssköldarna och styrstagen på plats igen bland lite annat mindre pyssel som gjorts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ae49918f5bb14e65ace92aef9c3419fa.jpg

Passat på att bygga bort den förvisso fungerande men inte så snygga pluggningen av röret. Gjorde en platta av en bit aluminium och klippte till en packning. Har man ingen hålpunch för att göra hål i packningsmaterialet så visade det sig att det gick lika bra med änden på en potatisskalare big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b023e0f5fb2dc54e795dcfd3092da3ec.jpg

Här tog min tänkta helg i garaget slut. Det gick bra att få ur dem gamla hjullagren, men dem nya gick inte dit hur jag än försökte. Plockade till slut fram skjutmåttet för att kontrollera och det var inte så konstigt att dem nya lagren inte gick dit. Dem var mellan 6 och 9 tiondelar(!) större än dem gamla jag knackat ur.

EDIT: Det visade sig senare att jag köpt fel lager. Jag hade köpt den nyare varianten som är större av misstag

Senast redigerat av Marlboroman (25 maj )

InTheWhite
3 maj · 1 529 Inlägg
#23

Nöden är uppfinningarnas moder heter det ju! tongue Blev betydligt snyggare med pluggningen.

Vad var det för lager då?

Marlboroman
3 maj · 7 920 Inlägg
#24

InTheWhite skrev:
Vad var det för lager då?

Det går väl kanske att googla fram tillverkaren via numret på dem, men dem säljs via Professional Parts Sweden.

EDIT: Håller dock på och dubbelkollar om det finns några andra lager jag skulle ha haft egentligen. Vart lite fundersam när jag började leta efter andra lager igår och alla tillverkare verkar speca samma mått som dessa.

Senast redigerat av Marlboroman (4 maj )

InTheWhite
3 maj · 1 529 Inlägg
#25

Marlboroman skrev:

InTheWhite skrev:
Vad var det för lager då?

Det går väl kanske att googla fram tillverkaren via numret på dem, men dem säljs via Professional Parts Sweden.

Aha! Dom brukar ju annars ha hyggliga delar.

Marlboroman
25 maj · 7 920 Inlägg
#26

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-87a442dee0f61aeacc8539a434d4ef73.jpg
Att hjullagren inte passade var inte så konstigt skulle det visa sig senare. Det finns 2 versioner till 240 och jag hade köpt fel. Jag borde ha kontrollmätt innan men så är det ibland.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-813783cd20e12ed582dfa01be7527ee0.jpg
Och med rätt grejer var det en smal sak att knacka dit nya lager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2610f8d3ded6c3c25625bdf8ea17f0ec.jpg
Vilket i sin tur innebar att jag kunde ställa ner den på alla 4 för första gången på länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ad375ef5d2aa271b6e05bc17d4cb886c.jpg
Lite jobb kvar innan det är dags att ta en provtur. Och en tvätt!

Marlboroman
6 juni · 7 920 Inlägg
#27

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-eb8731dcd90f8df1f7ac14d1e0551701.jpg

Och som vanligt så är det ju allt smått som ska göras på slutet som tar tid. Och mycket av det jobbet syns inte. Bromsar som ska luftas, justering av downpipen så den förhoppningsvis inte ligger emot ramen längre, lite kabeldragning att snygga till, ett oljeläckage att kolla över, flytta spolarbehållare och en massa annat smått... När man väl börjar så kommer man på allt det där man skulle ha gjort tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f09711720f9f30f7964e1e1e0490c4d2.jpg

Men nu är det dags att ställa på den och få ut och prova den lite i helgen. Och det hoppas jag och räknar att det ska gå bra så den kan fungera som bruksbil under sommaren.

TheSame Creeper
6 juni · 170 Inlägg
#28

Håller tummarna för att allt ska bra. Kul att sen en gammal 240 i fint skick!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Marlboroman
8 juni · 7 920 Inlägg
#29

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f96ef29027ff8e49bdcd5f9e9ff0d7b9.jpg

Efter några mindre kontroller så var det dags att ta en provtur. Den vart dock avsevärt kortare än planerat. Så nu har jag en ganska lång lista på mest småsaker att fixa innan det är dags för ett nytt försök. Dem 2 största problemen är att fläkten inte verkar vilja starta och att undre kylarslangen läker. Men nya slangar finns på lager och så lär jag dubbelkolla kablaget till fläkten eller dra nytt. Avgassystemet är i behov av nya upphängningar, men såna har jag också.

TheSame skrev:
Håller tummarna för att allt ska bra. Kul att sen en gammal 240 i fint skick!

Ja, det börjar bli sällan man ser dem, men jag ska göra mitt bästa med denna smile

Senast redigerat av Marlboroman (8 juni )

TheSame Creeper
8 juni · 170 Inlägg
#30

Byta kylarslang och avgas upphängning är ju ändå ganska enkelt. El problem kan vara betydligt jobbigare dock.

Lite Concept Vista på plast listerna nertill hade gjort susen för utseendet!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Marlboroman
8 juni · 7 920 Inlägg
#31

Det är ju inga saker som är oöverkomliga, men listan vart rätt lång. Men det är ju bara att hugga i. Det är inte bara concept vista som behövs. Den behöver poleras och fixa framfälgarna också, men det kommer.

Marlboroman
för 18 timmar sedan · 7 920 Inlägg
#32

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-57c81f3f4ead23e5670f77edfa30ec38.jpg

Dem "något" trött gummiupphängningarna till avgassystemet byttes och så fick jag kapa lite i en hängare på mittendämparen så den gick fri från golvet. Så nu borde det inte vara lika mycket oljud under bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c17f2021792adffd00cf3082f82dfdd4.jpg

Eftersom den nedre kylarslangen läkte under provturen så vart det att byta ut slangar till kylsystemet. Det har droppat lite på golvet under vintern, men under provturen så vart det en liten pöl ganska direkt när man stannade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7c2115913a7b60a4009a825b1e43adbf.jpg

Slangarna till oljekylaren var inga höjdare att byta med oljefiltret på plats, men det gick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-22b9856f28d2b6cfe640a757b48fda5c.jpg

Nya slangar, nytt expansionskärl och lite färg på fästet till kärlet. Handlat glykol så jag kan fylla på igen och så ska jag fixa några småsaker innan det är dags för provtur #2 i hopp om att det funkar bättre denna gång.

TheSame Creeper
för 17 timmar sedan · 170 Inlägg
#33

Ja du, de där oljekylar slangarna var ett helvette. Inget jag gärna gör igen. Sjukt lyft med nytt expansionskärl!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Marlboroman
för 17 timmar sedan · 7 920 Inlägg
#34

Det är ju en lite dum konstruktion, men jag har försökt sätta slangklämmorna så att man kan komma åt dem enkelt i framtiden. Nytt expansionskärl är ett måste! Dels så litar jag inte på gammal plast och så ser dem ju så illa ut med tiden. Sett flera som gjort snyggt under huven - men inte bytt kärlet och jag kan inte begripa det. Så dyra är dem inte, speciellt inte när man tänker på vilket lyft det kan bli för intrycket!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang