Skoda Octavia 7-växlade DSG-automatlåda

Saliciouscrumbs
22 juli · 7 Inlägg
#21

Vet någon vad det på ett ungefär skulle kosta om problemet med dsg-lådan skulle uppstå?

panda666
22 juli · 3 026 Inlägg
#22

Saliciouscrumbs skrev:
Vet någon vad det på ett ungefär skulle kosta om problemet med dsg-lådan skulle uppstå?

väldigt olika vad folk säger, men ja skulle gissa på minst 15-25 tusen. Sen såklart vilken verkstad du väljer, Väljer du vw blir det säkert sktidyrt.

spillolja
22 juli · 2 138 Inlägg
#23

Man kan dela up en DSG på flera delar:
dubbelmassesvänghjul
koppling
själva växellådan samt dess mekatronik

ofta går det att reparera delarna vart för sig  och ett sök på ebay är att föredra om man behöver delar
det finns firmor som renoverar mekatronikenheter

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Presidento Of World
22 juli · 2 548 Inlägg
#24

spillolja skrev:
Är det någon som kört en VW Golf eller Octavia med 1.0 Tsi ?  hur är de med varvtal ?  Förbrukning vid motorvägskörning i ca 120Km/t ?    jag har fått för mig att mindre motorer passar bra i stadstrafik där man inte kommer upp i mer än ca 70-80Km/t, medans en större på ca 14.-1.8 liter är bäst vid körning på motorväg/utomsockens resor, alltig är relativt,  men en 1.0Tsi/90hk är mer en väl lagom maskin i tex. VW Up

Kör octavia samt golf varje dag på jobbet, 1.0 tsi är helt ok. Spec 110hk varianten.

0.62 blandat vill dom ha. Dricker dock en del olja

Presidento saknar signatur
Saliciouscrumbs
1 augusti · 7 Inlägg
#25

Det är svårt att hitta Octavior med motorer på 1.8 liter eller större. Därför började åter igen snegla på Octavior oavsett storleken på motorn. Jag vet jag har blivit varnad men dum som man är har jag snöat in mig på denna bil. Jag har provkört den och gillar den mycket. Man kan ju alltid sälja den innan maskinskadeförsäkring slutar gälla. Häromdagen provkörde jag en Mazda 6, som är en dyrare bil, och kom då fram till att jag gillar Octavian bättre.

Med detta bakom mig hittade jag en Skoda Octavia, 1.2 liter, årsmodell 2016 och som har gått 4 000 mil hos Kamux i Helsingborg.  Priset var riktigt bra. Därför ringde jag till Kamux och berättade att jag skulle komma och provköra den. Det gjorde jag och det tog mig en timme att köra till Helsingborg.

Väl där blev jag rätt besviken.  Fick inget seriöst intryck av Kamux. En av lamporna på högre baksidan var krossad.  Strax under det fanns det skrap märken. Bilen hade uppenbarligen kört på något. Och på ett annat ställe fanns det ett hål/spricka i karossen. Svårt att förklara hur det såg ut men som tänk hur en vulkan ser ut. Visst, en begagnad bil är använd och man kan inte förvänta sig att den ska vara som ny. Men denna hade lite väl mycket skador. Lite irriterad blev jag eftersom jag ringde dem i förväg, de kunde ha berättat om skadorna innan jag körde. Utöver det hittade jag personliga saker från ägaren inuti bilen trots att den var rekonditionerad. Öppen karamellpåse fanns även i facket mellan framsätena.

Hur som helst var det inte mina erfarenheter med Kamux som var huvudanledningen till denna skrivelse.

