Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En 240 med B230FK och M90. Nu blir det uppgradering till 19T.
  • 94 Följare
  • 118 121 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 december 2023
Marlboroman
2 maj 2019 · 8 225 Inlägg

Det är en del jobb, speciellt om man saknar en press. Men med lite tålamod och ett rejält skruvstäd så brukar man fixa det mesta utan större bekymmer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
3 maj 2019 · 8 225 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8042f3554bef455e327ea4e6c6e17bca.jpg

Bromssköldarna och styrstagen på plats igen bland lite annat mindre pyssel som gjorts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ae49918f5bb14e65ace92aef9c3419fa.jpg

Passat på att bygga bort den förvisso fungerande men inte så snygga pluggningen av röret. Gjorde en platta av en bit aluminium och klippte till en packning. Har man ingen hålpunch för att göra hål i packningsmaterialet så visade det sig att det gick lika bra med änden på en potatisskalare big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b023e0f5fb2dc54e795dcfd3092da3ec.jpg

Här tog min tänkta helg i garaget slut. Det gick bra att få ur dem gamla hjullagren, men dem nya gick inte dit hur jag än försökte. Plockade till slut fram skjutmåttet för att kontrollera och det var inte så konstigt att dem nya lagren inte gick dit. Dem var mellan 6 och 9 tiondelar(!) större än dem gamla jag knackat ur.

EDIT: Det visade sig senare att jag köpt fel lager. Jag hade köpt den nyare varianten som är större av misstag

Senast redigerat av Marlboroman (25 maj 2019)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
InTheWhite
3 maj 2019 · 2 151 Inlägg

Nöden är uppfinningarnas moder heter det ju! tongue Blev betydligt snyggare med pluggningen.

Vad var det för lager då?

Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Marlboroman
3 maj 2019 · 8 225 Inlägg

InTheWhite skrev:
Vad var det för lager då?

Det går väl kanske att googla fram tillverkaren via numret på dem, men dem säljs via Professional Parts Sweden.

EDIT: Håller dock på och dubbelkollar om det finns några andra lager jag skulle ha haft egentligen. Vart lite fundersam när jag började leta efter andra lager igår och alla tillverkare verkar speca samma mått som dessa.

Senast redigerat av Marlboroman (4 maj 2019)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
InTheWhite
3 maj 2019 · 2 151 Inlägg

Marlboroman skrev:

InTheWhite skrev:
Vad var det för lager då?

Det går väl kanske att googla fram tillverkaren via numret på dem, men dem säljs via Professional Parts Sweden.

Aha! Dom brukar ju annars ha hyggliga delar.

Marlboroman
25 maj 2019 · 8 225 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-87a442dee0f61aeacc8539a434d4ef73.jpg
Att hjullagren inte passade var inte så konstigt skulle det visa sig senare. Det finns 2 versioner till 240 och jag hade köpt fel. Jag borde ha kontrollmätt innan men så är det ibland.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-813783cd20e12ed582dfa01be7527ee0.jpg
Och med rätt grejer var det en smal sak att knacka dit nya lager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2610f8d3ded6c3c25625bdf8ea17f0ec.jpg
Vilket i sin tur innebar att jag kunde ställa ner den på alla 4 för första gången på länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ad375ef5d2aa271b6e05bc17d4cb886c.jpg
Lite jobb kvar innan det är dags att ta en provtur. Och en tvätt!

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
6 juni 2019 · 8 225 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-eb8731dcd90f8df1f7ac14d1e0551701.jpg

Och som vanligt så är det ju allt smått som ska göras på slutet som tar tid. Och mycket av det jobbet syns inte. Bromsar som ska luftas, justering av downpipen så den förhoppningsvis inte ligger emot ramen längre, lite kabeldragning att snygga till, ett oljeläckage att kolla över, flytta spolarbehållare och en massa annat smått... När man väl börjar så kommer man på allt det där man skulle ha gjort tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f09711720f9f30f7964e1e1e0490c4d2.jpg

Men nu är det dags att ställa på den och få ut och prova den lite i helgen. Och det hoppas jag och räknar att det ska gå bra så den kan fungera som bruksbil under sommaren.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TheSame Creeper
6 juni 2019 · 176 Inlägg

Håller tummarna för att allt ska bra. Kul att sen en gammal 240 i fint skick!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
Marlboroman
8 juni 2019 · 8 225 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f96ef29027ff8e49bdcd5f9e9ff0d7b9.jpg

Efter några mindre kontroller så var det dags att ta en provtur. Den vart dock avsevärt kortare än planerat. Så nu har jag en ganska lång lista på mest småsaker att fixa innan det är dags för ett nytt försök. Dem 2 största problemen är att fläkten inte verkar vilja starta och att undre kylarslangen läker. Men nya slangar finns på lager och så lär jag dubbelkolla kablaget till fläkten eller dra nytt. Avgassystemet är i behov av nya upphängningar, men såna har jag också.

TheSame skrev:
Håller tummarna för att allt ska bra. Kul att sen en gammal 240 i fint skick!

Ja, det börjar bli sällan man ser dem, men jag ska göra mitt bästa med denna smile

Senast redigerat av Marlboroman (8 juni 2019)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TheSame Creeper
8 juni 2019 · 176 Inlägg

Byta kylarslang och avgas upphängning är ju ändå ganska enkelt. El problem kan vara betydligt jobbigare dock.

