Hej, Har en audi coupe 89 som jag besiktade idag, blev en ombesiktning.
Felet jag fick är strålkastare, omkopplare funktion osäker. Nån som vet här inne vad det kan vara?
Läge 1 då är spaken längs ner och då lyser framlampor och parkeringsljusen lyser. Instrument-belysningen lyser inte.
Läge 2 parkeringsljus lyser, och man kan ha dimljuset på. Instrumentbelysningen lyser.
Läge 3 parkeringsljus lyser, och drar man helljus-spaken så lyser helljuset. Instrumentbelysning lyser. Felet är här framljusen borde lysa, men det gör dom inte. Någon här inne som har förslag på vad jag bör kolla?
Det är vanligt att omkopplarna "brinner" om man kör med starkare helljuslampor. Strömmen går igenom spaken och inte via relä som på många andra bilar.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
När du skriver att du köpt en ny... menar du en ny eftermarknads eller en begagnad? Är bilen svensksåld? De svensksålda bilarna hade annan omkopplare eftersom vi har krav på halvljusautomatik här. Precis som VW_Audi säger är det inte ovanligt att dessa spakar brinner upp pga belastningen. Har du H4+H3 i strålkastarna på den där? I så fall, är det bara de inre (helljusen) som lyser, eller lyser även helljusdelen i H4-lampan?
När du skriver att du köpt en ny... menar du en ny eftermarknads eller en begagnad? Är bilen svensksåld? De svensksålda bilarna hade annan omkopplare eftersom vi har krav på halvljusautomatik här. Precis som VW_Audi säger är det inte ovanligt att dessa spakar brinner upp pga belastningen. Har du H4+H3 i strålkastarna på den där? I så fall, är det bara de inre (helljusen) som lyser, eller lyser även helljusdelen i H4-lampan?
Hej Köpte en ny omkopplare från bildelaronline. Och den ser exakt likadan ut. Bilen är svensksåld. Det stämmer är h4 och h3 lampor som sitter i.
Ok. Lyser både de inre och yttre helljuslamporna om du håller inne spaken?
Att den ser likadan ut betyder inte att den fungerar likadant på insidan, men det borde å andra sidan spela mindre roll för denna funktion. Men det känns ju ändå som om det är något knasigt med din omkopplare eftersom du har halvljus när den står i "0-läget" .
Ok. Lyser både de inre och yttre helljuslamporna om du håller inne spaken?
Att den ser likadan ut betyder inte att den fungerar likadant på insidan, men det borde å andra sidan spela mindre roll för denna funktion. Men det känns ju ändå som om det är något knasigt med din omkopplare eftersom du har halvljus när den står i "0-läget" .
Båda lyser när jag har heljljusspaken i. Ska lämna in bilen för felsökning, så får vi se vad dom säger. Så återkommer jag vad problemet var.
Att halvljusen fungerar i läge 1 har nog att göra med eftermonterad halvljusautomatik. Den får signal från annat håll.
Om det inte är en svensksåld bil så kan den mycket riktigt ha fått sådant eftermonterat! Det tänkte jag inte på.
Den kan vara svensksåld med. Sådana eftermonteringar förekommer än idag i Sverige innan bilarna går till återförsäljarna.
Förvisso, men VAG har speciella ljusomkopplare anpassade för sverige, norge, finland och schweiz, inget eftermonterat. Däremot har jag en SEPAB-box för halvljusautomatik i min svensksålda Cherokee!