I handskfacket hittade jag ett kvitto på ett garantiärende. På kvittot stod det att ägaren uppgett att det var något fel med kopplingen och att den "slirade" vid vissa tillfällen. Vidare kunde jag se att verkstaden hade jobbat med växellådan och bytt ett antal saker. Allting gick på 14 000 kronor. Detta ska ha skett 2018 då bilen hade gått 3000 mil. Lite skrämmande var det när jag håll i kvittot eftersom det innebar att växellådan hade gått sönder efter 3 000 mil.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti · 9 799 Inlägg
#26

spillolja skrev:
Är det någon som kört en VW Golf eller Octavia med 1.0 Tsi ?  hur är de med varvtal ?  Förbrukning vid motorvägskörning i ca 120Km/t ?    jag har fått för mig att mindre motorer passar bra i stadstrafik där man inte kommer upp i mer än ca 70-80Km/t, medans en större på ca 14.-1.8 liter är bäst vid körning på motorväg/utomsockens resor, alltig är relativt,  men en 1.0Tsi/90hk är mer en väl lagom maskin i tex. VW Up

Har kört golfen med den motorn. Helt okej fram till man behöver effekt.   Går fint när man kör normalt men minsta försök att dra på så faller den som en pannkaka..  Nu körde jag bara till Stockholm i en sån från Örebro.. Verkligen ingen dålig motor för det finns gott om kraft till Normal körning men väldigt väldigt slö när man vill ha effekt då har jag endå haft 4st seat Arosor med 60hk motor och Skoda Fabia 1.2 60hk och den är ju klart bättre än Fabian men en arosa på 60hk är bra mycket roligare att gasa med.     Men alla har olika sätt att gillar bilar..  Jag vill köra bil inte åka och där är det stora problemet ska man bara frakta röven utan minsta tanke på något annat så fungerar den till 200% men inre annars.    Just när du tänker å den går ju rätt bra då är det slut.       Lite som min polo var när jag köpte den fungerade tills man skulle öka farten på motorvägen eller göra en omkörning

Senast redigerat av Growe (1 augusti )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 augusti · 1 598 Inlägg
#27

Saliciouscrumbs skrev:
Det är svårt att hitta Octavior med motorer på 1.8 liter eller större. Därför började åter igen snegla på Octavior oavsett storleken på motorn. Jag vet jag har blivit varnad men dum som man är har jag snöat in mig på denna bil. Jag har provkört den och gillar den mycket. Man kan ju alltid sälja den innan maskinskadeförsäkring slutar gälla. Häromdagen provkörde jag en Mazda 6, som är en dyrare bil, och kom då fram till att jag gillar Octavian bättre.

Med detta bakom mig hittade jag en Skoda Octavia, 1.2 liter, årsmodell 2016 och som har gått 4 000 mil hos Kamux i Helsingborg.  Priset var riktigt bra. Därför ringde jag till Kamux och berättade att jag skulle komma och provköra den. Det gjorde jag och det tog mig en timme att köra till Helsingborg.

Väl där blev jag rätt besviken.  Fick inget seriöst intryck av Kamux. En av lamporna på högre baksidan var krossad.  Strax under det fanns det skrap märken. Bilen hade uppenbarligen kört på något. Och på ett annat ställe fanns det ett hål/spricka i karossen. Svårt att förklara hur det såg ut men som tänk hur en vulkan ser ut. Visst, en begagnad bil är använd och man kan inte förvänta sig att den ska vara som ny. Men denna hade lite väl mycket skador. Lite irriterad blev jag eftersom jag ringde dem i förväg, de kunde ha berättat om skadorna innan jag körde. Utöver det hittade jag personliga saker från ägaren inuti bilen trots att den var rekonditionerad. Öppen karamellpåse fanns även i facket mellan framsätena.

Hur som helst var det inte mina erfarenheter med Kamux som var huvudanledningen till denna skrivelse.

I handskfacket hittade jag ett kvitto på ett garantiärende. På kvittot stod det att ägaren uppgett att det var något fel med kopplingen och att den "slirade" vid vissa tillfällen. Vidare kunde jag se att verkstaden hade jobbat med växellådan och bytt ett antal saker. Allting gick på 14 000 kronor. Detta ska ha skett 2018 då bilen hade gått 3000 mil. Lite skrämmande var det när jag håll i kvittot eftersom det innebar att växellådan hade gått sönder efter 3 000 mil.

Frågan är ju om det beror på tidigare ägares körstil, fabrikationsfel eller något annat?
En del folk (främst taxi-förare men inte begränsat till den yrkesgruppen) försöker köra bilar med DSG som om det vore en vanlig automatisk växellåda. Saker som att "hålla" bilen stillastående i en uppförsbacke mha gaspedalen är ett enkelt sätt att döda en DSG på. Detta är något som få vanligt funtade människor skulle göra i en manuell bil, men "en DSG är ju en automat! Då ska det ju funka som en sån..."