Lite Concept Vista på plast listerna nertill hade gjort susen för utseendet!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
Marlboroman
8 juni 2019 · 8 225 Inlägg

Det är ju inga saker som är oöverkomliga, men listan vart rätt lång. Men det är ju bara att hugga i. Det är inte bara concept vista som behövs. Den behöver poleras och fixa framfälgarna också, men det kommer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
16 juni 2019 · 8 225 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-57c81f3f4ead23e5670f77edfa30ec38.jpg

Dem "något" trött gummiupphängningarna till avgassystemet byttes och så fick jag kapa lite i en hängare på mittendämparen så den gick fri från golvet. Så nu borde det inte vara lika mycket oljud under bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c17f2021792adffd00cf3082f82dfdd4.jpg

Eftersom den nedre kylarslangen läkte under provturen så vart det att byta ut slangar till kylsystemet. Det har droppat lite på golvet under vintern, men under provturen så vart det en liten pöl ganska direkt när man stannade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7c2115913a7b60a4009a825b1e43adbf.jpg

Slangarna till oljekylaren var inga höjdare att byta med oljefiltret på plats, men det gick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-22b9856f28d2b6cfe640a757b48fda5c.jpg

Nya slangar, nytt expansionskärl och lite färg på fästet till kärlet. Handlat glykol så jag kan fylla på igen och så ska jag fixa några småsaker innan det är dags för provtur #2 i hopp om att det funkar bättre denna gång.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TheSame Creeper
16 juni 2019 · 176 Inlägg

Ja du, de där oljekylar slangarna var ett helvette. Inget jag gärna gör igen. Sjukt lyft med nytt expansionskärl!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
Marlboroman
16 juni 2019 · 8 225 Inlägg

Det är ju en lite dum konstruktion, men jag har försökt sätta slangklämmorna så att man kan komma åt dem enkelt i framtiden. Nytt expansionskärl är ett måste! Dels så litar jag inte på gammal plast och så ser dem ju så illa ut med tiden. Sett flera som gjort snyggt under huven - men inte bytt kärlet och jag kan inte begripa det. Så dyra är dem inte, speciellt inte när man tänker på vilket lyft det kan bli för intrycket!

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
23 juni 2019 · 8 225 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-cf8479f4253ac84860a8c74110a3bfef.jpg

Har ägnat en del tid att dra rensa och dra om kablage. Gömt en del kablar i strumpor och slang. Gjort en ny och lite omständigare inkoppling av elfläkten som jag hoppas ska funka på båda hastigheterna nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-590d58b1382ae5173128349b4ea98e95.jpg

Gjort ett fäste till spolarburken av en bit 2mm aluminium jag hittade i garaget. Men nån gång framöver ska det målas om i samma färg som bilen. Vart inte riktigt nöjd med hur det vart att se ut med fästet i svart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-088d3c085940e94826d5ddff0dfae07e.jpg

Trots nya slangar droppade det lite på golvet. Verkar som om att kylaren har lessnat på tillvaron.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
29 juni 2019 · 8 225 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-11bfa088fe6f50d0870e5d88bdbc035c.jpg
Tillverkade ett litet fäste till tomgångsmotorn av en bit 2mm alu och ett par nitmuttrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ed2baa7ed0402778638b6a1a27f8d621.jpg
Kylaren hade nog börjat sjunga på sista versen. Var ett par ställen där det fanns skador.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c341d29f660c0877bbf55d06e505405a.jpg
Och när jag ändå köpte en ny kylare så började jag fundera över fläkten. Det satt i sin plastkåpa som var nedkapad. Och som inte satt fast i nederkant. Och dessutom var det inte mycket till utrymme emellan fläkten och remskivan på vattenpumpen. För att inte tala om att 940-fläkten är en tung klump. Så en plåtbit köptes och en Spal-fläkt jag hade liggandes sen ett tidigare projekt rotades fram i källaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-cd0d87fce02970f1570d2d0c587f6254.jpg
Kåpan bockades och även här använde jag nitmuttrar så att fläkten gå att lossa. Tänkte först köra med genomgående bult och låsmuttrar, men det kändes bättre att göra såhär istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c4ca2b5a384f9b2ae6d3a0276310ce53.jpg
Det tråkiga är ju att i stort sett all eldragning jag nyss gjort inte kommer att användas nu och jag lär dra om en del. Eftersom den nya fläkten bara har en hastighet så kommer den att styras av givaren i kylaren så jag kan ta bort den i övre kylarslangen så det kommer bli lite renare och snyggare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack855
30 juni 2019 · 1 354 Inlägg

Härligt med egna lösningar som ser ordentliga ut! smile

Marlboroman
30 juni 2019 · 8 225 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6b60e9c4c2438d92f310b7ae59b88c4c.jpg
Gjort klart eldragning 2.0 och få alla slangar på plats ordentligt. Hann inte med så mycket som jag hade hoppats på idag men till nästa helg så är det dags att se om det går att åka lite längre än vad det gjorde sist.

Mack855 skrev:
Härligt med egna lösningar som ser ordentliga ut! smile

Det ska ju inte bara se vettigt ut, det måste fungera också. Och det har jag inte hunnit testa än smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Amazon_123GT Driifter;)
1 juli 2019 · 1 630 Inlägg

Ser bra ut hoppas vattnet stannar kvar nu

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Marlboroman
1 juli 2019 · 8 225 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Ser bra ut hoppas vattnet stannar kvar nu

Det hoppas jag med så jag kan börja stryka lite punkter på att-göra-listan smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang