Ännu en dag i garaget, med lite småfix på listan!

Vill börja med att fråga er om råd. Får inte bilen att gå helt bra, den går 90% bra, men den rycker lite vid jämn gas. Vill full gas känns det bra, men vid jämn lägre gas så går det ryckigt och kasst.
Märkte av en slump att bilen helt plötsligt gick bättre, felfritt, när jag på motorvägen ligger i ca 100. Innan så gick det som ovan riktigt kasst och ryckigt, men nu jättefint. Skillnaden var att choken var utdragen ca 1/3(jag glömde trycka in den efter kallstart). Så, med lite mer bränsle än vanligt så går det alltså bättre. Kan tillägga att tändningen precis är inställt korrekt.
Alla tips uppskattas på hur detta kan felsökas vidare. Är förgasaren fel inställd? ( Har ej justerat om något på förgasaren) Är det fortfarande tändningen det är fel på?
Alla tips uppskattas!

Nu vidare till dagen.

Började med att byta damasken till kopplingsarmen, samt ställa in kopplingsvajern.
Här ser ni hur det såg ut innan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0369b22bb9e105df21c53f181d8ea9f1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e02bd02f9f337fc9c18411f2bc3dcc56.jpg]()
Och här är damasken bytt, samt kopplingsvajern justerad, dock åt fel håll.. Den skulle varit lösare, så bara hissa upp bilen igen, och släppa lite

![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-97a2f011cdca7298d24e363847e28813.jpg]()
Detta blev bättre!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ee6e90c269e9b3ea368b77fd3024138a.jpg]()
Lite dålig gänga i ett av tändstifthålen, så fick tvinga i förra stiftet, och ni ser ju hur det ser ut..
Det var nog dumt ja, menmen, man lär sig om nåt går fel

Gick iallafall bättre med det nya stiftet, så det förra rensade väl bort lite smuts eller nåt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dd0ce5f781bbe795d378d32e22d6d6fc.jpg]()
Sen var det dags för lite förfining

Här är före-bilden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-716e390dd3fd9977b95cb36b19dba431.jpg]()
Nytt och fint oljelock

![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6252933d5803a10a12ccad57b7302050.jpg]()
Förra ägaren har tagit bort strålkastartorkarna och spolningen, så jag tog bort pump samt lite slangar, för en cleanare look! Sparar självklart detta om jag någongång skulle hitta alla delar, och vilja montera tillbaka det

![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9bf1e20ea460a196e5af1480a2e3c5bf.jpg]()
När jag ändå hade ur spolarvätskebehållaren så gjorde jag rent den lite snabbt. Hade velat varit lite förberedd men icke. Hade velat ha ris och något slags blekningsmedel, som tydligen skall funka för att få bort den gula färgen. Skall testas i vinter. Före
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-25eb58afab7c74e41fc1ece9d05ec635.jpg]()
Efter
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-97ba9c9f05d07dfa2d1ffe87b88cf3cf.jpg]()
Här är det då klart. Fixade även hålet som blev när jag tog bort motorvärmarekabeln, i torpeden.
Förra ägaren hade spacklat för att hålla tätt.. Nu borrade jag upp lite och satte en tätningsplugg.
Självklart så återstår en ordentlig motortvätt! Ska försöka få till det i veckan!
Samt, ta bort den fula vita kabelröret på pluskabeln, och försöka hitta något svart överdrag, eller dylikt.
Kanske biltemas flätade kabelstrumpa? Vet inte om den bör tåla värme, då det kan bli rätt varmt så nära grenröret. Kom gärna med tips.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-55eb6a334ecc862355186ad379b45b19.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-76d48a20633737d576dde5fe7e69f882.jpg]()
Ha en fin vecka!
Mvh