Vad jag vill ha sagt är att det behöver inte vara ett fel på växellådstypen som sådan för att den blivit åtgärdad så tidigt in i sitt liv. Vi har fått byta koppling på manuella bilar innan 1000 mil. Ibland pga hur bilen körts, ibland pga fabrikationsfel.

Gällande Kamux har jag aldrig fått ett seriöst intryck av dem, varken när jag jobbade i Dalarna eller nu i Uppland.

Provkörde du bilen trots felen? I så fall, vad tyckte du om den?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel
1 augusti · 533 Inlägg
#28

Vad letar du efter för bil istället när du fått ytterligare indikationer på problemen med DSG?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Saliciouscrumbs
1 augusti · 7 Inlägg
#29

Provkörde du bilen trots felen? I så fall, vad tyckte du om den?

Jag gillade den! Den var trevlig att köra. Min svärmor är dock inte alls glad över att jag tittar på Skoda. Hon tror fortfarande att Skoda är östeuropeisk skräp antar jag.

Saliciouscrumbs
2 augusti · 7 Inlägg
#30

Ivel skrev:
Vad letar du efter för bil istället när du fått ytterligare indikationer på problemen med DSG?

Tyvärr har jag inga bättre idéer just nu.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 augusti · 1 598 Inlägg
#31

Saliciouscrumbs skrev:

Provkörde du bilen trots felen? I så fall, vad tyckte du om den?

Jag gillade den! Den var trevlig att köra. Min svärmor är dock inte alls glad över att jag tittar på Skoda. Hon tror fortfarande att Skoda är östeuropeisk skräp antar jag.

Många som har kvar den uppfattningen.
Och jag är nog inte bättre, tittar fortfarande snett på franska bilar trots att de vinner utmärkelser här o var och prisas av de flesta som äger dem.

Man är väl stöpt i en form kan jag misstänka.
Det kan säkert ändras dock, om svärmor får chansen att köra en Skoda smile

Du har inte kikat något på manuellt växlade bilar?
Kör ju DSG själv så jag förstår om Du enbart tittar på automatväxlade bilar ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel
2 augusti · 533 Inlägg
#32

Saliciouscrumbs skrev:

Ivel skrev:
Vad letar du efter för bil istället när du fått ytterligare indikationer på problemen med DSG?

Tyvärr har jag inga bättre idéer just nu.

Jag har flera uppslag på rymliga, pålitliga och krocksäkra kombibilar.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti · 9 799 Inlägg
#33

Cuefa skrev:

Saliciouscrumbs skrev:

Provkörde du bilen trots felen? I så fall, vad tyckte du om den?

Jag gillade den! Den var trevlig att köra. Min svärmor är dock inte alls glad över att jag tittar på Skoda. Hon tror fortfarande att Skoda är östeuropeisk skräp antar jag.

Många som har kvar den uppfattningen.
Och jag är nog inte bättre, tittar fortfarande snett på franska bilar trots att de vinner utmärkelser här o var och prisas av de flesta som äger dem.

Man är väl stöpt i en form kan jag misstänka.
Det kan säkert ändras dock, om svärmor får chansen att köra en Skoda smile

Du har inte kikat något på manuellt växlade bilar?
Kör ju DSG själv så jag förstår om Du enbart tittar på automatväxlade bilar ^^

Min 407 är lätt den trevligaste bilen jag ägt.    Går mjukt och fint på vägen.  Ruskigt bra väghållning och trots 136hk 2liter diesel så är den ruskigt pigg för att bara ha 136hk..inga problem att hålla 200km/h utan ansträngning. Vid 190 med min polo med 135hk är det riktigt drygt och man får ta I så man spricker

Tyvärr gör fransmännen bra bilar som är missförstådda men så klart har även dom brister.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
spillolja
2 augusti · 2 138 Inlägg
#34

Om TS vill ha en driftsäker bil så är Manuell växellåda ett skottsäkert alternativ  smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti · 12 041 Inlägg
#35

Kört Skoda med 7-DSG (nya modellen) i 20 mil idag. En sak är klar som alltid slår mig när jag kör den är hur bra de växlar. Var även några mil stadstrafik. Helt ok även där om man kör i samklang med lådan. Fast den där jävla startstopp-funktionen är ingen hit. låter som motorn ska rasa varje gång man trampar igång tröskverket. Men 2000 varv vid 110 km/h är mycket behagligt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
2 augusti · 533 Inlägg
#36

Hybrid_ skrev:
Kört Skoda med 7-DSG (nya modellen) i 20 mil idag. En sak är klar som alltid slår mig när jag kör den är hur bra de växlar. Var även några mil stadstrafik. Helt ok även där om man kör i samklang med lådan. Fast den där jävla startstopp-funktionen är ingen hit. låter som motorn ska rasa varje gång man trampar igång tröskverket. Men 2000 varv vid 110 km/h är mycket behagligt.

Skolåda Kådis?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
2 augusti · 533 Inlägg
#37

Mitt förslag då du vill åka snålt, automatväxlat, ekonomiskt och ha en kombi i den storleksklassen.

En Auris TS HSD.

https://mobil.blocket.se/annons/stockho … t/85499411

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
-Akerfeldt-
4 augusti · 2 594 Inlägg
#38

Hybrid_ skrev:
Kört Skoda med 7-DSG (nya modellen) i 20 mil idag. En sak är klar som alltid slår mig när jag kör den är hur bra de växlar. Var även några mil stadstrafik. Helt ok även där om man kör i samklang med lådan. Fast den där jävla startstopp-funktionen är ingen hit. låter som motorn ska rasa varje gång man trampar igång tröskverket. Men 2000 varv vid 110 km/h är mycket behagligt.

Precis kommit hem från en 600 mils lång europa resa med min superb som har den nya 7-växlade våtlamells DSG-lådan. Lådan gör sig riktigt bra både på autobahn i tyskland men även i kurviga bergsvägar i kroatien. Och på autobahn kommer ju växel 7 till sin rätt, skönt kunna ligga i 160km/h och inte varva mer än 2200. Men sen har jag ju diesel med så det gör den mer lågvarvad.

Störande att det inte går att få start/stopp funktionen permanent avstängd. Men själv har jag som rutin att alltid stänga av skiten innan man åker iväg.

Jag är inne på min tredje VAG och kört totalt 12000mil med olika våtlamells DSG-lådor utan minsta problem. Har kört alla mil själv utan några ägare inblandade då bilarna plockats ut nya men jag kan inte påstå jag kört dem särskilt lugnt eller på något speciellt vis heller.

Hade jag varit TS hade jag dock kollat på diesel med lite mer effekt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti · 9 799 Inlägg
#39

-Akerfeldt- skrev:

Hybrid_ skrev:
Kört Skoda med 7-DSG (nya modellen) i 20 mil idag. En sak är klar som alltid slår mig när jag kör den är hur bra de växlar. Var även några mil stadstrafik. Helt ok även där om man kör i samklang med lådan. Fast den där jävla startstopp-funktionen är ingen hit. låter som motorn ska rasa varje gång man trampar igång tröskverket. Men 2000 varv vid 110 km/h är mycket behagligt.

Precis kommit hem från en 600 mils lång europa resa med min superb som har den nya 7-växlade våtlamells DSG-lådan. Lådan gör sig riktigt bra både på autobahn i tyskland men även i kurviga bergsvägar i kroatien. Och på autobahn kommer ju växel 7 till sin rätt, skönt kunna ligga i 160km/h och inte varva mer än 2200. Men sen har jag ju diesel med så det gör den mer lågvarvad.

Störande att det inte går att få start/stopp funktionen permanent avstängd. Men själv har jag som rutin att alltid stänga av skiten innan man åker iväg.

Jag är inne på min tredje VAG och kört totalt 12000mil med olika våtlamells DSG-lådor utan minsta problem. Har kört alla mil själv utan några ägare inblandade då bilarna plockats ut nya men jag kan inte påstå jag kört dem särskilt lugnt eller på något speciellt vis heller.

Hade jag varit TS hade jag dock kollat på diesel med lite mer effekt.

Går att programera bort start och stopp

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang